Saab 900T 79 "Främre avgasröret rostigt"

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900T 79 "Främre avgasröret rostigt"

• Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-02 21:06 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    79turbo
    Deltagare

Jag har precis varit och besiktigat min saab 900T från 1979 utan anmärkningar.(kändes skönt)
    Det som kom upp var väl att främre avgasröret behövde bytas, är detta någonting man kan göra själv, och var kan jag få tag på ett nytt sådant?
    Vet att det är omöjligt att hitta original men finns det någonting annat jag kan använda?
    Jag har hört att man bara kan sätta ett rör där, stämmer detta?
    Sedan läckte det lite olja från motorn, men det sade besiktningsmannen kunde bero på att bilen stått ett tag och inte körts så mycket ännu.
    Tacksam för tips.

mvh Petter

poh99
    Deltagare

Åk till en avgasverkstad, dom brukar kunna snida ihop det mesta.
    Även om anslutningen inte är identiskt med senare 900-turbosar borde du kunna använda ett främre rör från t ex en sådan och anpassa turboanslutningen på plats.

79turbo
    Deltagare

Sedan funderar jag på ifall värdet på en sådan här bil kommer att stiga i och med att den blir veteran? Min är i bra bruksskick, jämtlandskörd 12400mil, Kardinalröd.
    Den får stå i garage i vinter iallafall.

79turbo
    Deltagare

Okej, är detta någonting man kan göra själv ifall man har delarna eller är det svårt??
    Tack för svaret.

stefan
    Deltagare

har du provat att beställa ett rör då? Det finns då med i katalogerna fortfarande? Gratis var det ju inte så det beror ju på var det är dåligt

Lollo
    Deltagare

Har ett nytt Saab original i rostfritt till din bil troligtvis, kan det vara något?

79turbo
    Deltagare

Ja, det låter ju som ett bra alternativ.
    Vad ska du ha för det? Hur får man det till Östersund på lämpligast sätt?
    Ska kolla i katalogerna också, kanske finns något där. Det jag har hört är att det inte är samma till B motorn som till de bilar som har H-motor.

mvh Petter

stefan
    Deltagare

nä främre röret på B motorn satt bara 78-80, sen vart det ett annat som sagt.

porsche944
    Deltagare

Inte helt rätt, 79:or har anslutning med 4 bultar, 80:or med 3. Sedan är det inte samma vinkel till 99 som till 900.

Lollo
    Deltagare

Sådan tur att det finns kunskap här, mitt har fyra och ser inte ut som till 99T:n
    Pm om priset kommer.

stefan
    Deltagare
    Michael Rasmussen wrote:
    Inte helt rätt, 79:or har anslutning med 4 bultar, 80:or med 3. Sedan är det inte samma vinkel till 99 som till 900.

ja jag skrev bara det som stod i avgaskatalogen……..upp till 80 var det ett rör och från 80 ett annat och det är ju som du skrev fast formulerat annorlunda………

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.