Saab 900S 5D -91 ”Den grå”
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S 5D -91 ”Den grå”
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S 5D -91 ”Den grå”
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
november 17, 2021 at 18:07 #490119
Nu till ett helt annat ämne, motortemperaturen stiger inte riktigt och tempmätaren lämnar oftast på 1/3 av skalan. Är nytt termostat det första man ska pröva på och vilket gradtal har fungerat bäst på 900S?
december 1, 2021 at 13:50 #490464Hjulvinklar på schemat idag. Mycket riktigt så var P-ändarna bytta på bägge sidorna men justeringen var fastrostad på bägge sidorna så de hade bara skruvats i botten så hjulvinkarna var ordentligt fel. Det var kraftig Toe-out precis som jag misstänkte. Som tur påbörjade jag inte dethär arbetet själv utan lät verkstaden ta hand om det. Samtidigt sattes det nya vinterdäck så nu känns den som en 900 att köra igen.
hjulinställning kan göra mycekt!
jag är sånndär nojjig person så jag brukar byta styrlederna (om det inte är gjort av mig tidigare) inför hjulinställning.
Det är såpass dyrt jobb att 2 leder inte är nån större extra utgift, dessutom kan man ibland få rabatt pga att det går så fort med nya leder som är insmorda och fina.
december 1, 2021 at 21:26 #490482hjulinställning kan göra mycekt!
jag är sånndär nojjig person så jag brukar byta styrlederna (om det inte är gjort av mig tidigare) inför hjulinställning.
Det är såpass dyrt jobb att 2 leder inte är nån större extra utgift, dessutom kan man ibland få rabatt pga att det går så fort med nya leder som är insmorda och fina.Det ska jag komma ihåg nästa gång, hade absolut varit värt att göra ?
december 2, 2021 at 09:26 #490486Den Grå ser ju ut o vara i rätt gott skick ändå trots lite svetsjobb i baken sas. Termostat är ju ett lätt fix på en OG900 med B202 maskin. Köp en i god kvalite dock original eller Motorad är mitt tips iaf.
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetdecember 2, 2021 at 22:03 #490500Den Grå ser ju ut o vara i rätt gott skick ändå trots lite svetsjobb i baken sas. Termostat är ju ett lätt fix på en OG900 med B202 maskin. Köp en i god kvalite dock original eller Motorad är mitt tips iaf.
Jo än så länge inga farligare överraskningar. Jobb får man alltid räkna med när det gäller gamla bilar. Man kan gissa att stötdämparfästet ser lika ut på höger sida men den inspektionen får vänta tills våren. Borde egentligen börja se över den röda som stått till sig tillräckligt många år.
september 18, 2022 at 20:45 #497097Höst och vinter närmar sig så dags att skruva vinterbilen. Bakbromsarna kräver nya belägg och skivor. Hoppas handbromsvajrarna är okej för de har jag inte hittat nya någonstans.
Passar på att måla skivorna och hoppas det håller bort ytrosten en säsong iallafall.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.