Saab 95 tt 1965

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 tt 1965

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 tt 1965

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 27, 2013 at 20:43 #7835

      Gör en tråd för att dela med mig av projektet och fråga om tips 🙂

      Köpte för en månad sen en tvåtaktare, äntligen. Har sökt i sommar i Kalix, Skellefteå samt tre i Östersund men ingen som var körbar och samtidigt en för mig rimlig prislapp.

      Först ägdes den av en familj i Falun, första två ägarna. Tredje ägaren har en mekonomenverkstad i Hudiksvall, han har haft den i tre år innan jag blev fjärde ägaren.
      I samband med senaste bes fixades länkarmsinfästningarna fram, och en styrled. En vecka innan jag köpte den.

        september 27, 2013 at 20:48 #59727

        Bilder på rosten jag fick från säljaren, baken är uppbyggd av plastic padding, hönsnät och färg. Det är vinterns projekt.

        Ett plus är att plåten fram och golvet under pedalerna är lagat redan.

          september 27, 2013 at 20:58 #59728

          Upptäckte att jag inte har någon ljuddämpare sedan jag hört bilen stående utanför, det låter. En video http://www.youtube.com/watch?v=O75tlgOk6po

          Byggde en supertrapp-dämpare som ger ett ettrigare ljud, men även avgaslukt i kupén då avgaserna kommer ut i sidled och baken “inte är helt tät”. En rad på att-göra listan.

          I helgen ska jag slakta ner en kompis bil som han körde för 14 år sen. Han reggade den med v6 när han var 20 år gammal 😀 tråden viewtopic.php?f=23&t=8588

          Planerna för framtiden är rostlagning i bakdelen. Inte så mycket mer tror jag, men det kommer väl.

          Har en hel del bilar på mitt samvete, som jag reparerat tillbaka till trafik och kört med ett tag innan de sålts vidare. Förutom tråkiga bilar och alla mina Alfa Romeo, hade jag en 95 V4, bubbla och innan jag hittade den här tvåtaktaren, en grön 96 V4.

            september 27, 2013 at 21:06 #59729

            Att göra:
            Värmekran, den nuvarande är förbikopplad och vajern ihoprostad.
            Värmepaketet har inga klaffar längre så även om de andra två vajrarna löper lätt är det max öppet åt alla håll 🙂
            Sportfjädrar, tänkte ta V4:ans framfjädrar fram, och tt-framfjädrarna bak. Kapad ett varv till att börja med.
            Tempmätaren fungerar inte, funderar på att ta v4:ans elektroniska och borra in en ny givare i toppen.
            Hjul, ska spreja en uppsättning plåtisar och hitta sommarhjul till dem. Har tre (3) radialdäck 6.5″ så om nån har ett fjärde kan det vara intressant.
            Dörrarna upprostade, bytt passagerardörren från rostig med dekaler till mossig rostfri 🙂 Förardörren behöver jag flytta över rutan från om jag ska använda, det blir nog av.
            Rost i baken, en hel del. En 95a med skuren balansaxel vore tacksamt att hitta.

            Åtgärdat sen köpet:
            Luftat koppling och justera spelet
            Bytt ut en blinkersindikator och laddlampan
            Handbromshandtaget var lite snett, böt axeln mot en m12-skruv.
            Skruvat fast fotomkopplaren till helljuset 🙂
            Bytt till fungerande tankmätare
            Bytt till fungerande blinkersspak

              september 27, 2013 at 21:19 #59730

              Frän bil! Kul med en kusin till min här 🙂 Ang. tempgivaren fick jag ett strålande tips av Mattias R. idag. Biltemas 32-1052 adapter passar mellan tt topp och v4 givare.

              Jag har också lite problem med värmepaketet men har prioriterat annat före, lägg gärna upp lite bilder om du grejar något med det.

              Vad innebär Supertrapp dämpare?

              99 -77 luftfjädring och förgasare
              900i 8v -88 finbil
              9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                september 28, 2013 at 21:13 #59756

                @oskarforsberg wrote:

                Frän bil! Kul med en kusin till min här 🙂 Ang. tempgivaren fick jag ett strålande tips av Mattias R. idag. Biltemas 32-1052 adapter passar mellan tt topp och v4 givare.

                Jag har också lite problem med värmepaketet men har prioriterat annat före, lägg gärna upp lite bilder om du grejar något med det.

                Vad innebär Supertrapp dämpare?

                Tackar för tipset om temp-adaptern.

                Supertrapp är en konstruktion med flera shims med brickor emellan. http://www.supertrapp.com/
                Fler brickor, mindre strypning.

                Idag har jag slaktat lite.

