Saab 96 1964 "Logfyndet"

Forum Sälj/Köp Bilar, säljes Saab 96 1964 "Logfyndet"

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-05-04 17:25.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Efter mycket vånda och själagranskande har jag kommit fram till att min kära 96’a nog måste säljas. Jag har inte tid eller utrymmen som bilen förtjänar.

Bilen i fråga är en Glaciärblå 96’a av 1964 års modell. Bilen har haft totalt två ägare, med mig inräknad. Jag köpte den av första ägaren 2015, då hade den stått på en loge sedan tidigt 1980-tal. Bilen kördes dagligen från 1964 tills det att den ställdes in i logen. Den har levt ett hårt liv och det syns. Patinan är i mina ögon helt fantastiskt. Bilen är aldrig renoverad utan bara lagad. Och vilka lagningar sedan, vad sägs om stuprör och poppnit? Tallkotte och tjära?

Jag har kopior, originalen finns hos första ägaren (kan ju komma att behövas vid skatteredovisningen), på stort sett alla dokument från ny. Inklusive inköpskvitto.

Bilen är i dagsläget besiktad året ut och maskinellt mycket välfungerande. Motorn togs isär och kontrollerades vid köp. Jag har kört ett hundratal mil med den sedan uppstarten i september -15.

Menar karln att bilen är felfri? Onejdå, huvudbromscylindern svettas en hel del vilket resulterar i att påfyllning krävs med regelbundna intervaller. Elen strular lite men det beror med all sannolikhet på dålig jordkontakt. Detta kommer jag ta mig en kik på, med lite tur Så är det avhjälpt vid försäljning.

Finns hur mycket historier och anekdoter som helst kring denna bil. Jag har medvetet valt att inte göra någon kosmetisk reparation på den, utan har låtit den agera någon form av tidskapsel. Jag skulle föredra att framtida ägare har lite av samma filosofi som mig gällande bilen. Men är helt införstådd i att såld bil är såld bil.

Historien om bilen här på forumet:

Saab 96 1964 "Logfyndet"

Pris diskuterar vi oss fram till något vettigt. Vi vet väll båda vad en sådan här tingest borde betinga.

Mvh Christian

Bilder finns i tråden. Men fler kommer här inom kort.

Morten S.
    Moderator

Nei, nei! Du kan jo ikke selge denne! En veteran-Saab må du ha!

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng