Saab 95 1960 #589

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 #589

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 #589

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare

Vilket härligt utgångsläge på ditt objekt.
      Ser ut att kunna bli hur bra som helst.
      Känslan av att montera nya fina grejor på en nylackad bil är svårslagen. Okejdå, första turen efter besiktning!
      ///Harald

mars 10, 2010 at 21:45 #154519

Fick tag på en kanske helt ny askkopp till bilen idag på Tradera! Dom är riktigt läckra till dessa tidiga 95:or! 🙂

mars 10, 2010 at 22:15 #154522

jasså det var du som köpte den! jag var sugen men jag sket i det, tänkte att den kommer nog till någon annan som har SAAB varmt om hjärtat! :worshippy:

mars 10, 2010 at 22:41 #154524

Tack för att du inte köpte den! :thanks:

Min bil saknade den ena, så detta blev helt perfekt! 🙂

mars 10, 2010 at 22:46 #154526

:doh: då kunde jag ju sålt den till dig för en förmögenhet :duck:, skämt och sido alltid kul att se gamla saabar få nytt liv och bli kompletta m.m. (ursäkta trådkapningen) :console:

april 18, 2010 at 22:09 #156662

Blästrade och grundlackade fälgar. Kommer bli snygga i mörkrött med blanka kromade navkapslar och diagonaldäck med vita däcksidor! 🙂

juni 1, 2010 at 22:15 #158812

Idag har jag äntligen börjat lite med 95:an. Sommarlovet är här med allt vad det innebär. Jobb, bilrenovering, träffar och allt annat! 😉

Jag spenderade hela eftermiddagen och kvällen på att tömma bilen på delar och köra iväg dem till en förvaringsplats. Bilen fick dessutom sin premiärtur för säsongen!

Pappa och jag agerade motorer och puttade iväg den oerhört lätta karossen till min farmors garage, ca 800m bort. Många grannar och förbipasserande som tittade och frågade om bilen. Flera undrade nog hur det egentligen var fatt hos oss… 😀

Nu ligger karossarbete närmast på renoveringsschemat. Finns en del plåt att byta och rikta. Det blir förhoppningsvis bra i framtiden! Efter sommaren ska den lackeras om allt går enligt planeringen.

juni 2, 2010 at 14:47 #158830

Ser fint ut ,men det är nog dags för dig att ställa in vitbalansen på kameran :duck:

2x 92B -53 (Svart)
                    95 -61 (Pärlgrå)
                    99 -69 Custom (Vit)
                    900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                    9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                    9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                    9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

juni 2, 2010 at 23:09 #158837

Det var med mobilkameran…fast det kanske går att ställa in sånt på den med? 🙂

juni 4, 2010 at 08:55 #158906

annars skaffar du dig en iPhone david 😉

ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab

juli 25, 2010 at 09:51 #160660

Great work David, keep at it, it will soon be finished.

Use the HTC Desire 😉 😉

september 18, 2010 at 22:58 #162653

Hej igen allihopa!

Den här bilen har ni inte läst om här på länge… det är ju så man skäms! :schpöstraaff:

Det har faktiskt inte varit helt dött med renoveringen här, bara lite då och då… :/

Jag har varit ledig 6 arbetsdagar sedan början av juni. Jobbade även dubbelt de två första månaderna, så fritiden blev ju något av en bristvara. Efter Saabfestivalen så fick jag tillräckligt med inspiration för att börja kapa ur dålig plåt och sedan sakta men säkert börja bygga upp med ny fräsch plåt. Det tar otroligt lång tid om det ska bli snyggt och i rätt form som original märkte jag.

Bilen transporterades ner till stora verkstaden på pappas företag. Här finns bra utrustning och mycket utrymme. Perfekt för Saabrenovering! 🙂

Den här bilen har klarat sig väldigt väl från rost. Det värsta hittas här och i golvet längst fram. Här omkring möts kupégolv, motorrumsgolv, hjulhus, torpedvägg och ett par förstärkningsplåtar. Det tar sin tid att bygga upp rätt, då man får kapa ur det mesta och börja med den första plåten…

Efter många timmars arbete blev det snyggare!

Det blev mycket pusslande i golvet inne i bilen också. Här slutade den här helgens arbete. Detta var helgen efter Saabfestivalen.

Den här helgen började jag lite lätt igen. Nu blev det vänster sidas tur. Började dock med att ta bort bakluckan och dörrarna. Bakluckan är ju speciell på de här tidiga 95:orna och har lösa rutramar i aluminium. Mina ramar har blivit väldigt spröda och svullna, vilket resulterat i spräckt bakruta. Jag har en helt ny bakruta, som ska vara den sista som Saab hade på lager. Den är unik till dessa tidiga bilar. Rutramarna ska jag försöka nytillverka på mitt jobb. Den övre biten kan bli klurig, eftersom den är lite bågformad.

Ny golvplåt på väg att svetsas i. Dessa är ju ”felbockade” för fusklagning, så det var bara att knacka om den främre kanten så den pekar neråt istället. Plåten hann passas in och svetsas fast delvis, sen blev det dags att åka hem…

Härefter ska inte arbetet ske med två månaders mellanrum… ska försöka ta mig mer tid närmsta veckorna så karossen kan bli klar i år… 🙂

september 19, 2010 at 18:39 #162680

Idag blev det några timmar till med svetsningen. Skippar bilderna på det, ni får se det färdiga resultatet i stället! 🙂

Var även iväg och hämtade ett par kanonfina dörrar. Har inte hittat en bula i dom. Det finns lite ytrostfläckar nertill, det var allt. De som satt på min bil är småbuliga nertill, så detta blir kanon! 🙂

september 20, 2010 at 09:28 #162694

Vilken verkstad! 😮 ”Dä ä int svårt å drit, när röva ä full!” som det heter på lokal värmlänska…

Prova och passa in dörrarna i karrossen genast, innan du lägger ner för mycket arbete nu David. :lecture: Tråkigt att stå där sen med nylackade grejer som inte passar.

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.