Saab 95 -?? (Urkig & äcklig långfimp brutalstukas)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -?? (Urkig & äcklig långfimp brutalstukas)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -?? (Urkig & äcklig långfimp brutalstukas)

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 106 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 25, 2008 at 07:40 #127821
      Hotrodder wrote:
      Rodder76 wrote:
      det skulle va nåt det! Men rent historiemässigt blir det fel då 95an har fenor som påminner mycket om jänkarna 57 o senare…

      E alltså okey med en -58 då :confused:

      57, med delad ruta :applause:

        september 25, 2008 at 10:43 #127833

        92:a kombi… Ja 95 före 1956 då.. bakhängda dörrar och delad framruta å pilar i b-stolparna och tak utan hyvel…

        En sån som XP-Niklas har ståendes i garaget alltså? Fast med tidig V4 bakdel istället…

        /Intet nytt under solen

          september 25, 2008 at 23:04 #127871

          Har läst igenom hela tråden— -gläds, tycker projektet är att berömma och beundra ur flera avseenden—men med rosorna kommer också ris och även skäll—riktat mot flera inlägg på de senaste sidorna. Den här rappakaljan om rädda-eller inte och vad i så fall, som lades fram innehåller inte saklig substans från vissa håll. Och inte är tonen särskilt seriös heller.

          Har i två årtionden vurmat och jobbat som f…. för att bevara så många 95:or som det är möjligt och realistiskt, åt eftervärlden. Tycker det är ett säreget stycke svensk transporthistoria som kommande generationer borde få uppskatta och uppleva de med. Dessutom är man ju nästan infödd i dem, två vintrar gammal var man väl när farsan handlade sin första, en -70:a med spyfälla, brunrutigt Artex överdrag och allt. Min första blev en-66:a för 700:-, det var 1987, och den övningskördes det med. Står förstås sparad på logen! Liksom en-64:a, inköpt från skroten 89, och en.. och en… det har blivit alldeles för många men en del har sålts till medlemmar som renoverat. Enormt kul och en obeskrivlig känsla av lite, lite delaktighet i en uppfylld målsättning. Även om min lilla insats bara varit att ta steg ett. M a o att åka från skroten (eller var objektet nu hamnat) i stället för till. En del riktigt bra objekt, en del i ett skick som närmar sig din röding, Julle.

          95:orna har fått en ökad uppmärksamhet i såväl Saabkretsar som veterankretsar rent allmänt de senaste åren. Det är med stor tillfredställelse man ser att Svenska Saabklubbens målsättning, att de här åken bevaras, blir verklighet. Detta genom obeskrivliga renoveringsarbeten runt om i landet, och även utanför våra gränser. Har rätt bra kännedom om hur en ”normalrostig” 95:a brukar se ut—en sådan brukar kräva rätt många timmar svets i garaget. Enormt kul att ägarna idag ändå oftast väljer att renovera upp istället för att skrota. Var man ska sätta gränsen för vad som är värt att spara eller inte är upp till dem själva . Brukar gärna ge rådet, rör det sig om en tvåtaktsnittiofemma (1959-68) eller tidig V4 66-69, kan det vara värt att spara även en rätt dålig bil. Antalet kvarvarande av de här årsmodellerna, är lågt tvåsiffrigt Så det är klart man blir impad och glad över att någon åker 25 mil, offrar en hel ledig dag, lyckas forsla fram något så urrostigt och söndersmashat ur bushen (ren Saabarkeologi!), baxar in den och har ögon att se att den har POTENTIAL och vilja att göra NÅGOT av den! Och det bästa av allt-det vet vi nog alla sedan Julles 92-projekt- det kommer att så ske.
          Den kvällen nådde skenet från lysrören i Tängtorpets garage, en av kanske 18-19 överlevare i världen av Saab 95 modell 1961. Kvällen innan, ståendes i en skogsdunge och hemskt nära ett återtagande av naturen, var den allt annat än just en– surviver.

          Vi hittar en point till som är mycket positiv i hela historien. Julle planerar att brutalstuka, men utgår inte från något jättefräscht, knappt rört originalobjekt! Istället blir det sagda skogsvrak som
          kräver arbetsinsatser vars grad det är svårt att uttrycka i ord. Varför säger jag det här?

          Har sett alldeles för fina originalbilar byggas om radikalt, och alla gånger har det inte blivit så bra.
          Nu pratar vi inte bara Saab, sett många andra entusiastbilar i originalskick stukas för hårt och med ett resultat som inte är mycket för världen. Synd! Minns en klarblå, Amazon-70 (min favvis-gammelvolvo) som gick i trakten hos förste ägaren. Försäljning, ombyggnad till något riktigt kalkonliknande, vandrade runt bland kanske 15 ägare, står i nån trädgård idag prydd med kanske 15 kilo spackel och en ljusröd rollerlack. Synd, tråkigt! Vill man bygga om, är det min uppfattning att man bör utgå från något annat än ett exemplar som stått sig i fint originalskick-det exemplaret bör så få förbli. Vill nämna så ingen tror nåt annat; mitt favvisstuk på en gammal Saab är helt, 98-100% original, eller lätt moddat. Med det sistnämnda menas drivline och chassimässig high tech som knappt syns, dvs i ett utvändigt nära nog oförändrat, eller lätt ändrat skal. I mina drömmars garage står en av vardera…
          Din reaktion Julle på det påpekande på Dodgen du fick är helt OK! Den som gnäller på icke originaluppbyggnad borde först fråga vad byggaren utgått från, och i vilket tillstånd det befann sig…

          Har under den gångna sommaren snappat upp flera negativa kommentarer, från flera håll rörande att du inte avser bygga original. Tyvärr vill ingen haka på här i tråden och diskutera sina ståndpunkter. Svarar dem, att original är mitt val nr 1, men gör man en sådan här räddning av ett så dåligt utgångsobjekt, är det helt ens fria val i vilken skepnad bilen återuppstår. Insatsen legitimerar detta och man ska inte behöva bli utbuad av någon annan entusiast. Dessutom vet vi, att det inte blir något kalkonigt av Julles 95:a! Resultatet kommer att bli något stilfullt personligt som ändå alltigenom känns Saab 95. Och det kommer att dra minst lika mycket positiv uppmärksamhet till gammelssaabsfären som 92-bygget gjort(205 000 besök på tråden!!!!!!!!)—utan att det sker på bekostnad av originalbilarna.

          Nu blir det sura bullar. Vill börja med en eloge till Gustav, som ställde en saklig fråga, som verkligen hörde hemma i sammanhanget. Vi befinner oss på SSK:s diskussionsforum. En av klubbens delmål är att bevara gamla Saabar, mycket basic, men ändå måste det tydligen upprepas här! Berättar man att man plockar ner 5 andra saabar för att bygga upp en, då får man finna sig i att någon kanske ställer en undrande fråga. Frågan var ställd i en saklig och schysst ton, du gav ett sakligt svar Julle, men man behöver inte surna till! Jag säger inget om förfarandet, har själv del i slakten av åtskilliga för dåliga 95:or och 96:or där det inte vara realistiskt att bevara annat än delarna. Och vad gäller vetskapen om vad tid det tar svetsa, den finns efter 1000-tals timmar i sällskap med en gammal Lunamig under alla möjliga rostiga åk. Vad gäller 95-63:an, ett råd Julle!
          Den är inte riktigt lika sällsynt som-61:an men närapå. Skruva av vad du behöver, ta inga karossektioner! Nämnde för flera bekanta i dina krokar att en-75A bakdel kan förvärvas gratis till ditt bygge, hoppas budskapet nått fram! Har du plats, olja in-63 karossen, släng på nåt skynke och glöm den tills en intressent dyker upp, det gör det för eller senare. Vet att den är både rullad och säkert inte orostig men den ser ändock inte omöjlig ut.

          Jag reagerar mest mot de inlägg som följde. Ett flertal som drog Gustavs frågeställning fullständigt i smutsen och förlöjligade temat! Tror inte det skapade ett svar värt namnet. Jag är ingen tråkig jä… som inte gillar att skoja, jag brukar retas med alla när bara tillfället finns, men det här var lågt. Försvarar eran rätt att uttrycka era åsikter och tankar, men jag delar dem inte.

          Heja Julle, vilket prestation!!/ Matte

            september 25, 2008 at 23:20 #127873

            Jösses vilket bra svar Matte!
            Du har den saabanda många påstår att de besitter! :applause:

            Julle ska naturligtvis också ha en applåd för att han orkar göra det vi andra fantiserar om när vi är lite fulla… 😉

            Anser
            Pelle

              september 26, 2008 at 06:40 #127877

              hmmm, nu är den här tråden mest fylld av allmänt chatt, ryggdunk och allmän halleluja över Julles bravader och nu också en debatt om det är rätt eller fel? Kan vi inte låta Julle driva sin projekttråd som den är så fortsätter vi om det övriga i egna trådar på lämpliga ställen?

                september 26, 2008 at 20:43 #127913

                Hum… helt klart blivit en del reaktioner vilket kanske även var min mening 😉
                Vill bara tillägga en sak…
                Den blå Bruksfyran är ingen donator, utan med hjälp av äckel-långfimpen kommer den att få nöta väg igen 😉
                INTE MISSA!!!

                  oktober 8, 2008 at 00:18 #128476

                  Hinner du inte göra något på 95an?

                  Jobbar mycket med Husbilen?

                    oktober 11, 2008 at 17:08 #128648

                    HUSBILEN UPPSAGD!!! Vad är det som händer på http://www.saab92h.se/ ??

                    Du har väl inte gjort donator av den också?

                      oktober 12, 2008 at 21:08 #128697
                      KMB wrote:
                      HUSBILEN UPPSAGD!!! Vad är det som händer på http://www.saab92h.se/ ??

                      Du har väl inte gjort donator av den också?

                      Ehhh… :angel:

                        oktober 21, 2008 at 18:31 #129193
                        Hotrodder wrote:
                        Lustgasen wrote:
                        det är på gång julle 😎 vi har hittat något tror vi

                        AHH very well indeeeed… :applause:

                        Blev tyvärr grisnit och tvärstopp på långfimpsprojektet nu eftersom en kamrat envisas med att vi ska sänka taket på hans Aero *ler elakt*

                        Vete katten vem som satt dessa hotrodding griller i huvudet på honom :angel:

                        Hur går det med 900:dran föressten? Är lite nyfiken på hur du fåt till takvinklarna när du sänker.

                          oktober 21, 2008 at 20:09 #129204
                          Fredrik.A. wrote:
                          Hur går det med 900:dran föressten? Är lite nyfiken på hur du fåt till takvinklarna när du sänker.

                          Tjae.. du får ta en flukt i en Kommande Klassiker 😉

                            november 23, 2008 at 13:19 #130787

                            Ropen skalla: Uppdate, uppdate Nu, ge oss en uppdate 😀

                              december 26, 2008 at 23:47 #132468

                              Gått 2 månader nu utan update… NYFIKEN!! 😮

                                februari 8, 2009 at 17:27 #135072

                                Jaha du Julle.
                                Många projekt har du, och detta hemlighetsmakeri bakom denna gör att vi har en absolut favorittråd på gång. MEN nu tror jag minsann att du försökt hemlighålla dina idéer lite för länge, med tanke på att du försöker få oss läsare på villovägar med alla andra bilar och projekttrådar.

                                Eftersom det inte har skvallrats om vad som ska byggas, men att jag har en känsla av att 92-front, bakhängde dörrar och kombi skulle kunna vara inblandat (eller är det bara jag som vill se det) så kanske nedanstående bild kan ge lite inspiration till plåtmassagen. Gillar speciellt B-stolpen, och bakljusen är väl lika någon engelsk vagn (Triumph?)

                                  februari 5, 2015 at 23:21 #201534

                                  Lyfter denna härliga 95-tråd, nästan på dagen 6 år sedan den fick sitt senaste inläggstillskott.
                                  Varför detta? Jo, idag har den här superudda kombin fått ny ägare. Efter att Julle lagt ut den på Blocket i morse försvann den efter några timmar. Var hamnade den? Någon här på forumet?

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 106 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.