Saab 900i-85 8900mil (bruksbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i-85 8900mil (bruksbilen)

Detta ämne innehåller 35 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-12-26 14:32.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare

Karl Ask
    Moderator

Japp, sålde 9-5an och skulle laga upp min jubbe till bruksbil. Men då kom jag över denna bil billigt.
    Första ägaren köpte den 1985 och utrustade den med träpanel och SSR överdragsklädsel. Dock hade ryggstöden fram gått sönder så mormor lovade att kolla om de gick att laga.
    När han dog så tog hans dotter över bilen 2002 och idag köpte jag bilen av henne…
    På den tiden han bilen gå 8900mil, det mesta i Östersund där gubben bodde. Han var tydligen en pendant och skötte bilen bra.
    Sedan fanns bilen några kilometer bort från mig så jag kunde inte säga nej.

Men jag behöver byta koppling på den för gubben har slirat rätt mycket…
    Även kylaren ser risig ut.
    Det är de två akuta grejerna, sedan måste instrumentpanelen bytas ut. Väldigt sprucken.

Lite fix och en polering behövs…

Innan

Efter lite dammsugning och ryggstöden lämnade till mormor

Baksätet innan

Och efter, med min mammas farfars kudde. 😀

Innan, men gillar träpanelen och bandspelarn med bandhållaren i mittkonsolen. Diggade till lite Reggae och blandad 80-talsmusik som följde med.

Fint med lågmilare och norrlandskörd.

Fint i skuffen, med original låda med passform bredvid.

Motortvätt behövs…

:AP :AP Härligt fynd! Grattis!

putsarn
    Deltagare

Fint fynd!

Träpanel är ju ovanligt som bara den, men ser det ibland på cabbarna och nån Aero ibland.
    Supersnajsigt tycker jag. Sen är ju fyrdörrars ganska fräckt…

Janne Hagnell
    Deltagare

Förstår att du valde denna framför jubben. SSR är tom häftigare än läder. Men jag hoppas mitt innertakstyg kommer till användning ändå…

henrikg
    Deltagare

En perfekt bruksbil helt klart! Och snyggt med träpanelen, det är den snyggaste av Saabs tillbehörspaneler tycker jag.. Har sett tre stycken olika, kanske finns fler.

Mvh
    Henrik

Karl Ask
    Moderator

Jag gillar verkligen träpanelen.

Nu är kopplingen bytt, men när Martin (turbocab) och jag mekade upptäckte vi att slavcylindern var helt paj. Så det fick bli en sådan med. När jag väl var i farten fick lådan ny olja och även ett nytt luftfilter efter det gamla var svart. Så nu går den mycket bättre. 😀
    Tack Martin för hjälpen och för att jag fick låna din etanolracer när jag inte kom hem på kvällen.
    Imorgon skall det poleras.

turbocab
    Deltagare

Inga problem Karl, gött att vi fick igång kopplingen. Skulle gissa att 20 år med samma vätska inte gjort så gott med den…

Träpanelen är för övrigt precis samma som i min TurboS 1992. 😛

Karl Ask
    Moderator

Hänt lite med bilen, nu polerad. 😀 Vilken skillnad det blev.

vabrua
    Deltagare

Träpanelen och klädseln sålde jag till just denna bil när jag jobbade på Saab i Östersund. 🙂

Karl Ask
    Moderator

@vabrua wrote:

Träpanelen och klädseln sålde jag till just denna bil när jag jobbade på Saab i Östersund. 🙂

Vad roligt. 😀 När då?

vabrua
    Deltagare

Någon gång i början på -90. Jag minns att ägaren ville lyxa till bilen sista tiden han körde den.

plankan
    Deltagare

@karl wrote:

Hänt lite med bilen, nu polerad.

Skall du inte göra något åt avgassystemet där bak –
    gör inte bilen rättvis nu efteråt 🙄

Karl Ask
    Moderator

@plankan wrote:

@karl wrote:

Hänt lite med bilen, nu polerad.

Skall du inte göra något åt avgassystemet där bak –
    gör inte bilen rättvis nu efteråt 🙄

Jo, det skall jag. Vet inte ännu exakt vad bara. Det tråkiga är att det nästan är nytt, från 2009. Men stått lite ute så blir det så här snabbt. 🙁

Karl Ask
    Moderator

Fixat avgassytemet Plankan nu. 😀

Dock är det dags för 9000 mila service nu….

plankan
    Deltagare

@karl wrote:

Fixat avgassytemet Plankan nu. 😀

Får man se på bild också 😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng