SAAB 92 Hjulavdragare 703433 efterlyses – AVSLUTAD

Forum Sälj/Köp Delar, köpes och efterlyses SAAB 92 Hjulavdragare 703433 efterlyses – AVSLUTAD

• Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Det börjar bli vår, och kylan släpper sakta men säkert i alla kallgarage.
    Jag skulle vilja demontera bromstrummor/hjulnav på min 92A från 1951, och lär då behöva en avdragare för det.

Efterlyser därför hjulavdragare enligt bild nedan, SAAB original verktyg har artikelnummer 703433.
    Det måste inte vara original. Om någon har ett eget ihopsmitt verktyg som fungerar bra, är det även av intresse.
    Jag tänker mig att låna, hyra, eller köpa.

Vet att nytillverkat finns att köpa här exempelvis: https://www.classicsaabparts.nl/a-39495130/aandrijving/naaftrekker-remtrommeltrekker-1950-1980/
    Men finns det billigare som gör samma jobb så…

Har även läst att man kan göra sitt eget, genom att skära loss centrum av en fälg, och svetsa på stödben till en rejäl mutter och skruv.
    Det är också ett alternativ, men jag är lite osäker om plåttjockleken i en fälg är tillräcklig.
    Jag antar att bromstrummorna på min kära Putte (min 92A), inte har varit demonterade på drygt 70 år, så de lär sitta fast ordentligt.
    Så ett gediget (tjockt & tungt) verktyg önskas.

Att själv tillverka ett helt och hållet nytt, kan väl gå för sig, men jag är begränsad i både lokal och verktyg.
    Skulle förvisso kunna göra ritningar för tillverkning hos ett företag, men det brukar bli så dyrt.

Hjulavdragare-703433

Hur som helst, om någon i 92-etern har något att låna ut, hyra ut, eller sälja, är jag intresserad.
    Förslag på andra sätt att få jobbet gjort mottages också (även humoristiska varianter) 🙂

Ha de gött!

• Detta ämne redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 30 minuter sedan av .
    Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Vet inte hur dessa trummor ser ut men på 96 brukar jag använda trearmsavdragare.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Saab_ahed
    Deltagare

Det har gjorts tidigare försök med trearmad avdragare, vilket bara har böjt kylflänsarna.
    Så de sitter fast rejält.

• Det här svaret redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av .
    magnus.k
    Deltagare

Har du försökt med den här modellen. Den monteras på trumman med hjulbultarna. Sök hos Verktygsboden på art.nr 86970/Magnus

rally
    Deltagare

https://www.classicsaabparts.nl/ säljer ny tillverkade som ser ut som original

Saab_ahed
    Deltagare

Har du försökt med den här modellen. Den monteras på trumman med hjulbultarna. Sök hos Verktygsboden på art.nr 86970/Magnus

Hej,
    Har du goda erfarenheter med en sådan själv?
    Jag bara undrar hur det blir med 3 ben fästa i 3 av 5 hål…?
    Och så är det rätt stor bultcirkel på en 92 fälg, 5 x 170, undrar om armarna når den diametern?
    Men tackar för tipset, ska undersöka närmare 🙂

magnus.k
    Deltagare

Jag har tagit av bromstrummor på 96 2-taktare utan problem med en likadan modell som jag lånade av kompisen. Det går att reglera armarna runt den övre skivan så dom passar. Till den jag använde var det med ett kraftigt handtag som man satte på sexkantsbulten och kunde slå ett snabbt slag ute på med en mindre slägga så släppte det. Ring eller maila Verktygsboden så kan dom nog svara vilken storlek deras tar.

Saab_ahed
    Deltagare

Avdragare påväg hem till mig.
    Tackar för alla tips och råd 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng