Saab 95 1975, den bortglömda polisbilen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1975, den bortglömda polisbilen
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-24 19:04 av
Peter Rönnfjäll.
-
FörfattareInlägg
-
juni 8, 2018 kl. 15:02 #445204
Jag vet ärligt talat inte om jag är rätt man för att göra den här renoveringen.
Känns som om den gammla Saab kombin är viktig för Sveriges polishistoria på något sätt.
Här är lite bilder iaf.juni 8, 2018 kl. 16:48 #445216Det viktigaste är ju att den bevaras! Inget säger att man måste göra en minutiös superrenovering bara för att polisen ägt den.
96 V4 1975 ”Bollen”
Gratulerer med 95 med spesiell historikk.
Som Janne sier, de viktigste er at den bevares. Start med å få den i mekanisk godt skikk. Så kan eksteriør og annet tas etterhvert.Vi følger gjerne ditt prosjekt her på forumet 😉
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidjuni 10, 2018 kl. 13:30 #445245Japp, Så här börjar det då..
Jag bytte brytarspetsarna i fördelaren, och efter lite justering så gick den igång i alla fall.
Går bra på tomgången och hyffsat jämt när man varvar lite.
Oljan såg fin ut och bensintanken var toppfylld med bensin.
Känns som om den tidigare ägaren bara ”ställt undan” den för att den inte skulle stå allt för länge.Kollade lite elektriska prylar och det mesta vekrar fungera, ett halvljus är mörkt, Troligtvis bara lampan eller något, kollar mer på det senare.
Kollade även under mattor och dylikt.
Jag undrar över 2 st rör som sitter under förarstolen, om dessa sitter på alla Saab V4 eller om det är batong-hållare eller dyliktAttachments:
juni 10, 2018 kl. 13:33 #445248Det som ser ut som nät på vänster sida under strålkastaren, visade det sej att det för tillfället inte sitter något på insidan
Attachments:
juni 10, 2018 kl. 13:37 #445252Nu har även ägarbytet blivit avklarat så nu törs jag visa registreringsnummret.
HNN558
Finns det någon som har mer information om bilens historia så mottages den med tacksamhetAttachments:
Jag tittade för några år sedan på ett rostigt objekt, en fd polis 95a. I den satt det en extra säkringsdosa och massor med kabel kors o tvärs,
en liten mardröm utan elschema.
Gröna knappen på instrumentpanelen är väl till en Ebersprescher? Kul med en bil med historia, var rädd om den.Matsjuni 17, 2018 kl. 17:50 #445451Jo nu blev det ju inte bättre än att jag har gjort en prioriteringslista och Saaben hamnar konstigt nog inte i topp där.
Jag har med tår i ena ögat lagt ut den på försäljning på en av av auktionssidorna.
Hoppas att den hamnar hos rätt person.juni 24, 2018 kl. 19:04 #445738Totalt 74 bilder till hittar du här:
https://photos.app.goo.gl/zdZKdmhSs871Gzkz5 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.






















