Saab 96 – 1964. Barndomsdrömmen.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 – 1964. Barndomsdrömmen.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 – 1964. Barndomsdrömmen.
- Detta ämne har 8 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-31 06:22 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
jag har tidigare varit medlem i forumet sedan jag var 12 år gammal. Den inloggningen är sedan länge förlorad, men bilen som jag köpte 16 år gammal förblir.
Så här 20 år senare så har jag nu påbörjat renoveringen. Till en början gick jag all in, köpte ett vrak från en 95a från 1964 som 1966 hade blivit totalkvaddad i en krock och sedan inställd i en lada. tog motorn och lådan från den, 1332 mil på mätaren, och sedan växte jag väl upp. Har haft 40 talet Mercedes dieslar och jänkare sedan dess, men Saaben har hela tiden stått och väntat på mig. I förra veckan tröttnade jag på att folk ringde fem gånger i månaden och undrade om dom kunde få köpa den.
väl hemkommen nu så verkar det som att alla spekulanter de senaste femton åren inte varit speciellt noga med att se till att listen till kofferten varit i sitt läge så det har uppstått den klassiska saabrosten vid tanken. Sambon jobbar som besiktningsman? (Kvinna) men jag vill väl ändå göra den första och sista besiktningen på femtio år hyfsad seriös, så det ska lagas. Såg att klubben hade hela koffertgolvet som ersättningsdel, dock inte i lager så det får väl bli en fusklappning tills vidare. Annars är det väl mest de obefintliga bromsarna som ska åtgärdas. Dessa bromsbelägg, med monteringssatser och allt däremellan har jag köpt från saabklubbens reservdelsförsäljning 15 år sedan och nu borde dom väl skämt till sig kan jag tänka.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Monterat framskärmarna lite provisoriskt mest för att passa in dem i karossen, kederlisten kommer efteråt. Köpte även ett tvåtums avgassystem från klubben 15 år sedan men det satt på farsans Saab då han sålde den så det verkar väl som om jag får tillverka ett eget, monterade provisoriskt dit ett rostfritt system från en v4, mest för besiktning. Sen tänker jag väl att man klyver den främre dämparen å tömmer den på inredning och sedan svetsar dit en 2” anslutning. Är ju mest raka rör dessefter.
nu blir det projektråd på fullständigt bromsbyte, och lite provisoriskt rostlagande tills plåten är i lager. Sen är det väl mest å montera diverse lull-lull som man samlat på sig genom åren.
Attachments:
augusti 20, 2023 at 08:56 #509815Hej. Kul med en 96-tråd. Vi ser fram emot att läsa mer. Problemet med bilderna rättas förhoppningsvis till snart, se tråden Ny hemsida där Webbmaster Mats skriver att han jobbar på en lösning. Mvh Bengt
Kvällens nöje fick bli att elda ur orginalavgasröret. Monterade som sagt dit ett från en V4’a men kom inte överens med det faktum att det var tvådelat. Så fick bli att återgå till original. Är väl kanske ett 1,5” rör original men skulle inte vilja påstå att det var mer än en halv tum kvar av diametern då man lyste in i det för all sot och äckel. Tog sin lilla tid att elda ur hela systemet, men skam den som ger sig.
Attachments:
Börjat spöa ut lite irriterande bucklor. Syns jävligt dåligt på bilden, då lacken fortfarande är råpig, Men blev en väldig skillnad.
vill inte slå för mycket heller då jag vill behålla så mycket som möjligt av orginallacken. Kommer att behöva bättra på framskärmarna och eventuellt en dörr men helst skulle jag bara vilja fylla i där det är dåligt och sedan våtslipa och rubba upp. Tycker alldeles för många gammelbilar nu för tiden är sönderrenoverade och därigenom tappar sin charm. Dom här var allt annat än perfekta redan som ny, och bör därför 59 år gamla vara desto mer sliten.
drog över hela bilen med ett scotch brite ark och blev mer eller mindre idiotförklarad av grannen, tills han gick förbi dagen efter och såg resultatet. Väldigt mycket av oxiden försvann, och då den stått i över 40 år så är det inte mycket liv i lacken för tillfället ändå.
Attachments:
Var även förbi morsan och hittade 66% av kylarmaskeringen. Inte för att den förmodligen kommer att användas, men ett jävligt trevligt tillbehör att ha, hittade även stenskottsskydden till bakskärmarna nya i kartong som ska monteras, och instegsliter. För att inte tala om nya stänklappar som även dom gjorde sig bra på bilen.
Attachments:
Vad brukar ni andra använda för att få lös bromstrummorna? Byggde mig en avdragare av en fälgbana och lite allmänt skrot i garaget för ca 10 år sedan men den sket ner sig efter kanske fem varv på bulten så det blir till å bränna ihop den bättre.
rent spontant känns det dock som att någon form av draghammare hade fungerat bättre än att bara försöka slita isär grejerna.
augusti 31, 2023 at 06:22 #510131Hej. Klubbens reservdelsförsäljning, SSK Reservdelar AB i Skattkärr, saluför avdragare. Se webbshoppen. Tyvärr verkar verktyget inte finnas i lager just nu. Kanske finns någon klubbmedlem som bor nära dig och som har verktyg att låna ut. Lycka till. Mvh Bengt
- Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Bengt Karlsson.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.