Saab 95 1975, den bortglömda polisbilen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1975, den bortglömda polisbilen

  • Författare
    Inlägg
    • juni 8, 2018 kl. 15:02 #445204

      Jag vet ärligt talat inte om jag är rätt man för att göra den här renoveringen.
      Känns som om den gammla Saab kombin är viktig för Sveriges polishistoria på något sätt.
      Här är lite bilder iaf.

      DSCN8305

      DSCN8307

      DSCN8316

      DSCN8346

      DSCN8345

      DSCN8366

      DSCN8313

        juni 8, 2018 kl. 15:04 #445213

        Fabrikat Saab 95 V4 LHD-PO -75

          juni 8, 2018 kl. 16:48 #445216

          Det viktigaste är ju att den bevaras! Inget säger att man måste göra en minutiös superrenovering bara för att polisen ägt den.

          96 V4 1975 ”Bollen”

            juni 9, 2018 kl. 08:20 #445218

            Gratulerer med 95 med spesiell historikk.
            Som Janne sier, de viktigste er at den bevares. Start med å få den i mekanisk godt skikk. Så kan eksteriør og annet tas etterhvert.

            Vi følger gjerne ditt prosjekt her på forumet 😉

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2008 9-3 SC Aero ttid
            2009 9-3 SC tid

              juni 9, 2018 kl. 19:50 #445231

              Håller fullständigt med de tidigare inläggen!
              Huvudsaken den finns kvar och att den finns hos någon som vet vad det är. ?

              Skulle gärna följa en projekttråd av denna!

                juni 10, 2018 kl. 13:30 #445245

                Japp, Så här börjar det då..
                Jag bytte brytarspetsarna i fördelaren, och efter lite justering så gick den igång i alla fall.
                Går bra på tomgången och hyffsat jämt när man varvar lite.
                Oljan såg fin ut och bensintanken var toppfylld med bensin.
                Känns som om den tidigare ägaren bara ”ställt undan” den för att den inte skulle stå allt för länge.

                Kollade lite elektriska prylar och det mesta vekrar fungera, ett halvljus är mörkt, Troligtvis bara lampan eller något, kollar mer på det senare.
                Kollade även under mattor och dylikt.
                Jag undrar över 2 st rör som sitter under förarstolen, om dessa sitter på alla Saab V4 eller om det är batong-hållare eller dylikt

                DSCN8358

                Attachments:
                  juni 10, 2018 kl. 13:33 #445248

                  Det som ser ut som nät på vänster sida under strålkastaren, visade det sej att det för tillfället inte sitter något på insidan

                  DSCN8363

                  Attachments:
                    juni 10, 2018 kl. 13:37 #445252

                    Nu har även ägarbytet blivit avklarat så nu törs jag visa registreringsnummret.
                    HNN558
                    Finns det någon som har mer information om bilens historia så mottages den med tacksamhet

                    DSCN8304

                    Attachments:
                      juni 10, 2018 kl. 13:45 #445255

                      Rören är inte standard. Men vad de är till..?

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        juni 10, 2018 kl. 13:54 #445256

                        Blå och vit står på samma gård.

                        DSCN8306

                        Attachments:
                          juni 10, 2018 kl. 15:49 #445260

                          Hej! Tag vara på denna pärla. Rören är batonghållare.

                          Pelle i Härnösand

                            juni 10, 2018 kl. 15:55 #445261

                            Blå och vit står på samma gård.
                            DSCN8306

                            Blå+vit=modern polisbil!?

                            96 V4 1975 ”Bollen”

                              juni 11, 2018 kl. 20:04 #445293

                              Jag tittade för några år sedan på ett rostigt objekt, en fd polis 95a. I den satt det en extra säkringsdosa och massor med kabel kors o tvärs,
                              en liten mardröm utan elschema.
                              Gröna knappen på instrumentpanelen är väl till en Ebersprescher? Kul med en bil med historia, var rädd om den.Mats

                                juni 17, 2018 kl. 17:50 #445451

                                Jo nu blev det ju inte bättre än att jag har gjort en prioriteringslista och Saaben hamnar konstigt nog inte i topp där.
                                Jag har med tår i ena ögat lagt ut den på försäljning på en av av auktionssidorna.
                                Hoppas att den hamnar hos rätt person.

                                  juni 24, 2018 kl. 19:04 #445738

                                  Totalt 74 bilder till hittar du här:
                                  https://photos.app.goo.gl/zdZKdmhSs871Gzkz5

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.