Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9000 CS 2,3 Turbo S
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-24 19:10 av .
- FörfattareInlägg
- 4 november, 2012 kl. 13:01 #6581
saaboscar
DeltagareSaknar att åka 9000 så nu ska jag ta tag i min 9000 turbo S från 1992 som jag köpte 2009 men som mestadels blivit stående, har bara kört 120 mil med den på 3 år :sad
Fakta: Saab 9000 CS 2,3 turbo S, turbo S var föregångaren till Aero och byggdes bara i ca 175 exemplar och enligt transportstyrelsen så finns bara ca 50 stycken kvar i trafik, vad skiljer en turboS mot en vanligt turbo? Jo, den har tex. läderinredning med mockainlägg som standard, ACC som standard mm den var alltså nästan fullutrustad i basutförande, grundpriset var 316 000 kr medans en vanligt 9000 turbo hade grundpriset 275 000 (tror jag det var). Den har också sportchassi. Säkert något mera men svårt att finna info om denna modell.
27 127 mil har den rullat, såg den vid en verkstad i Torsby och insåg då att det var en turbo S. Blev såklart överlycklig och letade upp ägaren som var villig att sälja bilen till mig :CE Köptes då med trasig slavcylinder till kopplingen, lagade den men nu har den rasat igen 🙁 Håller på att byta nu igen och ska få bilen till fint originalskick till sommaren är det tänkt men det finns mycket att göra på den+att 92:an ska vara klar också så det blir lita att pyssla med 😉
Den blev omlackerad 2006 och då lackades även ”kjolarna” på den, men ska byta mot original svarta 🙂
Inte så vacker nu men lite bider:
4 november, 2012 kl. 14:50 #49247filbrun2
DeltagareTrevligt med lite 9000 meck 🙂
6 november, 2012 kl. 18:26 #49345saaboscar
DeltagareJa vi får se vart detta leder, i dagsläget är den ju inte direkt vacker men bättre ska det bli när den nu ska bli fixad till orginal 🙂
8 november, 2012 kl. 17:12 #49415saaboscar
DeltagareBilen som är tänkt att anvädas som reservdelsbil, pappas 9000 2,3T 1992:a den med 🙂 Skjuten kolv, har varit avställd sedan 07, 36 000 mil. Har en extra motor så kanske gör iordning den ändå 😀 Vad tycker ni ska jag göra iordning den? 🙂
10 november, 2012 kl. 19:38 #49491saaboscar
DeltagareIdag var det skapligt väder och 7 grader ute så bestämmde mig för att plocka bort slavcylindern :wrench Vilket jobb… :bh sista gången jag byter denna på en 9000! Men nu är den borta iaf, jag köpte bilen med trasig slavcylinder och fick med en ny, lämnade in bilen och den byttes men det verkar som den slavcylindern var till en og900 eller liknande. Den passade inte alls, konstigt att det gick att köra bilen i 120 mil överhuvudtaget. Ny ska beställas i morgon 😀
10 november, 2012 kl. 20:12 #49495saaboscar
DeltagareNu när det mesta är borttaget på vänster sida fram så tänkte jag frächa upp lite delar, först stötdämparen. Det sitter Bilstein dämpare på bilen, riktigt hårda! Nästan så det är oekvämt att åka på något annat än stora vägar 😉
29 april, 2013 kl. 11:16 #55115saaboscar
DeltagareHär har det stått stilla lääänge nu men nu är det dax att få iordning Helge (som han heter 😉 ) Köpte en ny Saab original slavcylinder och nytt urtrampningslager. Men när den skulle monteras så hamnade bromsvätske röret som går in i slaven snett och gängorna förstördes… Då försvann lusten. Men nu ska det bli fart igen! Drog fram bilen och delade subframen ( otroligt bra konstruktion! ), drog ut växellådan och demonterade den nya slaven. Ska lämna in den så gängorna fixas. Troligen kommer den moteras ihop till helgen. Spännande att starta upp den då den har stått stilla i två år nu :wrench
En bild på hur den såg ut när jag hade den i ordning, ska bli så igen!
29 april, 2013 kl. 11:40 #55008Janne Hagnell
ModeratorTiden läker alla sår, även tappade sugar! :wrench
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”29 april, 2013 kl. 11:45 #55009saabaero
DeltagareDet är lite lurigt med slavcylinder till 9000 MY 91-93 eftersom det finns två olika varianter av slavcylinder.
Enda sättet att säkert få rätt slavcyl är att gå efter serienumret på lådan vilket framgår av lådans märkplåt29 april, 2013 kl. 16:54 #45626saaboscar
DeltagareSå sant så sant Janne 😉
SaabAero: Jag gick efter nummret på lådan så slaven ska vara rätt, var inte lätt att få rätt men till slut så 🙂
22 juni, 2013 kl. 21:44 #54904saaboscar
DeltagareJomen! Här händer det grejer (äntligen 😉 ) Har nu bytt slaven och det fungerar 😀 Körde omrkring den lite på gården och allt verkade funka som det ska. Har även börjat att riva ner bakvagnen då bakaxel med tillhörande delar var extremt rostiga 😮 Jaja, bara att hugga in!
Lite bilder på hemskheterna!
23 juni, 2013 kl. 15:22 #56927Lollo
DeltagareHar en cse stående med svart plast på om det är intressant.
23 juni, 2013 kl. 22:07 #56956saaboscar
DeltagareTack Lollo! Men har redan svarta plast detaljer till den, Anders har fixat lite grejer åt mig också 🙂
Har man inte tillgång till bläster så får man ta till andra saker! Har gjort iordning en balja med citonsyra och vatten, även tapetklister och citronsyra. Båda delarna fungerar verkligen bra och det mesta av rosten avlägsnas. Tvättade även av höger hjulhus bak med avfettning, funderar på att ta ner tanken och tvätt ordentligt och lägga på ett extra lager tectyl på underredet :h
24 juni, 2013 kl. 04:08 #56960Per-Erik
DeltagareSnyggt jobbat – fler 9000 på vägarna!
24 juni, 2013 kl. 19:10 #56983Solanum
DeltagareFunkar det där med citronsyra och tapetklister som rostlösare?? Rätt häftigt om det funkar bra 🙂
Ser bra ut annars! 😉 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.