SAAB 900i -88 (rosthål och Wunderbaumdoft)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900i -88 (rosthål och Wunderbaumdoft)
- Detta ämne har 19 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2024-05-24 03:48 av
morronrost.
-
FörfattareInlägg
-
maj 18, 2024 kl. 21:52 #515264
Halloj!
Har precis införskaffat mig en första bil, SAAB 900 fick det bli. 😛 Har mest hållit på med datorer innan och kände för att göra något med händerna! Jag kan i stort sett ingenting tekniskt om bilar, plåt och rost, det ska bli roligt och jobbigt som bara den att lära sig…
Jag letade efter en körduglig 900 på blocket men hade inte råd med något, så när jag upptäckte en granne med en till synes stillastående men duglig 900 på uppfarten chansade jag och la en lapp i brevlådan hehe. En vecka senare står det en bil som är min på uppfarten! 😮

Till själva bilen då… den har gått 18.000 bil och varit avställd och ståendes i några år. Motorn rullar på fint, lite låga varv när den är kall har jag med otränade öron ändå kunnat lyssna mig till. En del rost på höger skärmar och antagligen också lite överallt. Inredningen ser ut att vara fin tycker jag. I vilket fall så är jag förälskad i den! Hela bilen känns som en miniatyrbil jämfört med föräldrarnas Volvo v50. Han som sålde har berättat att vänster bakre broms måste fixas, bromsvätskeröret ska ha börjat läcka vid förarsätet och det är kapat nån decimeter och igentäppt. Jag fick med två skarvpluggar, måste bara köpa lite rör. Till min första fråga: som jag förstår det ska jag bara skarva dit lite rör och sen fylla på med bromsvätska. Eftersom röret har varit öppet, finns det någon risk för skräp och/eller luft i röret som måste tas bort innan jag skarvar och fyller på?
Nu till det första dolda problemet, som gjort mig som nybörjare lite nojig… När bromsröret spruckit/läckt har det runnit ut bromsvätska på golvet vid förarstolen. När jag tittade på bilen såg jag att mattan var blöt i kanten och den förra ägaren visade att han tagit bort tröskelskyddet och satt en träkloss under mattan för att vädra. Det lät ju bra tänkte jag, bara att torka ur golvet. Visst… Nu har jag plockat ut förarstolen och rullat upp golvmattorna. Inredningsmattan var lite fuktig undertill, skummattan (ljudisolering?) under inredningstyget var genomvåt (hänger på tork och droppar ännu) och plåtgolvet är lite fuktigt. Först hade jag bara tänkt torka och städa ur ordentligt, tills jag såg en förskräcklig upptuktande rostkrater under bromspedalen! 🙁 Testade att knacka lite och det föll isär och ramlade delvis rakt ner på marken… Det svarta runt omkring är från när jag försökte torka uppdäm fukt som var kvar, färgen flagnade med handduken. Bifogar bilder, där borde man kunna se nån balk som rostskräpet delvis föll ner på.
Därmed kommer fråga nummer två…: hur allvarligt är det här hålet? Vad är det för balk som syns genom hålet? Försökte också fota in i balken (bra med vidvinkelskamera på mobilen!), ser den kaputt ut? Själva hålet hade jag tänkt laga med antingen något spackel (Plastic Padding?) och metallnät, alternativt ta hjälp av någon som kan svetsa fast en metallplatta. Men hur är det med den där balken?… Blir såklart orolig att den är någon bärande grej som bara är kex, och att kanske hela underredet inte håller ihop länge till. Mitt mål med bilen är att få igenom besiktningen och kunna köra med den lite då och då. Tänkte inte pendla långt, lite sommarutflykter samt en kommande flytt till fjällen. Men framförallt vill jag lära mig och hålla en bil vid liv! Vad tror ni, är golvet kört? Har varken svets, hiss, verktyg eller ett förråd med pengar. En liten ryggsäck med pengar ungefär. xP
För övrigt är den i ok bruksskick, tycker jag. Några andra fel, exempelvis verkar inte temperaturmätaren fungera. När jag kallstarter bilen sticker visaren upp på max direkt och verkar stanna där. Har kollat kylarvätskenivå, verkar ok, men den kanske är gammal. Oljenivå också bra. Kylarfläkten snurrar inte, men har inte testat att ha igång bilen så länge (rostproblem kom i vägen…), så den kanske kommer igång senare. Hur kollar man kablarna till mätaren? Är det att ta av instrumentbrädan eller är det ellådan vid motorn? Grön inom bilar kan man lugnt säga att jag är!
