SAAB 92 motor
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 motor
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 motor
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Motorn till min SAAB 92 -51 skruvades ihop för många år sen, kanske 20 år sen. Nu börjar det närma sig tidpunkten för att montera tillbaka den i bilen och då börjar man fundera på hur den här motorn klarat sig alla de här åren stående på arbetsbänken. Jag dokumenterade ingenting när motorn sattes ihop så nu kände jag att jag vill kolla upp hur det ser ut inuti motorn innan den ska monteras i bilen.
En ny topp blev monterad vid renoveringen och det syns inuti. Helt rent.
Topp och grenrör bortmonterade.
Cylinderblocket borta och ena kolven avmonterad.
Uppmätning av cylinderdiameter. Klockan är nollad på 80,00 mm så diametern här är 0,05 mm över det. Visaren står på 95 men när man mäter så här blir visningen bakvänd. Rekommenderat för C-kolvar som är det som är monterat är 80,040-80,055 mm. Diametern i nedre delen av loppet är ett par hundradelar mindre men tillräckligt för ett spel på 0,04-0,05 som är rekommenderat.
Koll av kolvringsgap. Är 0,45 mm i loppets övre del, 0,40 i nedre delen. Rekommenderat är 0,30-0,45 mm.
Kontroll av kolvdiameter. Gjordes på köksbordet för att temperaturen vid mätningen skulle vara c:a 20 gr. Kolv och mikrometer har varit i rumstemperatur före mätningen.
Rentvättat inför monteringen.
Tillverkning av ny packning mellan block och vevhus.
Packningen klar.
Orsaken till att jag gjorde ny packning är att de gamla originalpackningar jag hade liggande hade krympt. På bilden ser man hur mycket mindre originalpackningen som ligger överst blivit.
Vevhus/blockpackningen på plats.
Tänkte prova att montera på cylinderblocket på ett annat vis än jag gjort tidigare. Har förut monterat ihop block och vevhus “stående” men blocket är tungt och inte helt lätt att hantera när man hela tiden måste hålla det uppe under tiden man passar in kolvarna med kolvringar. Stöd som kolvarna står på och kolvringskompressor blir nästan ett måste på det viset. Jag provade nu att ha både vevhus och block liggande och trycka in kolvarna i blocket. Det här fungerade bra och varken kolvstöd eller kolvringskompressor behövdes. Vilket man föredrar är väl en smaksak, men jag tyckte det här kändes bättre på grund av att man inte behövde hålla uppe det tunga blocket hela tiden.
Attachments:
Hej!
Fasiken vad roligt att få se någon annan som gör samma sak som jag gör/vill göra! 🙂
Jag känner igen och relaterar till flertalet delar, som jag själv grejat med. Mitt eget motorblock med brusten grispitt, brustet avtappningsrör till kylarvätska, skyddsröret för kablarna till tändspolarna, med mera.
Hoppas att jag själv snart gör samma arbete som du gjort 🙂Är det färg eller pulverlack på ditt motorblock?
Angående krympta packningar. I somras (2021) köpte jag ett par cylinderfotspackningar på Östgöta Saabklubbs reservdelsmarknad.
När jag av en slump jämförde dem mot topplockspackningen, märkte jag att CC-måttet inte stämde överens.
Trodde ett tag att det var fel packningar, men inser nu att de säkert bara också krympt, som för dig.Jag har lagt in mycket från renoveringen av 92:an i olika Facebookgrupper men tänkte jag skulle ta med något här också.
Färgen är 2-K billack. Den tål värme bra, jag har använt den på många motorer, både bil och motorcykel, och enda stället jag sett som inte tålt värmen är vid utblåset på V4:ans toppar, där blev det för varmt. Det var ju också väntat. En säljare av billack jag pratade med för ett antal år sen sa att lacken skulle tåla c:a 115 gr. Om det stämmer vet jag inte.januari 15, 2022 at 12:02 #491464Ja, det är inte mycket på en motor som faktiskt kräver värmebeständig färg. Mest kring utblåset, som du säger.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Hej!
Vilka fina bilder!
Jag har också en 92:a där motorn behöver en renovering.
Den låter om ramlagren, säkert rost då den stått länge. Har ett extra block med vev och stakar som jag tillsammans med min man tänkte ge oss på.
Hur gjorde du med din vevaxel. Den måste väl pressas isär för att kunna byta lagren? Behöver man sedan en gigg för att passa ihop härligheten eller finns det någon slags styrning?
Själva lagren, går de att köpa fortfarande?
Allt gott!
SusanneHej Susanne!
Tack för berömmet! Vevaxlarna till 92:an är annorlunda uppbyggda jämfört med de trecylindriga. Axlarna till trecylindrigt finns det ett antal personer som renoverar men om nån av dem vill åta sig att renovera en 92-axel vet jag inte.
Jag har inte renoverat min axel själv utan fick hjälp med det, men det är länge sen, gjordes på 1990-talet. De trecylindriga går att pressa isär och ihop själv om man har en press och lämpliga verktyg och möjlighet att mäta upp och rikta axeln efter hopmontering, 92:an är betydligt krångligare. Det sitter ett lagerhus i var ände på vevaxeln och om jag minns rätt så måste först lagerhus med vevtapp pressas bort från vevaxeln för att man sen ska kunna pressa isär tapp och lagerhus för att byta lagret.
De yttre ramlagren är standardlager men mittenlagret är ett speciallager som inte finns att köpa. Det är ett rullager men det finns ingen lös inre lagerbana utan rullarna ligger direkt mot vevtappen som fungerar som innerbana.
En press för att pressa isär och ihop axeln behövs. Jag har inte haft isär nån axel själv men jag antar den behöver riktas efter hopmontering på samma vis som andra pressade axlar. De yttre tapparna (i var ände på vevaxeln) har styrning med krysskil men vid mittentappen vet jag inte hur det är gjort.- Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av kjellake.
Förra bildserien jag la in slutade med att cylinderblocket var på väg att monteras. Nu är hela motorn hopsatt igen och här är några bilder på det.
Förgasaren på väg att monteras med ny packning.Den här “stjärnan” sitter i insuget på de tidiga 92:orna. Jag har inte sett nån förklaring till varför, det jag kan tänka mig är att den ska hjälpa till att få en homogen bränsleblandning, att den skulle öka flödet känns inte så troligt.
Vevhushalvorna är parade och numrerade. Det är inte samma som motornumret, i alla fall inte på den här motorn. Jag köpte bilen av första ägaren 1978 och jag tror inte något bytts ut innan jag blev ägare. Men helt säker kan man förstås inte vara.
Grenröret på väg att monteras tillbaka.
Motorn hopmonterad men jag ångrade mig på det tidigare valet att montera en ny topp. Det skiljer lite i gjutningen på den här lite nyare toppen jämfört med originalet. Den nyare har två ingjutna hål som syns på bilden. De här hålen finns inte på den äldre originaltoppen. Den toppen ligger på bänken. Den är rengjord och i bra skick förutom en del frätskador runt vattenkanalernas hål. Bestämde mig för att plana en halv mm och använda den.
Innan planing.
Efter planing 0,5 mm finns en del frätskador kvar men det är precis vid hålen och där täcker ändå inte packningen. Har en originalpackningen jag kommer att använda. Det hade naturligtvis gått att ta mer än 0,5 mm, men jag är inte ute efter nån högre kompression, bara en bra yta och då fick det räcka med 0,5 mm.
Topplocket får ligga löst så länge. Jag drar fast det när motorn ska monteras, då kan man enkelt lyfta toppen och olja in loppen lite mer om det skulle behövas.
Nu får den stå på bänken ett tag till tills bilen blir så pass klar att det är dags för motormontering. Det ska väl förhoppningsvis inte ta lika länge till som motorn hittills stått på bänken även om jag än så länge inte börjat montera tillbaka några delar på karossen.Attachments:
Hej,
Den där “stjärnan” i insuget, är det inte för att fånga fast, om en skruv skulle lossna från spjällaxeln, eller om emulsionsmunstycket skulle lossna..?
Vad jag kan minnas, så är inte numren samma på motorblock och vevhus för mig heller.
Noterade nu att du har bränslepumpen utan den tjocka bakelit-distansen. Det är alltså ett tidigt utförande då?
Denna del. Vad är den till för? Frågar eftersom jag inte har den själv (tror jag)…
Sista bilden: -Jättefina former på en nymålad 92:a 🙂
Tack för att du delar med dig.Attachments:
Saab_ahed
Det är så pass stora öppningar på den här stjärnan så både munstycke och spjällskruvar slinker nog igenom om de skulle lossna. 🙂
Det tjockare underlägget till pumpen kom på 53:orna. Fram till dess var det det utförande som syns på min bild.
Hållaren du ringat in är till för att hålla elkablar på plats. Dels den grova kabeln från batteriet, dels en gren av kabelstammen. De här kablarna är anslutna till startmotorn. Ska sitta gummiskydd mellan kablar och hållare.
Översta delen på den här hållaren, den som är ovanför muttern, nyper fast höljet till startkabeln (wiren). -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.