Saab 900S 5D -91 ”Den grå”

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900S 5D -91 ”Den grå”

• Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    saabtrasten
    Deltagare

Nu till ett helt annat ämne, motortemperaturen stiger inte riktigt och tempmätaren lämnar oftast på 1/3 av skalan. Är nytt termostat det första man ska pröva på och vilket gradtal har fungerat bäst på 900S?

M.Broberg
    Deltagare

Ny termostat, gärna ny kylarvätska med om den inte är riktigt fin.

ofta är ju kylarvätskan bara USCH så att spola systemet och hälla i nytt är guld

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    saabtrasten
    Deltagare

Gjorde en 9000 CD utanför bildelsaffären sällskap.

20211123_163620

Bilagor:
    saabtrasten
    Deltagare

Hjulvinklar på schemat idag. Mycket riktigt så var P-ändarna bytta på bägge sidorna men justeringen var fastrostad på bägge sidorna så de hade bara skruvats i botten så hjulvinkarna var ordentligt fel. Det var kraftig Toe-out precis som jag misstänkte. Som tur påbörjade jag inte dethär arbetet själv utan lät verkstaden ta hand om det. Samtidigt sattes det nya vinterdäck så nu känns den som en 900 att köra igen.

M.Broberg
    Deltagare

hjulinställning kan göra mycekt!

jag är sånndär nojjig person så jag brukar byta styrlederna (om det inte är gjort av mig tidigare) inför hjulinställning.

Det är såpass dyrt jobb att 2 leder inte är nån större extra utgift, dessutom kan man ibland få rabatt pga att det går så fort med nya leder som är insmorda och fina.

saabtrasten
    Deltagare

hjulinställning kan göra mycekt!
    jag är sånndär nojjig person så jag brukar byta styrlederna (om det inte är gjort av mig tidigare) inför hjulinställning.
    Det är såpass dyrt jobb att 2 leder inte är nån större extra utgift, dessutom kan man ibland få rabatt pga att det går så fort med nya leder som är insmorda och fina.

Det ska jag komma ihåg nästa gång, hade absolut varit värt att göra 👍

Mr_SunBear
    Deltagare

Den Grå ser ju ut o vara i rätt gott skick ändå trots lite svetsjobb i baken sas. Termostat är ju ett lätt fix på en OG900 med B202 maskin. Köp en i god kvalite dock original eller Motorad är mitt tips iaf.

saabtrasten
    Deltagare

Den Grå ser ju ut o vara i rätt gott skick ändå trots lite svetsjobb i baken sas. Termostat är ju ett lätt fix på en OG900 med B202 maskin. Köp en i god kvalite dock original eller Motorad är mitt tips iaf.

Jo än så länge inga farligare överraskningar. Jobb får man alltid räkna med när det gäller gamla bilar. Man kan gissa att stötdämparfästet ser lika ut på höger sida men den inspektionen får vänta tills våren. Borde egentligen börja se över den röda som stått till sig tillräckligt många år.

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng