Saab 900S -91 [Trubbnos-konverterad]

Forums Övrigt Projekt / Min bil Saab 900S -91 [Trubbnos-konverterad]

This topic contains 13 replies, has 4 voices, and was last updated by 2011-12-26 20:03.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

William
    Deltagare

Flyttar över min 900 från gamla forumet, http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=156546&page=1

Info:
    Saab 900S 1991 (T16 LTT) – med belysning och stötfångare från en 1983 turbo
    Speedparts steg 1
    Miltal ca 24 000

Används som bruksbil, men förbättringsarbete sker kontinuerligt för att hålla den respektabel.

William
    Deltagare

I Juli upptäckte jag att innertaket släppt väl mycket över baksätet och åtgärd var nödvändig. Har varit jättenyfiken på att prova omklädning, så jag passade på att beställa med klubbrabatt hos top’n’trim. Det var en utmaning måste jag säga, men nu sitter det där iaf 😉 Svårast var de bakre sidopanelerna i bagageutrymmet som även behövde sys.

Ikväll har jag monterat ny dumpventil efter den gamla visat sig läcka luft och gett tomgångsbryderier. Passade samtidigt på att köpa bakre avgasrörs-biten eftersom min befintliga var lite väl ihålig runt bakaxeln. Nu har jag vettigt T16-gurgel igen :AP

William
    Deltagare

Beggade vintersulor från skroten inhandlade, hade inte så många uppsättningar att välja på men jag tror jag valde den bästa av vad som fanns = 1 år gamla Marangoni 4-ICE. De är iaf mjuka och har dubbar, vilket är två egenskaper som saknades på min förra uppsättning :ID

Passade på att lacka om plåtisarna och leta fram en uppsättning snik-kapslar jag köpt på en marknad nångång. Blev riktigt stiligt, nu kan kylan få komma :CH

William
    Deltagare

Saaben har fått lite kärlek i form av nya klossar runt om och nya skivor bak. Ett nytt batteri har inhandlats och monterats, så nu ska förhoppningsvis startmotorn snurra på med bra fart även de kyliga mornarna. Fick tummen ur och monterade motorhuvens värmesköld från min gamla huv, så slipper jag ha det stående skräpandes i källarn… 🙂

Ut med gammhärket:

Nya batteriet av rätt storlek gör att jag kan byta höger strålkastarlampa utan att lyfta batteriet :mrgreen:

1983ans huv med 91ans värmesköld, 10st 8mm hål senare så passar det prima.

saab putte
    Deltagare

Läcker pärla, kul med trubbnos:)

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

William
    Deltagare

Det här blir mitt premiärinlägg med forumets bildfunktion, så nu ska vi se hur det går. Jag och nya funktioner kan ibland vara lite :ID

I ett försök att felsöka och laga värmeslingorna i framstolarna passade jag på att tvätta golvmattorna när ändå stolarna hade lyfts ur…

Handtvätt i badkaret..

Nytvättat och rent och fint 🙂

Vinterdäcken har hittat på plats och så även…

..två Bosch Profi som jag hittade på tradera :CH

reino
    Deltagare

Denna gillas. :AP

Har själv en svart 900s -90 som jag planerar samma konvertering med. :CH Dock har jag en 3dr med röd plysch. Lite roligt oxå att jag tänkt samma sak med extraljusen. :ID Bara inte fått tummen ur än.
    Hur gjorde du med blinkerskablarna? klippte du orginal eller gjorde du adaptrar typ?

William
    Deltagare

@reino wrote:

Har själv en svart 900s -90 som jag planerar samma konvertering med. :CH Dock har jag en 3dr med röd plysch. Lite roligt oxå att jag tänkt samma sak med extraljusen. :ID Bara inte fått tummen ur än.
    Hur gjorde du med blinkerskablarna? klippte du orginal eller gjorde du adaptrar typ?

3dr och röd plysch låter som det kommer bli en riktig snygging!, har du nån projekttråd som man kan följa utvecklingen? 🙂

Ja, blinkerskontakterna är väl en av de enda sakerna som inte passar rakt av. Jag klippte av originalkontakten och skarvade in den äldre kontakten helt enkelt. Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild på det, så slipper ju du eller nån annan stå och mäta fram rätt kabel till rätt funktion. Vad jag kommer ihåg finns dock allt annat kvar, såsom skruvhål för strålkastartorkarna, hålen i skärmarna för den gamla turbospoilern och sådär.

