Saab 900I startar ej (Löst sur motor)

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900I startar ej (Löst sur motor)

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-20 16:15.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25116

    protos
    Deltagare

    Hej
    Har en saab 900i -86 8v som inte startade helt plötsligt en morgon.
    Startmotor går runt
    Har gnista på stift (kollade med gnistlampa som man lägger på tändkabel )
    Även kollat tändmodul bytat med annan bil
    Mätat tändspole 12v på + och jord mellan + och – pendlar det mellan 6v och ov verkar ok
    Bränslepump låter som den går(även byglat relä stift 30 och 87)
    Bytat tändstift och rotor fördelarlock
    Lyfte insprutare och startade och såg att där inte kom någon soppa
    Finns där två bränslepumpar?? För pump? kommer håg att det kunde jävlas på gamla 240
    Bränsle ackumalatorn under bilen kan den orsaka detta?
    Bränslefilter? Kanske men är byt det senaste året
    Det skumma är att den inte tände på startgas

    #181186

    argusfolkrace
    Deltagare

    På det mekaniska sprutet så är det väl så att bränsletrycket styr luftintaget. Det skulle isåfall kunna vara pumpen som inte leverar tillräckligt högt tryck och den öppnar då inte heller för startgasen då du sprutar in den. Sen bör du ändå testa gnistan med ett tändstift mot motorn för att se att det är tillräckligt med ström för att leverera ordentlig gnista.
    Inte för att jag är säker på att detta löser något men kan vara värt att kolla kanske?

    #181194

    sebbo
    Deltagare

    Börja med att skruva av ”gummislangen” ovanpå luftburken så du kommer åt vågskålen/vindskivan och dra i den, den ska inte kärva utan komma med upp med ett visst motstånd.
    Det är den som reglerar bränslemängden in till spridarna, och kärvar den kommer det inte fram ngn soppa.
    Det du kan göra samtidigt om du vill är att bygla soppareläet och plocka ut en spridare och sen testa att lyfta lite i vågskålen, då ska det komma bränsle om allt fungerar som det ska.

    #181205

    protos
    Deltagare

    Har provat att drar i vågskålen känns inte att den går trögt eller har fastnat.
    Provade att ta ut spridare men då drog jag inte i vågskålen utan försökte starta bilen som vanligt,då fanns inte något bränsle från spridaren (2st)i burken som jag la spridarna i.
    En fråga ignition amplifier reläet i säkringsboxen vad gör den? Hur är den kopplad till tändmodulen?
    Är det inte tändmodulen i vänsterskärm som förstärker tändimpulsen till tändspolen?

    Kul med +2grader duggregn snösmältning och inget garage

    #181206

    torbo
    Deltagare

    Dags för nytt batteri?

    #181032

    turbo_peter
    Deltagare

    Du måste lyfta upp vågskålen för att det ska komma bränsle ur spridarna när du kör på startmotorn. Annars är det bara kallstartsventilen ssom skjuter in soppan!

    #181304

    protos
    Deltagare

    Problem löst bilen startar!
    Bilen var duktigt sur i cylindrarna .
    Jag byte ju till nya stift men man måste tydligen dra runt motorn utan stift för att luft ur alla bensin.(efter tips från en kompis)
    Köpte nya stift en andra gång och monterade vips så startade motorn.
    Vid närmare eftertanke så hade jag kört många korta sträcker innan den vägrade starta
    Nästa gång tar jag och lägger tändstiften på spisplattan och värmer så de blir torra.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng