Saab 9000 kommande kultbil

Forum Övrigt Allmänt Saab 9000 kommande kultbil

Detta ämne innehåller 14 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-08-04 20:08.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

erik satre
    Deltagare

Jag har köpt en underlig saab 9000 turbo från 1990 som jag suktat efter länge, och som nu brukas medans min 99 turbo aldrig verkar få sina behövda delar. Den har kjolpaket a’la talladega och brospoiler på bakluckan med extra bromsljus, men den är VIT. Har också verkligen all utrustning, inklusive bensinvärmare kopplad till ACC, elskinnstolar och glaslucka. Skulle vara roligt att veta om några här på forumet är intresserade av dessa modeller. Kan ju inte vara vanlig. Känns låg och kränger väldigt lite, men jag tror att den är helt original. Tidigare ägare verkar inte höra till den modifierande typen så den har klarat sig från ombyggnation och trim.

Skulle vara roligt om någon hade teori om hur vanliga dessa är och vad som fanns att smeta in utrustningen detta år. Enligt säljaren hade den varit golfvinst åt Lotta Neumann men det låter jag vara osagt.

Den ser okej ut, men jag är rädd för att det finns en del rost under all plast. Domkraften gick tex rakt genom domkraftsfästet. Är rost på tidiga 9000 dödsstöten eller brukar konstruktionen klara sig ok?

martin valentin
    Deltagare

dom rostar bra!!!!!!

erik satre
    Deltagare

Jo som sagt. Ska man vara ärlig verkar väl 9000 inte alltid vara så bra ihopskruvad med knappar, handskfack och belysning som lossnar. Trots det kommer så klart en häftig 9000 att framöver få samma status som en saab sport, sonett eller 99 turbo.

Men hur var det nu? Finns det någon som redan nu börjar se en halvrostig 9000 som en samlarbil?

Per-Erik
    Deltagare

Grattis! Jag har själv en svart talladega från 1990, med det mesta godis man kunde få till dem då, och jag tror som du att statusen kommer stiga från sunkig tonårs-racer, till klassiker. Även om de flesta talladegor var svarta så gjordes det som jag förstått även vita och röda, plus några få grafitgrå…

jean
    Deltagare

En 9000T -85 (första årsmodellen) är nåstan omöjlig att uppbringa idag. Sådana bilar kommer saknas om några år.

petter
    Deltagare

Kul!

Det gjordes som sagt vita Talladega också, men en T-a ska mig veterligen ha röda stripes och skinnklädsel med mockainlägg.

Mvh Petter

erik satre
    Deltagare

Hej!
    Tror inte att det är en talladega; den har inte den röda boxen, stripes eller mockainlägg eller talladegafälgarna. Verkar dock vara sportigare än en vanlig 9000 turbo och ha ännu mer utrustning än en vanlig talladega. En annan fråga; sålde saab philips ljudsystem 1990 som tillbehör? En sådan bandare är monterad, och någonstans ska det också finnas ett tillhörande slutsteg.

Jag har en del broschyrer (96, 99 900 etc). Vill någon byta mot en 9000-, airflow- eller tillbehörsbroschyr från 1990?

saabaero
    Deltagare

Visst kommer dom mer ovanliga modellerna av 9000 att bli kultbilar. Tänker främst på Talladega och CC/CD Aero och i viss mån även CS Aero.
    En äkta Talladega har väl ”TA” i regbeviset om jag inte minns fel.

Eftersom jag själv åker en CC Aero (-91) så har jag ju ett rejält intresse för dessa klenoder och vi bor ju inte så långt från varandra 😉

stefanruf
    Deltagare

I området där jag bor finns en sann skönhet som ochså är en ovanlig syn idag med endast 3300 mil på mätaren.
    Bilen är en cd turbo 16 1994.

walkmanryggsck005-1.jpg

walkmanryggsck006-1.jpg

Per-Erik
    Deltagare

Saab 9000 T16 Cd55I-Ta-S

min Talladega 🙂

poh99
    Deltagare

9000 Aero är en given klassiker tycker jag.
    Däremot lär nog 9000 med TCS hamna lååååångt ner på klassikerlistan, med tanke på vad det kostar att reparera det systemet när det krånglar.

saabaero
    Deltagare
    poh99 wrote:
    9000 Aero är en given klassiker tycker jag.
    Däremot lär nog 9000 med TCS hamna lååååångt ner på klassikerlistan, med tanke på vad det kostar att reparera det systemet när det krånglar.

