Saab 95 1960 – Helrenovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 – Helrenovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 – Helrenovering

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 11, 2012 at 21:06 #46417

      Vilken detalkänsla Dajje!! Riktigt kul att se! Får nog ta en omväg via Laxå när jag åker till Skara här någon gång och inspektera arbetet!

        augusti 22, 2012 at 19:20 #46736

        Tack tack! Du är välkommen på studiebesök Christian!

        Fick ett paket med delar i måndags från klubbens webbshop. En veckas leveranstid från beställningsdatum är ett väl godkänt betyg! Styrväxeln har rengjorts och fått ny färg, Asea Maskingrön, enligt original. Sen fick den nya damasker och styrstagsändar. Ratten är lackad och tutknappen hittades i webbshoppen. Blinkersspaken hittades i fint skick i mina egna gömmor, dock fick den ny knopp. Har även fått tag på en instruktionsbok till bilen.

          mars 20, 2013 at 22:51 #53617

          Hej igen!

          Det var ett tag sen sist, har inte blivit så mycket tid i garaget. Har slarvat lite med uppdateringen här med, för lite har faktiskt hänt. Karossen är i princip helt klar när det gäller svetsning. Har gått över med karosserikit och en del grejer har fått färg. Lite mer NOS-delar har också skaffats. Det börjar bli roligare att hållas nu när detta är klart! :race

          Jag har fått exakt Pärlgrå lack i motorrummet. Lackade det själv för att underlätta renoveringen lite. Då kan jag börja med att få ihop framvagnen så att bilen blir lättare att transportera. Kan även sysselsätta mig i väntan på andra arbetsmoment innan lack. En firma ska hjälpa mig att tillverka nya rutramar till bakluckan bland annat. Även fälgar har lackats i R2 Torreadoröd som ska vara rätt nyans till bilen.

          Instrumentpanelen är också lackad pärlgrå, fast med halvmatt yta. Så ska det tydligen vara original har jag hört från säkra källor. Vet inte om det gäller alla kulörer. Handskfacksluckan var uppbruten, så det blev en NOS sådan istället. Även vita knappar och temperaturmätare är NOS. Detta var ett roligt steg i renoveringen, nu börjar man se fina bitar på plats! Är det någon som har hållaren för askkoppen i fint skick? Kromsargen på min var rostig…

          Mer kommer, håll ut! :wrench

            mars 21, 2013 at 07:15 #53623

            Kul att se!! Ska bli jäkligt spännande att se den här när den är klar!

              mars 21, 2013 at 08:40 #53628

              :AP Det är så grymt snyggt med röda fälgar!

                mars 26, 2013 at 23:05 #53895

                Mycket seriös och fin renovering, ett stycke svensk bilhistoria som räddas.
                Rolig historia runt de tidiga 95-orna, tillverkningsprocessen, transporterna mellan Trollhättan och Linköping osv.
                Kvaliteten är ju lite ”speciell” dessutom!
                Mer bilder, mer info!! Visa gärna de underbara originalsvetsfogarna…

                  mars 27, 2013 at 00:14 #53896

                  Kan bara sälla mej till de tidigare ovationerna. MYCKET intressant att följa detta projekt.
                  Det är lite som en bra tidning…. man väntar otåligt på nästa nummer….
                  Och, kulturgärningar av denna sort finns det för lite av :AP :AP

                  / Kenth

                    mars 27, 2013 at 12:07 #53906

                    Kan vi se detta finbygge i kommande Saabfestivalen 2013 ?? Det är so fint se att det finns fortvarande människor som älskar svetsning ! Och dessutom med bra resultat. Troligvis byggare har fött före 80-talet ??

                    En saken som jag undrar: hur är med kupe ventilation med dom första 95:orna ?? Nämligen egen 62:an som har varit ”PlåtRutorna” från början (jep, läste rätt, konstiga finska bilskattereglerna..) var det jävligt köra heta sommardagarna när det var helatiden varm &fuktigt i kabinen. Bga.detta, installerade jag efteråt öppninsbara sidorutorna, men dom kan man inte använda när det regnar. Om Jag minst rätt, ventilation kommer till huvel till longnåsar, from 1965->.

                      mars 30, 2013 at 21:21 #54043

                      Tackar för alla fina kommentarer! 🙂

                      Kan berätta att jag är född efter 80-talet, nämligen 1990. Till vardags bygger jag Scanias specialkarosser som byggs för hand här i Laxå. Det är främst dubbelhytterna (4-dörrars) som oftast hittas på brandbilar och LowEntry som är en sänkt hyttvariant, vanligast på sopbilar och budlastbilar i städer. Så svetsning börjar bli lite av en vana… 😎

                      Karossen på 95:an har fått lite spackel och slipning förra helgen, och mer återstår. Innan mer sker ska först en Jaguar få lite vårservice för att snart få komma ut efter vintervilan… :race

                        mars 30, 2013 at 21:44 #54049

                        Verkligen fint David, kul att se!!

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.