SAAB 900i -88 (rosthål och Wunderbaumdoft)
- Detta ämne har 19 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2024-05-24 03:48 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900i -88 (rosthål och Wunderbaumdoft)
Då var bromsröret skarvat då! Lite bökigt var det. Ficklampa i munnen, myggattack, trångt under ratten, famlande med muttrar och bromsvätska lite här och var.. Men till slut gick det!!
Det var otroligt roligt att lyckas med en ”riktigt” reparation för första gången. Efter jag tagit bilderna böjde jag till röret och satte på de små plastklämmorna och böjde till röret lite bättre. Det verkar som att den svarta tröskelkåpan kommer passa över, trots skarvnipplarna. Kanske behöver det klippas eller sågas ett litet hål i tröskelkåpan vid nippeln närmast pedalerna. Måste bara hitta ett verktyg att göra det med…
Nu fattas bara att lufta/byta bromsvätska (det visade sig att det knappt var något kvar alls i behållaren), men för att göra det måste jag få av däcken… Igår köpte jag ett meterlångt ledhantag från Biltema med hård hylsa till. Funkar fortfarande inte, bilen rör sig mer än vad muttern gör! Jag har testat att hoppa jämfota på ledhantaget, den flyger bara iväg samt att muttern ryker lite smått efter smällen. 💥 Har testat att sätta på endast hylsan och banka med hammare. Sprejade just på ännu mer 5-56, hoppas det hjälper men jag tvivlar… Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, det lär inte vara bra att åka till verkstaden med så lite bromsvätska, antar jag? Utöver att jag inte kommer att ha någon bromsverkan tänker jag att det kan var dåligt för bromssystemet, eller? Går det bra att fylla på med bromsvätska i behållaren, köra till verkstaden för däcken och sen lufta och tömma systemet på gammal bromsvätska? Många frågor!
Hej. Testa att förlänga med ett rör. Då borde det funka att lossa muttern. Med ett längre rör får du mer kraft. Mvh Bengt
Ska testa det! Har lyckats få loss cirka åtta muttrar nu, sjukt hårt sitter de. Peppar peppar att inte mutterhuvudet går av nu med ett rör! 🤞
Hurra! Idag fick jag tillslut av alla däcken!! Det krävdes bara en nu förbrukad burk 5-56, en mosig hylsa och slägga samt en del rejäla gung på ledhandtaget. Tack för tippsen och motivationen! Nästa steg blir att införskaffa pallbockar och lite slang till bromsluftning.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem