Saab 900I startar ej (Löst sur motor)

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900I startar ej (Löst sur motor)

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Saab 900I startar ej (Löst sur motor)

  • Författare
    Inlägg
    • januari 15, 2011 at 23:49 #25116

      Hej
      Har en saab 900i -86 8v som inte startade helt plötsligt en morgon.
      Startmotor går runt
      Har gnista på stift (kollade med gnistlampa som man lägger på tändkabel )
      Även kollat tändmodul bytat med annan bil
      Mätat tändspole 12v på + och jord mellan + och – pendlar det mellan 6v och ov verkar ok
      Bränslepump låter som den går(även byglat relä stift 30 och 87)
      Bytat tändstift och rotor fördelarlock
      Lyfte insprutare och startade och såg att där inte kom någon soppa
      Finns där två bränslepumpar?? För pump? kommer håg att det kunde jävlas på gamla 240
      Bränsle ackumalatorn under bilen kan den orsaka detta?
      Bränslefilter? Kanske men är byt det senaste året
      Det skumma är att den inte tände på startgas

        januari 16, 2011 at 08:07 #181186

        På det mekaniska sprutet så är det väl så att bränsletrycket styr luftintaget. Det skulle isåfall kunna vara pumpen som inte leverar tillräckligt högt tryck och den öppnar då inte heller för startgasen då du sprutar in den. Sen bör du ändå testa gnistan med ett tändstift mot motorn för att se att det är tillräckligt med ström för att leverera ordentlig gnista.
        Inte för att jag är säker på att detta löser något men kan vara värt att kolla kanske?

          januari 16, 2011 at 13:12 #181194

          Börja med att skruva av “gummislangen” ovanpå luftburken så du kommer åt vågskålen/vindskivan och dra i den, den ska inte kärva utan komma med upp med ett visst motstånd.
          Det är den som reglerar bränslemängden in till spridarna, och kärvar den kommer det inte fram ngn soppa.
          Det du kan göra samtidigt om du vill är att bygla soppareläet och plocka ut en spridare och sen testa att lyfta lite i vågskålen, då ska det komma bränsle om allt fungerar som det ska.

            januari 16, 2011 at 20:26 #181205

            Har provat att drar i vågskålen känns inte att den går trögt eller har fastnat.
            Provade att ta ut spridare men då drog jag inte i vågskålen utan försökte starta bilen som vanligt,då fanns inte något bränsle från spridaren (2st)i burken som jag la spridarna i.
            En fråga ignition amplifier reläet i säkringsboxen vad gör den? Hur är den kopplad till tändmodulen?
            Är det inte tändmodulen i vänsterskärm som förstärker tändimpulsen till tändspolen?

            Kul med +2grader duggregn snösmältning och inget garage

              januari 16, 2011 at 21:39 #181206

              Dags för nytt batteri?

                januari 17, 2011 at 13:43 #181032

                Du måste lyfta upp vågskålen för att det ska komma bränsle ur spridarna när du kör på startmotorn. Annars är det bara kallstartsventilen ssom skjuter in soppan!

                  januari 20, 2011 at 16:15 #181304

                  Problem löst bilen startar!
                  Bilen var duktigt sur i cylindrarna .
                  Jag byte ju till nya stift men man måste tydligen dra runt motorn utan stift för att luft ur alla bensin.(efter tips från en kompis)
                  Köpte nya stift en andra gång och monterade vips så startade motorn.
                  Vid närmare eftertanke så hade jag kört många korta sträcker innan den vägrade starta
                  Nästa gång tar jag och lägger tändstiften på spisplattan och värmer så de blir torra.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.