Det sista problemet jag stött på hitintills är däcken. Försökte byta till sommardäck på Volvon för några veckor sedan, men däcken/fälgarna satt som berget, gick inte att rubba. Nu när det var dags igen på 900an kom ännu kortare; varenda mutter sitter så hårt att jag inte kan tro det. Efter en halvsulad fot gick jag över till granne och frågade om han hade en längre hävstång, fick låna en såndär pistolliknande mutterdragare. Hände inte ett smack. När jag lämnade tillbaka verktyget fick jag en förvånad blick xD Testade också med ett meterlångt rör och fälgkors, nix-pix. Vi har en verkstad i närheten, men bilen är varken besiktigad i tid eller påställd, och har fina dubbdäck som ska skära upp vår nyasfalterade väg… Dessutom vet jag inte om jag borde åka i den här värmen med en trasig temp.mätare.
Knepig start, men det här ska bli roligt! Sprillans nya sommardäck fick jag med också, så det hade varit roligt att få igenom en besiktning till studentdagen. Avstår gärna från alkohol, då kan man ju köra hem i sin SAAB. 😉
Mycket för tacksam för all hjälp och motivation (eller tung verklighet) jag kan få. Uppdaterar tråden när något händer!Attachments:
maj 18, 2024 kl. 22:49 #515275Verkligen kul när någon bara dyker in i det okända så här!👍💪🏻
Ska du laga rosten behövs svets, men jag är inte säker på att det är nödvändigt för besiktningen.
Att du får alla möjliga lustiga elfel på en bil som stått länge är inte konstigt. Tempmätaren kan tex vara oxiderad jordning.
Var i landet befinner du dig?
96 V4 1975 ”Bollen”
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
maj 18, 2024 kl. 23:36 #515276Verkligen kul när någon bara dyker in i det okända så här!👍💪🏻
Ska du laga rosten behövs svets, men jag är inte säker på att det är nödvändigt för besiktningen.
Att du får alla möjliga lustiga elfel på en bil som stått länge är inte konstigt. Tempmätaren kan tex vara oxiderad jordning.
Var i landet befinner du dig?
Många trösklar att ta sig över, men jag tänkte inte ge upp så lätt! 😎
Låter inte som att det är totalt förödande då… Ska försöka få koll på åtminstone bromsen så kanske jag vågar rulla till närmaste verkstad för att kika lite under. Hur stort arbete är för någon som är van att svetsa dit en platta/täppa igen hålet? 10x5cm ungefär.
Ska bli skojigt att fixa till alla kablar. 😄 Tror det är några lampor och knappar som inte riktigt beter sig som de ska…
Bor i Uppsalatrakten.
maj 19, 2024 kl. 08:37 #515280Hej och välkommen till forumet. Det ska bli intressant att följa din tråd. Jag håller med Hagnell att du behöver svetsning i golvet men lika bra att vänta tills efter besiktningen ifall det behöver svetsas på andra ställen också. Skadan i golvet kanske bara blir ”bra att veta ” men det kan ju finnas rost exempelvis vid nedre länkarmsinfästningarna fram eller övre stötdämparfäste bak och då blir det ombesiktning. När du byter bromsvätska tar du en krets i taget, diagonal fram/bak, och sätter på slangar på lossade nipplarna och pumpar sakta med bromspedalen och fyller på vätska i behållaren. Viktigt att det inte är luft i systemet. Lycka till. Mvh Bengt
maj 19, 2024 kl. 08:41 #515281Eftersom det är tvåkrets bromssystem så kan du ju köra försiktigt till verkstad med bromsar på ett framhjul och ett bakhjul om det är nära till verkstad och du kör försiktigt. Om verkstaden ser rost vid länkarmsinfästningarna fram så att det lika bra att få svetsningen fixad innan du kör till bilprovningen.
Detta är en riktigt Blast to the past.
Jag gick från datorbyggare till mopedskruvare vid 15 års ålder och första 900an vid 17 års ålder. inga förkunskaper, inga verktyg.
tacka fan för internet!
