Saab 95 1960 – Helrenovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 – Helrenovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 – Helrenovering

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 18, 2012 at 22:39 #5658

      Hej på er!

      Tänkte visa er vad jag håller på med nu. Den här bilen är en utav de omtalade handbyggda tidiga 95:orna från Linköping. Bilen har inte varit körd sedan 70-talet och har därefter vandrat mellan några entusiaster tills jag köpte den för lite drygt 2 år sedan. Jag gjorde lite arbete på den första sommaren, sen tog jobb och andra projekt över tiden. För några veckor sedan kände jag plötsligt sug efter att återuppta renoveringen. Numera bor jag i Laxå, där bilen finns. Det gjorde jag inte förut, vilket gjorde det lite svårt med tiden. Bilen ska helrenoveras och målet är väl att få den så nära sitt nyskick som möjligt. Det är första gången jag gör en helrenovering av en bil, några ovanliga veteranmopeder blev det när man var lite yngre dock. Har ingen tidsplan för bilen, jag tar det som det kommer annars blir det bara slarv. Jag börjar med att publicera lite gamla bilder från föregående ägare för att få lite mer helhet av renoveringen.

      Efter detta lagades karossen på några små ställen, men mycket lagning och riktning återstod. Bakaxel monterades även innan jag tog över, för att lättare kunna transportera bilen. Allt detta skedde alltså för 2-3 år sedan. Nu börjar det bli lite för sent här, så jag återkommer med mera inom kort!

        april 19, 2012 at 03:48 #42420

        Trevligt med en trubbis, hoppas på fler bilder 🙂

          april 19, 2012 at 07:08 #42431

          Va roligt att flera kortnos 95:or är på G :AP :AP Och den ser ju riktigt bra ut i karossen.
          Ett stort lycka till och välkommen till 95-fixargänget :hug

          Janne2takt

            april 19, 2012 at 19:27 #42459

            Tack för dom goda orden! Här kommer det mera:

            Första steget blev givetvis att fixa klart karossen så den gick att lacka. På det steget är jag än idag, men det är inte så mycket kvar dit. Dålig plåt fanns i golvet framtill, hjulhusen fram och lite i trösklarna. Bakre hjulhusen var dåliga vid fjäderfästena och lite längst ner bak. Några små små hål fanns på fler ställen, men inget allvarligt.

            Lite rostlagning gjordes sommaren 2010 innan den hamnade på långtidsförvaring. Många många timmar har lagts ner på att få klart rostlagningen, främst senaste veckorna från skrivande stund. I söndags blev jag färdig med golvet, vilket kändes otroligt skönt!

              april 28, 2012 at 19:27 #42896

              Idag blev det några timmar i verkstan igen. En nytillverkad batterihylla blev monterad. Var tillverkad av någon som tidigare ägare kände. Riktigt snyggt gjord, identisk mot originalet. Alla pressningar m.m är med. Sedan har kylarväggen fått ny plåt, då den tidigare var uppklippt pga större batteri. Blev väl en 2-3cm nya plåt runtom med bockad kant. Något litet hål i motorrummet lagades också, så nu är det i princip klart i plåten där.

              Monterade även dit framskärmarna för att se passform och lättare kunna se ojämnheter sen när det ska finspacklas. Båda har varit helt plåtrena. Den högra är lagad längst ner runt blinkers. Har dock hittat en NOS högerskärm som ska provmonteras när jag fått hem den. Sen får vi se vilken som hamnar på bilen… Bakom står en trevlig bil, som är ett avstick från alla Saabar för mig. Det är en kompressormatad Jaguar XJR. Den går som katten! :race

                april 30, 2012 at 04:41 #40216

                Snyggt jobbat!

                  april 30, 2012 at 08:29 #42952

                  Jag ser och lär!!! Det är ju så här det ska gå till!!!

                  Allt urplockat och ett snyggt arbete blir gjort. Följer ditt arbete med stort intresse. Många bilder finns på min önskelista.

                  JOhnnyPuma

                    maj 1, 2012 at 08:24 #42985

                    Ja, visst är det tjusigt. Trevligt att se och läsa om ett seriöst projekt. Jag har ju även förmånen att se det hela live 😀
                    Davids projekt brukar bli trevliga, alltid noga med helheten. Hans kunnande om dessa bilar och detaljerna runt dem är imponerande :AP

                      augusti 6, 2012 at 18:26 #46289

                      Det har gått sakta med renoveringen i sommar, men det har inte stått still. Har hittat lite mer delar till bilen och en del grejer har blivit målade. Har flyttat till ett stort hus som har krävt sin tid med allt vad det nu innebär. Det är mycket grejer som ska inhandlas när man tidigare bara har bott i små lägenheter. Huset har som tur var ett garage med hobbyrum, där 95:an ska plockas ihop efter lackeringen. När det sker kan jag inte svara på, för det händer andra saker för mig i vinter. Men i den här farten blir renoveringen inte slarvig…

                        augusti 6, 2012 at 19:16 #46292

                        Oj! Vilket arbete du gör! Helt fantastiskt, lycka till 🙂

                          augusti 7, 2012 at 04:28 #44538

                          Dette er en kulturgjerning! Stå på :wrench :AP

                          En dag må jeg bare ha meg en 95 kortfront!

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                          Today I have:
                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2009 9-3 SC tid

                            augusti 7, 2012 at 11:53 #46327

                            95 kortnos står på min önskelista också…

                            Detta projekt kommer att följas…

                              augusti 7, 2012 at 12:36 #46329

                              Snyggt ! Bravo !!

                              :AP

                                augusti 7, 2012 at 20:30 #46350

                                Härligt jobbat, så ska det se ut!! :AP

                                  augusti 11, 2012 at 18:24 #46414

                                  Tack ska ni ha för alla kommentarer! :hug

                                  Här är lite färdigrenoverade detaljer:

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.