TCS bilar med fungerande TCS kommer att bli riktiga klassiker och definitivt ovanliga, just därför att dom är så hopplösa idag. För den som har tillgång till diagnosutrustning och bra tålamod är det inte omöjligt att hålla systemet vid liv. Det stora problemet brukar ju inte vara komponenter utan snarare dåliga kontakter och jordningar som ger både konstiga felsyptom och knepiga felkoder 😥

Skulle tro att många med krånglande TCS blir ombyggda med tiden

erik satre
    Deltagare

Äldsta 9000 ser ju ganska tam ut, men versionen med airflowkitet (eller talladegaversionen) är ju bland de snyggare saabar som gjorts. Proportionerna blir ju ganska skumma, så bilen ser med ut som en kloss. Och är den vit påminner den om en badrumsinredning med duschkabin. Mmm, 80-tal!

rodder76
    Deltagare

Klart som tusan att 9000 kommer bli en klassiker. Alla bilar blir för eller senare klassiker och det kan vara än mer ”kultigt” med en snikutrustad än ”värstingen”.
    Några ”givna” klassiker har redan nämnts med Turbo -85, helst så tidig att den inte har sidoblinkers. Talladega, CC Aero, TurboS och CS Aero kommer också ha sina givna positioner i klassikerlistan och för oss svenskar så kommer säkert CD Aero bli en riktig dyrgrip. Ovanlig redan idag!

Det finns några få personer (jag är en) som redan nu börjar sukta efter ”rätt bil” att renovera, bruka och bevara.

angående rosten så kan jag inte påstå att 9000 är märkvärdigt rostkänslig…. om man jämför med andra bilar av liknande årgång, men det innebär ju absolut inte att de inte rostar. Det som kanske kan rädda lite fler 9000 än vad som kommer gälla för andra fordon på våra saltade vägar är att de inte rostar så mycket i bärande delar (jmf. Volvo och deras tröskellådor).
    Att främre domkraftsfästen ger sig med åren är tyvärr ett faktum, men enligt ”min” besiktningsman så bryr de sig inte nämnvärt om det utan riktar sin hammare mot rambalken precis framför.
    Dörrar rostar men antagligen inte värre än för många andra bilar. Skärmkanter rostar snabbare på bilar där det slarvats vid demontering och montering av skärmkantslister och 99% av alla bilar som har problem med rost vid vindrutan har utbytt vindruta. Där har jag till och med hört ett erkännande från en gammal erfaren bilglasmontör att det är ”deras fel” då det kan slarvas vid byte av vindruta.

För att återgå till ursprungstråden. För att få någon klarhet i vad det är för en udda fågel som du besitter så är det ”bara” att avläsa vad chassinummret har att skvallra om. Men självklart har det sålts udda utrustade bilar, din kanske ”bara” är en av dessa.
    Som exempel så har det i Linköping sålts en vit 9000i som var absolut fullutrustad från fabrik inklusive ”Talladegapaket” och 16″ Crosspoke. Detta var 1988 eller 89.

per f
    Deltagare

Jag har en 9000(min första och hittills enda SAAB) 2.0 i16 89 och den är jävligt rostig i dörrar och skärmar, annars rätt ok. Men detn fick 12 2or och har gått 37 000 mil så den kommer att skrotas för jag vill åt en del delar, men den var trevlig att köra om man bortser från vindbruset i de upprostade dörrarna. Jag fick den gratis av en som gett upp.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng