Saab 92 funderingar..

Forum Modellspecifika forum 92/93 Saab 92 funderingar..

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-30 11:16 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #385093
    puttputt91
    Deltagare

    Har några funderingar inför renoveringen av min rätt nyinköpta saab 92. Det är enligt gamla papper en 51a som skrotades 1965. Har troligen stått sedan dess.

    Bilen är grön i grunden men har blivit lackad benvit. Lackeringen är välgjord även inuti bilen och under klädseln. Kan den ha blivit omlackad på beställning när den var ny? Tog saab sådana beställningar? För då ska den bli vit även efter renoveringen eftersom det verkar vara rätt ovanligt.

    Stenskottsskydden hittar jag inte på någon annan bil. Listerna i skärmarna har jag sett på två andra 51or. De ser inte likadana ut som de på 92b. Var dessa extrautrustning som gick att beställa?

    Till sist så är klädseln omklädd i randigt ovanpå originalklädseln. Och galon på sidorna. Instegslisterna är dubbla kromade lister med något oidentifierat material emellan.

    Har svårt att avgöra vad som bör sparas. Känns som att om bilen sett ut såhär sedan 50-talet typ så är det nästan en del av bilens historia. Men om någon här vet mer om detta vore jag mycket tacksam. Tidigare ägare verkar ha gått bort.

    Mvh William

    Bilagor:
    #385097
    kjellake
    Deltagare

    De färger som fanns var den standardgröna och några bilar som lackades svarta. Att det funnits några andra färger från fabrik har jag inte hört talas om. (Möjligtvis någon provbil)
    Stenskottsskydd fanns inte monterade som original på A-modellen, om du tänker på de som sitter på bakskärmarnas framkant.
    Skärmlister verkar ha suttit på de svarta bilarna. Dessa ser som du säger inte ut som de till B-modellen (är utsvängda, bredare i ändarna). Kanske gick att köpa men de fanns troligen inte som ”extrautrustning”.
    Klädseln är en överdragsklädsel som det var vanligt att man monterade på 50 och 60-talet. Den grårandiga originalklädseln syns under överdraget.
    Instegslisterna var samma på alla 92:or; en blanklist (aluminium) på ovansidan av tröskeln och en tätningslist (gummi) på tröskelns utsida.
    Tittade lite närmare på din bild och skärmlisterna tycker jag inte ser ut som några Saablister. Iallafall inget utförande som jag sett förut.

    • Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
    #385119
    Janne Hagnell
    Moderator

    Då lackutbudet i början var minst sagt magert kanske förste ägaren körde bilen direkt till en verkstad och bad dem slita isär bilen och lacka den i önskad färg? Samtidigt hade han/hon kanske en önskelista med andra förbättringar som kunde genomföras när de ändå var i gång?
    En sådan åtgärd var inte lika vansinnig på 50-talet som den kan låta idag. Dels var bilarna enklare, så operationen tog inte så lång tid, dels var ju bilutbudet begränsat efter kriget, så att skräddarsy sin bil från fabrik, som idag, gick ju inte. De flesta var nog glada om de öht kunde lägga vantarna på en ny bil.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #385120
    puttputt91
    Deltagare

    Tack för svar,

    Har läst förut att ett fåtal bilar av 92A ska ha lackats i andra färger. Gul, svart, röd, och blå om jag inte minns fel? Har inte lyckats hitta någon på bild så antar att det kanske bara gjordes svarta och gröna.

    Listerna i skärmarna är gjutna i något massivt rostfritt material som inte går att böja till. Och de passar väldigt bra efter skärmens form. Så dessa borde vara tillverkade för denna bil? Kanske av någon annan än saab då.

    Överdragsklädseln sprättar jag bort.

    Hoppas jag inte ställer någon dum fråga/resonerar fel. Är novis på saab 92 området.

    Men jag gör så att jag plockar bort utrustningen och sparar den. Lackar bilen grön utan dåligt samvete efter renoveringen. Och skulle det visa sig att den ska vara benvit får jag lacka om den och eftermontera utrustningen igen. Mvh

    #385121
    puttputt91
    Deltagare

    Då lackutbudet i början var minst sagt magert kanske förste ägaren körde bilen direkt till en verkstad och bad dem slita isär bilen och lacka den i önskad färg? Samtidigt hade han/hon kanske en önskelista med andra förbättringar som kunde genomföras när de ändå var i gång? En sådan åtgärd var inte lika vansinnig på 50-talet som den kan låta idag. Dels var bilarna enklare, så operationen tog inte så lång tid, dels var ju bilutbudet begränsat efter kriget, så att skräddarsy sin bil från fabrik, som idag, gick ju inte. De flesta var nog glada om de öht kunde lägga vantarna på en ny bil.

    Detta låter mest logiskt.

    Synd bara att det inte verkar finnas kvar någon av de tidigare ägarna som skulle kunna berättat.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng