Saab 95, uppväkt ur 14 årig dvala

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95, uppväkt ur 14 årig dvala

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95, uppväkt ur 14 årig dvala

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 28, 2014 at 18:52 #24289

      När jag följde med en kamrat för att titta på ett chassi för en fyrhjulsdriven ide han har hittade jag en Saab 95 i gott sällskap av en tågkrockad PV och en massa annat “Bra å ha”

      Tämligen omgående slog köpsuget till, så samtidigt som kamraten betalade ägaren för chassit så frågade jag om Saaben var till salu, det var den inte. Däremot kunde jag få byta mot en V4 motor då bilen köpts för att bli donator till fruns 96:a för 14 år sedan. Helgen efter rekvirerades en Cheva pickup och vi slängde oss iväg, motorn bytte ägare och vi for för att hämta bilen. Även om den fick stå kvar där tills vidare, så ville vi givetvis göra bland annat startförsök.

      Men först skulle vi stoppa i ett batteri, vilket inte visade sig vara så enkelt då batteriet inte heller rört sig på 14 år och vi givetvis bara hadde med oss en skiftnyckel modell 00 så gick polhandsken sönder. *djup, förbannad suck* Ja ja, nya tag, minusen klämdes provisoriskt fast på polen med hjälp av en startkabel, fast ström fick vi först då vi dränkt säkringsdosan i WD40!

      Men nu gick startmotorn, och bränslepumpen fungerade! Och tryckte upp något som såg ut som råolja i pet-flaskan! Så vi tog och bytte däck (tog sin rundliga tid då bakaxeln satt fast i upptryckt läge och omöjliggjorde däckbyte höger bak. Bror min blev då förbannad och gav däcket en känga så bilen höll på och drev av domkraften. Men dit kom det, och det slutade med att han blev bogserad hem till kamraten. Synd att några ligister varit där och slagit sönder framrutan samt båda sidorutorna, tur att man hadde dessa på lager dock!

      (Där gjordes förövrigt en lyckad provtur efter att förgasaren rivits och blåsts ur 3 gånger och växelspaken fullkomligt dränkts i WD40 inne i bilen då den kärvat något överjävligt, och med lyckad menas 300M innan förgasaren var full i slam igen, men kul var det!

      Det kommer mer om den här stackars bilen snart

        maj 28, 2014 at 19:01 #175994

        Underbart! Alla 95:or som är teoretiskt möjliga att rädda ska räddas, tycker jag! :AP

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          maj 28, 2014 at 19:11 #175997

          @Janne Hagnell wrote:

          Underbart! Alla 95:or som är teoretiskt möjliga att rädda ska räddas, tycker jag! :AP

          Nog är den räddad alltid, så räddad så den är besiktad och körs med så ofta det bra går! Första resan gick faktiskt till SpringMeet i östersund redan den 17 Maj. Tänkte skriva av mig lite om hur det gick att få den till besiktningsbart skick i den här tråden.

            maj 29, 2014 at 21:31 #176040

            Är det Coelinblå tro? =)

              juni 17, 2014 at 19:59 #174793

              det Veckan efter att vi gjort startförsök så lånade vi en trailer, ett riktigt as kan tilläggas, som jag hängde efter vinterbilen en ständigt hårdkörd stackare till Volvo (som jag fick rikta fronten på då tidigare ägare tagit närkontakt med en vägg, rambalk sned) det skulle visa sig vara helt fel bil för det här uppdraget. Redan när vi hängde på trailern kände jag på mig att det här skulle bli en speciell resa, och efter 200 meter var jag tvärsäker. Volvon saknade säkert minst 50 hästar för det här, men vi åkte iväg.

              När vi bestämmer oss för att gena över skogen får man bakläxa nummer 2, bilen har nämligen allrounddäck samt det mycket exklusiva eftermarknads-tillbehöret AGA-diff och det ligger blankis på nästan hela vägen genom gropen. Tjugo minuter av smått inspirerad körning senare når vi asfalt och det går utan fler missöden hela vägen till Svenstavik. Där blir det sedvanligt kaffe drickande och Anglia mek så vi får inte på Saaben förrän sent på kvällen, det är då återigen kaffedags. Efter en kvart börjar det dock snöa lite lätt och då får vi lite bråttom så kaffet avbryts och snörning av Saaben sker, samt en trampmoped. Men vi hinner inte mer än ut på vägen och in i Skucku så börjar det kräk-snöa. Samtidigt som bilen får kämpa på i trean vid minsta antydan till motlut. När vi svänger upp på gården är klockan kvart i två, släpet ser ut som en igloo och mopeden står kvar (attans!) Bilen puttades av och täcktes med en presenning i väntan på varmare väder.