                Var bara ute efter fjädrar (att sätta fram) och stötdämpare (att sätta bak) så var inte så noga med resten av framvagnen. Skivbromsar visst, men ihoprostade ok var inte så intressant.

                Imorgon söndag ska jag till garaget igen och montera lite av delarna. Måste flytta över en sidoruta till dörren, tänkte först fråga hur man gör för att lossa leden. Men kikade i SaabManual1964.pdf och där fanns instruktioner.

                Jag är ett stort fan av verkstadsmanualer och guider på nätet, min mapp på datorn innehåller 34gb såg jag 🙂 Skruvar en del i vänner och bekantas bilar så det är smidigt att kolla i förväg.

                  september 28, 2013 at 21:37 #59757

                  En bild på min dämpare också. Får göra en förlängare så avgaserna pruttar ut bakom stötfångaren.
                  Som det är nu hamnar för mycket i hjulhusen och via rosten in till kupén

                    september 29, 2013 at 16:33 #58006

                    En produktiv helg.

                    Flyttat över även vänstra dörren, och behöll sidorutan samt låskistorna från gamla dörrarna.

                    Ska man verkligen ta ut rutan uppåt? Jag fick bända lite för att få med plåtlisten där gångjärnet och skenan sitter. Vågade inte försöka lossa den från min intakta ruta.

                    Nya lister på båda sidor, dörrarna blev lite mer svårstängda nu när det sluter tätt 🙂 Visst, kedjelisterna är retro och allt det där men funktion får gå före form om det inte går på annat sätt.

                    Förlängde utblåset till bakom stötfångaren för supertrapp-dämparen, både bilder och ljud i videon http://www.youtube.com/watch?v=yzzHT76s6lk

                    Det jag har kvar från 96an nu är stolar, fjädrar, stötdämpare och framkofångare minus ena sidan (plockade över till min). Jag har inte helt bestämt mig för vilka delar jag kommer använda så om nån annan är intresserad skicka ett pm.

                    Pimpade sommarplåtisarna med lyckat resultat, väldigt nöjd. Dock måste jag ha två extra plåtisar av samma typ, missade att en var avvikande och den andra fick jag inte till tillräckligt bra som de andra.
                    Körde med denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Cirkularborste-19202/
                    sen CRC zinkprimer (min burk var inte rysk) http://www.youtube.com/watch?v=gkDJenJGc_s
                    sen nån silverfärg.

                      september 29, 2013 at 17:48 #57831

                      Bra jobbat! Fälgarna blev ju hur bra som helst, i alla fall att döma av bilden 🙂

                      Videon är i privat läge, så om vi ska kunna kolla på den måste du ändra det.

                      Vad använde du för dörrlister, nya? Och var fick du tag på dem?

                      Mitt avgasrör går ut på sidan precis bakom hb hjulhus.

                      99 -77 luftfjädring och förgasare
                      900i 8v -88 finbil
                      9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

                        september 29, 2013 at 18:27 #59785

                        Hej!
                        Jag såg nummerskylten från bilen du skrotade,jag har en -67a med nästan samma nummer!!

                        Med vänlig hälsning Ove Hällström

                          september 29, 2013 at 18:34 #59786

                          Nu ska videon funka 🙂

                          Hehe den jag skrotade har kompisen haft sen han var 20, nu 34 tror jag. Innan dess var det min svärfar som hade den, liten värld den där byn.

                          Dörrlisterna tog jag från jobbet, det var en tätningslist som inte gick att använda så jag tog dem istället för att kasta. Ska höra varifrån de köptes och ta nån bättre bild på profilen.

                            september 29, 2013 at 20:52 #59796

                            @jol wrote:

                            Upptäckte att jag inte har någon ljuddämpare sedan jag hört bilen stående utanför, det låter. En video http://www.youtube.com/watch?v=O75tlgOk6po

                            Oj vilken nostalgi!. Sånär som på Caltex-märkena och placeringen av rosten så är bilen en exakt kopia av min första bil. Vilka minnen… 😉

                              september 30, 2013 at 15:20 #58023

                              Dörrlister. Köps lite överallt, de här kom från en slangfima i Luleå

                                oktober 3, 2013 at 19:56 #59867

                                Fick tag på 4st firestone 185 55 15 för 700 kr 🙂 Ungefär oanvända, bankörda på ytterkant men inget mätbart slitage på mönstret.
                                Ringde på en blocketannons som visade sig vara en gammal jobbarkompis.

                                Levererades till jobbet och efter det vidare till nästa kompis som krängde på dem

                                  oktober 3, 2013 at 21:21 #59873

                                  Så hela det där balla “Bilservicebil” konceptet är skrotat nu? Men jag antar att dörrarna var bra ruttna om du valde att byta??

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.