Saab 95, uppväkt ur 14 årig dvala
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95, uppväkt ur 14 årig dvala
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95, uppväkt ur 14 årig dvala
- Detta ämne har 28 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-23 10:26 av simonc.
-
FörfattareInlägg
-
januari 19, 2016 at 20:17 #384530
Du har alltså behövt ramlyfta en såpass ny Cheva? Kvalité…
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Den kommer söderifrån, rambilar tål inte salt speciellt bra, den gröna som står bredvid Saaben är överhuvudtaget inte rostig. (Norrlandsbil) MEN jag fick den billigt, och reservdelarna är väldigt billiga till såna här.
Har haft en kingcab med, där kan vi prata dålig kvalité på både ram och kaross ha ha! Inte höll motorn heller… eller bromsarna Det lustigaste måste ändå vara att den inte heller gick i salt. Jäkla papier-maché bil
EDIT
Chevan i garaget är en -88- Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av Eklund.
Attachments:
januari 20, 2016 at 14:13 #384556Hmm, trodde Nissan var bra kvalité? Men kanske inte på den sortens fordon? Minns att en kompis på 80-talet hade Subarupickuper på jobbet. En gång lutade sig en kollega med handen mot sidolämmen. Då blev det en buckla…
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Hmm, trodde Nissan var bra kvalité? Men kanske inte på den sortens fordon? Minns att en kompis på 80-talet hade Subarupickuper på jobbet. En gång lutade sig en kollega med handen mot sidolämmen. Då blev det en buckla…
Du måste mena en sån här värsting, åkte i den som brukis. Ångrar enormt att jag sålde den när jag köpte Chevan… Går som ett litet skållat troll på vintern
- Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av Eklund.
Attachments:
“Ska bara lägga igen något hål i hjulhuset fram” JOJO det blev en faslig massa arbete
Nu var det nära, bara motor och stolar kvar,men då var Murphy framme. Givetvis skulle jag spräcka framrutan när jag smörjde sjusteringen på förarstolen. Tog en kväll extra att byta ruta. Totalt fullsmockat var det med projekt ute på planen dessutom.
Inte gick det bra att besikta heller,förmodligen eftersom bilen var en hög delar bara dagar innan den skulle visas upp. Dessutom försvann brytar-avståndet lagom till att jag skulle lämna den åt provaren. Svårstartad och med tjurig kopplingscylinder lunsade den ändå sig in på lyften.
Underkänt blev domen, men den var solidare än den såg ut åtminstone. Han knackade inte ens på den. Jag tar det som att reparationen godkänns åtminstone.
1. Varselljus vänster fram ur funktion
2. halvljus, vänster, för lågt.
3. Stötdämpare, bak, ur funktion
4. handbroms, vänster bak dålig verkan
5. bromsslang, vänster fram, lös
6. CO långt över mätbart.
7. Hastighetsmätare ur funktion.Har fixatt allt förutom stötdämparna, men det löser sig nog.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Eklund.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Eklund.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Eklund.
Attachments:
juli 15, 2019 at 06:56 #461190Men man måste nog säga grattis iaf!
Nu kan du ju “köra in” den så är den perfa när du gör ombes….?juli 15, 2019 at 09:14 #461193Men man måste nog säga grattis iaf! Nu kan du ju ”köra in” den så är den perfa när du gör ombes….?
Håller med! Ganska enkla fel ändå. Och det där ”ska bara” känner man ju igen… ??
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Knäledsdämparen sopslut, glappade så mycket på axeln att oljan rann ur.
Efter lite slösurfande hittade jag en tråd där det pratades om knäledsdämparna, där nämndes det i ett inlägg ombyggnad med vanliga dämpare.
Beställde dämpare och monterade efter lite funderande med gott resultat
Det blev en otrolig skillnad i väghållning, och godkänt fick den på besiktningen, nu får man dundra runt i två år till
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Eklund.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Eklund.
Attachments:
juli 20, 2019 at 13:04 #461408Ah, man kan utnyttja knäledsdämparens fästplatta, smart! Trodde man måste fram med svetsen.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Can you tell me what Monroe shocks they are?
I might do the same to mine.They are Monroe R1061
I used M16 bolts, on the rear axle, I simply cut the existing mount off att the base of the threads. I then welded the bolt to the remaining mount and trimmed it to lenght. Putting the shock on is tight against the body but it works.
The upper mount was made by drilling an 18mm hole where i wanted it. I then welded a M16 nut to the old mounting plate and trimmed a bolt so that it held the shock snuggly but without touching the body on the other side of the plate.
There’s probably a better way of doing it but it’s how I did it. Sorry for the terrible english.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.