Balken under golvet kallas och kallas ibland Z-balken. tyvärr är det svets som gäller för att laga den rosten, speciellt balken.
(min förstabil var ”rostlagad” med polyester och tidningspapper som armering. det var jävla kreativt(inte ett tips på hur man ska göra 😉))
bromsröret går nog fint att skarva med skarvar som finns lite varsom, tex biltema, och en bit rör.
Attachments:
det blev uppstyckat här och jag fortsatte med ett långt inlägg och 1 länk
eftersom forumet avskyr biltema (eller alla länkar) så kom inget med och allt är förlorat..

hursomhaver, jag skriver kortfattat
bilderna visar var givaren till instrumentet sitter och hur den ser ut. sladden hgår av ibland, då blir det spännande fel.
Köp ett ledhandtag på biltema ( tex Artnr. 10-986 jag har haft ett i över 10 år nu) och en tunnväggig lång krafthylsa typ Artnr. 71-396. (smidigt för aluminiumfälgar så repar man inte fälgen lika lätt när man sätter dit hylsan)
ställ ledhandtaget rakt och hoppa på det. det blir många newtonmeter.
funkar det inte så ta ett rör på det, hoppa vidare osv.
undvik gärna fälgkors och vanliga hylsor till detta då dom inte alltid pallar kraften.
Attachments:
maj 19, 2024 kl. 13:26 #515290Eftersom det är tvåkrets bromssystem så kan du ju köra försiktigt till verkstad med bromsar på ett framhjul och ett bakhjul om det är nära till verkstad och du kör försiktigt. Om verkstaden ser rost vid länkarmsinfästningarna fram så att det lika bra att få svetsningen fixad innan du kör till bilprovningen.
Tack för tipsen! Blir nog att skarva bromsröret först (kom precis hem från en shoppingrunda på Biltema), sen köra till verkstaden och be dem kolla balken (z-balk har jag nu lärt mig att det heter, tack Mattias :D) samt andra troligen rostiga fästen. Får ta och sälja lite datorprylar och köpa färre Snickers så kanske jag har råd med svetsningen :s Måste ändå dit hurusom för att få loss vinterdäcken… Har ni något tips för att undvika den pärsen i framtiden? Nya muttrar?
Detta är en riktigt Blast to the past.
Jag gick från datorbyggare till mopedskruvare vid 15 års ålder och första 900an vid 17 års ålder. inga förkunskaper, inga verktyg.
tacka fan för internet!
Balken under golvet kallas och kallas ibland Z-balken. tyvärr är det svets som gäller för att laga den rosten, speciellt balken.
(min förstabil var ”rostlagad” med polyester och tidningspapper som armering. det var jävla kreativt(inte ett tips på hur man ska göra 😉))
bromsröret går nog fint att skarva med skarvar som finns lite varsom, tex biltema, och en bit rör.
Attachments:
Ja jäklar, internet är bra 🙂 Lite omställning i hur jag ska söka information dock. Med datorer söker jag typ bara en felkod eller problemet på engelska följt av ”reddit” xD Har inte funkat lika bra med saaben, hitintills iallafall. Här på forumet kan jag nog lära mig en hel del.
Har frågat både föräldrar och en vän, de förslog spackel till golvet vilket jag tycker känns ohållbart mtp att det är precis där min häl kommer att vila… Hur är det med skärmen? (bild) Tänkte mest fixa till den så att listen inte ramlar av. Funkar fulspackel där, eller är det alldeles för fuskigt?
Lite att göra idag, ska försöka fixa till bromsarna imorgon iallafall. Kommer säkert bli fel och läcka, återkommer med bilder i vilket fall!
Attachments:
maj 19, 2024 kl. 13:35 #515293det blev uppstyckat här och jag fortsatte med ett långt inlägg och 1 länk
eftersom forumet avskyr biltema (eller alla länkar) så kom inget med och allt är förlorat..

hursomhaver, jag skriver kortfattat
bilderna visar var givaren till instrumentet sitter och hur den ser ut. sladden hgår av ibland, då blir det spännande fel.
Köp ett ledhandtag på biltema ( tex Artnr. 10-986 jag har haft ett i över 10 år nu) och en tunnväggig lång krafthylsa typ Artnr. 71-396. (smidigt för aluminiumfälgar så repar man inte fälgen lika lätt när man sätter dit hylsan)
ställ ledhandtaget rakt och hoppa på det. det blir många newtonmeter.
funkar det inte så ta ett rör på det, hoppa vidare osv.
undvik gärna fälgkors och vanliga hylsor till detta då dom inte alltid pallar kraften.
Attachments:
Tack för bilderna! Ska bli roligt att gräva runt där när jag fått bukt med bromsarna.
Suck, var som sagt precis inne på Biltema och stod och velade vid ledhandtagen. Igår när jag stod och stampade lyckades jag vricka till foten (tips: ergonomiska gummisulor passar inte bra med tunna metallstänger!) och därför tröttnade jag. Testar att knacka på hos andra grannen ikväll och ser om han har ett ledhantag som jag kan låna för stunden, skulle vara sjukt skönt att få av däcken! Han har f.ö. en fin Corvette C4 i garaget, kanske kan få småkika lite då, hehe.
maj 19, 2024 kl. 18:21 #515294Vad kul att se någon lite yngre än mig som också har fastnat för 900:an! Gjorde samma utveckling från datornörd till bilnörd. 😉
För att förhindra att hjulmuttrarna sitter som berget så får du ta och smörja gängan när du väl fått av hjulen! Jag rekommenderar också biltemas ledhantag för detta, riktigt bra faktiskt.
Angående rosten på skärmkanten så ser den lite för kexig ut för att bara kunna spackla. Blir nog svets på den också.
Lycka till!
maj 19, 2024 kl. 19:17 #515295Vad kul att se någon lite yngre än mig som också har fastnat för 900:an! Gjorde samma utveckling från datornörd till bilnörd. 😉
För att förhindra att hjulmuttrarna sitter som berget så får du ta och smörja gängan när du väl fått av hjulen! Jag rekommenderar också biltemas ledhantag för detta, riktigt bra faktiskt.
Angående rosten på skärmkanten så ser den lite för kexig ut för att bara kunna spackla. Blir nog svets på den också.
Lycka till!
Det är den raka/vertikala framrutan främst som fått mig intresserad, så förbannat snyggt! Kul att höra att det är fler som gått från datorer till bilar, kanske inte ovanligt när jag tänker efter. Finns ju många bra racingspel…xp
Tack för hjultipsen! Fortfarande irriterad över att jag inte köpte ledhandtaget idag :/ Måste ändå in igen snart, köpte fel rörkapningsverktyg. Suck. Och skärmen får nog vänta lite isåfall, lär behöva samla på mig lite kapital för att kunna svetsa all icke-bärande rost!
maj 19, 2024 kl. 19:44 #515296Klok strategi att ta det viktigaste först. Rost som måste fixas till besiktningen och bromsar. Rost i icke bärande delar går att ta tag i längre fram. Vad är det för motor? 8-ventiler eller 16-ventilers? Mvh Bengt
maj 19, 2024 kl. 21:15 #515297Klok strategi att ta det viktigaste först. Rost som måste fixas till besiktningen och bromsar. Rost i icke bärande delar går att ta tag i längre fram. Vad är det för motor? 8-ventiler eller 16-ventilers? Mvh Bengt
8v med katalysator, tror jag. 110hk står det om man tittar online. Har hört att den är jobbigast att jobba med pga lambdareglering?
maj 19, 2024 kl. 21:46 #515298Jag har också hört att det kan vara lite trixigt med lambda, men det finns många kunniga här på forumet som kan komma med råd och tips om du stöter på problem. Min bil är äldre, 8-ventiler utan katalysator 118 hk . Lycka till med din bil. Hoppas att du får njuta av att köra den i trafiken redan i sommar. Mvh Bengt
maj 21, 2024 kl. 11:56 #515330Idag tänkte jag kapa och skarva den trasiga delen av bromsröret. Jag har hört att man kan sätta en planka eller liknande mellan förarsäte och bromspedal för att förhindra att det läcker ut en massa bromsvätska när man kapar. Jag har också förstått att man inte ska trycka ner bromspedalen helt när man luftar bromsarna. Gäller det också vid ”plank-tricket”?
Mvh Malte
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.