Saab 9000 CD 1989 Startar ej.

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Saab 9000 CD 1989 Startar ej.

• Författare

Hej! Jag har precis köpt en 9000, enligt ägaren så ska den funkat och sen blivit stående sen 2023 då hans far gick bort. Men efter vi dragit hem den så har vi laddat batteriet och testat med en fungerande tändmodul, bilen får ingen gnista alls och jag hör inte bränslepumpen surra heller. I mitt huvud så borde ju pumpen gå för att bygga tryck även om t.ex vevaxelgivaren är trasig eller är det inte så på saab? (Ny bliven saab ägare). Vad tror ni det kan vara mer än vevaxelgivaren som tyvärr är svindyr haha

hittade ingen tråd på just 2.0 sug motorn som hade start problem men om det finns tidigare trådar om det så får ni gärna länka 🙂

mvh BBBengan

oktober 6, 2025 kl. 08:14 #523953

Hej. Kul med en CD. De börjar bli ovanliga. Skulle det  kanske kunna vara bensinpumpen som upp?

Mvh Bengt

oktober 6, 2025 kl. 08:18 #523955

Missade tyvärr ett ord. Kanske bränslepumpen som har GETT upp.

oktober 6, 2025 kl. 09:21 #523956

Joo bränslepumpen kan ju också gett upp men vad jag kunde läsa mig till att det eventuellt finns ett huvudrelä under instrumentbrädan, då det är både gnista och bränsle som e borta.

Joo CD är väldigt häftiga, speciellt när dem är så lika Alfa Romeo 164 som man redan har 3st haha🙃

oktober 6, 2025 kl. 11:09 #523957

Alfa 164. Där har du riktigt ovanliga bilar! Finns det stöldlarm monterat på din 9000? Om så är fallet kanske det är det som krånglar?

oktober 6, 2025 kl. 11:42 #523958

Fanns stöldlarm redan 1989 då? Jag har läst lite på det men får inte riktigt någon info om när det kom eller hur man märker om det finns i

oktober 6, 2025 kl. 15:00 #523988

Startspärr, imobilizer, tror jag kom 1996 som standard. Fabriksmonterade larm fanns även innan 1996 på vissa bilar men om det fanns så tidigt som 1989 vet jag inte. Däremot finns ju olika typer av eftermonterade larm. Larm var bara en gissning från min sida, eftersom du varken har gnista eller bränsle. Förhoppningsvis är det någon mer kunnig här på forumet som har bättre idéer. Lycka till. Berätta gärna sedan det går.

Mvh Bengt

oktober 6, 2025 kl. 15:27 #523990

Jo, jag läste något om ett ”huvudrelä” som ev felar och då kan den slå ut både bränsle och gnista så jag ska felsöka det men de sitter tyvärr under instrument panelen innanför handskfacket vad jag lyckats läsa mig till :/

oktober 7, 2025 kl. 09:14 #524007

Hej igen. Jag hittade en gammal tråd här I kategorin 9000 startad av Fredrik A den 1 april 2010 med rubriken Varför startar inte min Saab. Enligt den tråden verkar det finnas olika åsikter om huruvida det blir gnista när bränslepumpen har gett upp. Någon som vet vad som gäller?

Normalt ska ju bränslepumpen gå ett par sekunder när du sätter på tändningen för att bygga upp tryck och sedan ska pumpen inte gå igen förrän motorn startar.

Mvh Bengt

oktober 7, 2025 kl. 10:49 #524010

Hej! Jag är och felsöker lite nu. Jag köpte en tändmodul på biltema och nu får jag 1 gnista när man börjar dra runt motorn sen är det inga fler. Bara 1 bra gnista ut ur spolen

oktober 9, 2025 kl. 21:30 #524059

Rör sig varvräknaren när du vrider på nyckeln? om inte då är det fel vevaxelgivaren och då surrar inte pumpen.

oktober 9, 2025 kl. 21:43 #524062

Okej, för pumpen får ström och så men surrar inte s köpte precis en ny pump som jag inte monterat ännu..

varvräknaren hoppar inte men hastighetsmätaren gör det haha

oktober 12, 2025 kl. 14:42 #524172

Hej! Har felsökt lite till, bränslepumpsreläet har ingen jord, så när man snor jord från dörrgången så går pumpen. Och tändspolen har plus på båda kablarna till den, styr vevaxelgivaren jorden till bränslepump samt att den jordar spolen när den ska skicka gnist?

oktober 14, 2025 kl. 12:55 #524213

Pumpen är jordad på ena sidan och går med plus på andra sidan. Jag klistrade in en felsökningslista https://saabklubben.se/forum/amne/saab-9000-cs-2-0-turbo-startar-inte/#post-522122 som jag hittade nånstans på nätet för längesen. Byglas säkring 22 ständig + till säkring 14 pumpen ska den gå.

/Jan

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.