                juni 17, 2014 at 20:55 #176588

                Det tog ända till slutet av april innan något mer hände, balansaxeln dömdes ut då den glappade och läckte olja. Besiktning om bara några dar, det blev provisorisk tankrengöring och ett snabbt motorbyte med kedjeblock upphängt i balken i carporten bredvid garaget. Där det är som ett stort surhål på våren, men det gick. Det tog oss en dag och en morgon att byta motorn och rosten hade lille bror tagit hand om medans jag var och jobbade i Hufvudstaden (Ett hemskt ställe, jag avundas inte er som bor här nere! :czy )

                Så kom då besiktnings dagen och jag satt och oroade mig lite över hur det skulle gå då jag återigen satt fast söderöver, men en glad far ringer och meddelar att det gick hur bra som helst förutom att han lyckades knacka ett hål i en förstärkning på dragkroken, det fixades snabbt nog och den gick igenom ombesiktningen utan problem.
                Men vi hann åka både på Springmeet i Östersund och vår-cruising i Bräcke 14 Juni samt en del annan åkning innan den besiktades för två år framöver den 16:de.

                Det kommer lite bilder här också!



                Gör-skitigt motorrum

                Notera vad Tysk motoravfettning på plåtdunk med mycket varningstext gör med skitiga motorrum, tog ingenting med bara högtrycken.




                Bytte även tankgivare då den gamla såg aningen anfrätt ut, ska antagligen byta tank också.

                Hittade ett takräcke på Swapmeet i Sundsvall som det står SAAB på, 400 kronor var taget direkt. Det uppstod dock lite smärre problem då räcket skulle monteras för hemfärd då en Ford Fairline är något bredare än en Saab, 30 minuter och 20 kronor senare hade diverse insexnycklar inhandlats och problemet löste sig.

                Vi stannade även och hjälpte en en Folka som ägaren tappat bort nycklarna till, dom stod och försökte slå ut/sönder/bort låset i säkert en timme medans vi monterade takräcke. Kamraten i den tjusiga gröna mössan gick dit och pratade lite. Tittade in i bilen 4 minuter, bad om en mejsel, petade bort en låspinne och gav en lätt smäll med hammaren på låset. “plopp” Ägaren stum i några sekunder och tittar febrilt runt bilen medans han överöser kamraten med tack och ser en läsk som han hivar åt honom. Han såg nästan salig ut! :DR

                Det har dock blivit ett problem nu, det sitter tydligen en plastbit på växelspaken som gått i kras och det vet jag inte riktigt hur jag ska lösa för tillfället. Det är dock lite drygt att lägga i backen när spaken far ur läge när man drar ut den! Jag ska ta en bild på bilen när jag kommer hem från sista veckan här nere som den ser ut nu.

                  juli 3, 2014 at 21:50 #175193

                  Ja nu har det inte hänt så mycket sen senast, jag har bytt tank då det började lukta bensin i bilen och förgasaren slammade igen om bränslenivån blev låg. Tanken såg ut som rödbrun havregrynsgröt på insidan.

                  Ett avgassystem har byggts då grenröret fanns sedan far åkte V4 i sin ungdom. Med den biten, lite rör från en 740 och en ljuddämpare från feltema blev det nästan bra, det slutar dock under bagage golvet så det dånar något hemskt i bilen men är lagom utanför. Sista biten har jag köpt men inte monterat p.g.a lathet.

                  Kvar är att ta loss stötdämparna bak och försöka få någon stuns i dom, men allra först blir nog att ge bromssystemet en rejäl översyn. Jag tror aldrig att jag åkt så hårt på tvären ens med den AGA diffade Volvon. Det klev nämligen ut ett rådjur framför mig när jag var på väg hem, det resulterade i att bilen gick på tvären så jag trodde den skulle välta! Men det gick bra både för “Skogaholmen” och rådjuret som försvann in i skogen igen.

                  Det lilla missödet avvärjer mig dock inte från att bruka bilen dagligen, det är den absolut roligaste bil jag haft.

                    juli 3, 2014 at 22:10 #176935

                    Själv körde jag ett antal km med bara en bromskrets, det gick det med, men så höll jag inte gasen i botten, precis… :duck

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      juli 11, 2014 at 09:47 #175482

                      Härligt att du räddat en gammel kämpe…den hade ju garanterat ruttnat bort och skrotats annars.
                      Rikitgt kul att se att nu kör Fairlane, jag kör själv en 63:a. De finns inte många överlevare av 62-64 årsmodell kvar nu…

                        juni 2, 2015 at 23:08 #374911

                        IMG_20150531_155254

                        Monterade oljetrycksmätare idag, tog då bort bensinpumpen som såklart var monterad precis ovanför givaren och hindrade min framfart. Passade på och öppna locket och fick en liten överraskning! Halva
                        pumpen full i rostflagor!

                        Tog och rengjorde koppen samt silen och tittade i filtret jag haft efter pumpen, som visade sig vara helt rent inuti. Klart godkänd konstruktion på den bränslepumpen! Bytte slangarna till förgasaren och till
                        röret när jag ändå var där.
                        IMG_20150531_172753

                        Jag har haft problem med att den varit trögstartad innan om den stått till men efter rengöringingen så startar den nästan direkt.

                        Sen fungerade ju dessutom oljetrycksmätaren som visade stadiga 4kg, och oljetryckslampan som man brukar upptäcka före man sneglar på mätaren.

                          juni 2, 2015 at 23:15 #374916

                          Kan tillägga någon bonusbild, var på skroten och plockade en växelspak ,verkstadshandbok, instruktionsbok, någon kontakt en taklampa och lite annat smått å gott. Pris? 50 kronor…
                          Donatorbilen verkar ha gått lite varm…

                          IMG_20150427_135310

                          IMG_20150427_135401

                          IMG_20150427_134840

                            juni 3, 2015 at 10:14 #374935

                            Eberspächervärmare i den bilen, förklaringen till eldsvådan?

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              juni 3, 2015 at 10:45 #374936

                              Fick ingen förklaring, men torpedväggen och bakåt var helt oskadat. Lite tråkigt på värmaren, uret och allting satt kvar i kupén

                                juni 3, 2015 at 12:17 #374942

                                Svårt att tro att värmaren är boven. Har själv 2 sådana värmare med flamvakt
                                plus att bränslepumpen tickar bara 1 slag vart 33:e fläktmotorvarv.
                                Om slangen skulle ha läckt blir det ingen större mängd bränsle innan värmaren dör.

                                Däremot har förgasaren smält av värmen. Det är viktigt att ha den svarta slangen som går från flottörhuslocket och ut i hjulhuset.
                                Då rinner det flödande bränslet bort från motorn.

                                Sabbe

                                  januari 19, 2016 at 18:44 #384515

                                  Nu har det faktiskt hänt något, efter att ALDRIG fått någon riktig ordning på Solexen trots rengöring och allt möjligt småpill hit och dit. Nu senast rann det bara ur lågfarts delen, efter rengöring och montering i
                                  Minus 31- (!) så började den flöda på andra porten. Så efter att ha surat på saken i någon dag så beställde jag en Weber från Misab med några lösa munstycken.

                                  När förgasaren dök upp så provmonterades det för att se hur mycket problem det skulle bli. Och det visade sig att det nog skulle gå, pinnbultarna blev lite långa så dom kortades och tingesten man kopplar
                                  kulan till gas_staget gick att flytta över från Solexen. Behövde bara kapa bort delen som höll tomgångsskruven. (Solex delen Inringad)

                                  Mycket nöjd är jag, går fint på tomgången och svarar bra, och som bonus slipper automatchoken! Ska gräva fram en chokevajer jag sparat från en skrotad 96 och montera vad det lider. Men den ligger i skuffen på en Saab som står och skäms bakom garaget under takras och annat kul.

                                  Blev tvungen att dra ut Saaben ur sitt vinteride då jag inte blivit klar med min Silverado som står och ser tråkig ut i garaget. Utan flak och med ett hål in i hytten men numera hel och rostfri ram åtminstone. Saaben är ju dessutom oslagbar när det snöat, moderna bilar glider runt ovanpå snön medans Saaben bara skär igenom den! =D

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.