Bara att fråga på om du undrar nåt mer, så ska jag försöka svara. :CH

PS Profi-ljusen är konverterade med 50W-xenonkit :mrgreen:

saab putte
    Deltagare

@reino wrote:

Tja! Ifall man inte vill klippa sönder orginalkablaget kan du stifta på rundstiftshylsor på kablarna från en äldre kontakt, som sedan passar perfekt i nyare kontakterna.

Visst är det skönt å tvätta ur golvmattorna 🙂 blir så jäkla bra.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

reino
    Deltagare

@william wrote:

3dr och röd plysch låter som det kommer bli en riktig snygging!, har du nån projekttråd som man kan följa utvecklingen? 🙂

Ja, blinkerskontakterna är väl en av de enda sakerna som inte passar rakt av. Jag klippte av originalkontakten och skarvade in den äldre kontakten helt enkelt. Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild på det, så slipper ju du eller nån annan stå och mäta fram rätt kabel till rätt funktion. Vad jag kommer ihåg finns dock allt annat kvar, såsom skruvhål för strålkastartorkarna, hålen i skärmarna för den gamla turbospoilern och sådär.

Bara att fråga på om du undrar nåt mer, så ska jag försöka svara. :CH

PS Profi-ljusen är konverterade med 50W-xenonkit :mrgreen:

Haha har oxå planerat xenon i x-ljusen. 😆

Projekttråd finns i min signatur. Dock ligger den på 900klubben.se.

Vad bra att fästhål och sånt finns. 🙂 Vet att Plankan skrev på 900klubben att kassetten till oljekylen skulle vara annorlunda, men att det passar med en nyare kassett på trubbnos, men inte tvärtom. Hade du nåt problem med det, eller gick det smärtfritt?

Hur fäste du x-ljusen btw? Finns det nåt hyfsat bra fäste orginal? Själv tänkte jag ha en sån fästplåt som man sätter bakom reg.plåten, och vända fästöglorna inåt.

William
    Deltagare

Du har helt rätt om skölden runt oljekylaren, glömde den. Den sticker ut för mycket främst i vänsterkant (i färdriktningen) och gör att man får kapa bort en del av skölden för frigång till spoilern.

Extraljusen sitter med originalfästen av “plattjärnstyp” som skruvas i de förberedda hålen på baksidan av stötfångaren. De funkar likabra att ha neråt som uppåt. Det funkar nog som du tänkt också, skillnaden är väl att ljusen kommer lite längre bakåt med originalfästet.

Extraljusfäste och xenonkitets gummigenomföring. Det är lite tajt om plats i Profin för xenonlampan, men genom att sätta genomföringen precis bakom lampan så funkar det precis att få ihop det :mrgreen:

Fästena och ballasterna som är monterade på baksidan av stötfångaren:

William
    Deltagare

Inte bara jag som bruksar en modern klassiker :mrgreen:
    Den såg riktigt fin ut, kan inte vara så jättegammal. Men jag har tyvärr dålig koll på årsmodellskillnaderna på dessa :ID

reino
    Deltagare

Snyggt. 🙂

A då blir det till att plocka oljekylkassetten från eventuell donatorbil då. 😛 Man vill ju trots allt kunna ha möjligheten att återställa bilen till orginal om man nu skulle vilja det. 😎
    Tror dock inte jag kommer konvertera bilen förrän till våren. Så man inte klantar sönder nåt i vinter lixom. :ID det vore lite trist.

Du skulle haft dessa på den oxå btw. 😉 http://www.tradera.com/SAAB-orginal-stankskydd-900-auktion_301910_141727377
    Dock är det billigare att köpa dom på skroten om man hittar dom där.

9k94
    Deltagare

Ser bra ut. Gillar din Trubbnos-konvertering av bilen. Gillar Trubbnosens utseende, faktiskt mer än kroknäsan. Fälgarna med den rostfria navkapseln blev gör bra ju. =) Väntar på nästa uppdatering.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng