Saab 96 1964 "Logfyndet"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1964 "Logfyndet"

• Detta ämne har 40 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2017-07-17 11:49 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare

Plötsligt händer det!

Allt började med ett meddelande från en gammal skolkamrat; I en lada någonstans utanför Sågmyra i Dalarna. Jag fick ett nummer till en äldre släkting och efter att pratat med denne så stod följande klar;

Bilen var en ljusblå -64 som stått i en lada sedan tidigt 80-tal, då var den rostig i skärmarna men gick bra.

Sedan dess hade inget gjorts med bilen. Den kunde vara i vilket skick som helst.

Efter lite fundering och diskussion med ägaren så beslutades det att vi skulle åka upp.

Dick mutades med löftet om hamburgare och snacks på vägen så vi gav oss iväg vid fredag lunch. Efter en lång resa med en klart undermålig dragbil (Carisma -03) och släp så kom vi fram till ägarna. Ett mycket charmat äldre par hoppade in i sin saab 9-3sc och blåste iväg. Längre och längre in i skogen åkte vi på sämre och sämre grusvägar.
    Till slut kom vi fram till ett mindre hus i skogen med tillhörande lada. I den stog bilen! Då paret bestämt sig för att åka och titta till bilen kvällen innan och jobbat hårt med spett och slägga så var det bara att rulla ut bilen och lasta upp den på släpet. En extra motor och ett takräcke betalades en slant extra för och fick således också följa med. Nu bar det av hem till de tidigare ägarna för att skriva papper. Väl hemma hos dem bjöds där på Falukorvsmackor, kakor, kaffe och historier om bilens tidigare liv. En hög med gamla dokument fanns kvar, original köpekvitto, i stort sett alla gamla besiktningsprotokoll fick jag med i köpet. Mätta och belåtna gav vi oss av hemåt igen. Ca kl 02.30 var vi hemma i Karlstad igen och fick in bilen i garaget! Så nu återstår bara otaliga timmar med att få fart på godbiten!

Håll till godo med lite bilder;
    DSC_0006ok

DSC_0007ok

DSC_0008ok

DSC_0009

DSC_0010ok

DSC_0012ok

DSC_0013

DSC_0015ok

DSC_0016ok

DSC_0018

DSC_0024ok

Bilagor:

Se, nu vill jag jo inte vara negativ mot din tråd i sig –
    men hur kommer det sig att du kan lägga in mera än 4 bilder pr inlägg/medl ??

Tyvärr så strulade autofokusen på lite grann så de flesta bilderna är ganska oskarpa.

@Regin; Tidigare har det vart en begränsning på 4-5 bilder/inlägg då vi varit rädda att databasen inte skulle orka med. Men i samråd Webbmaster så bestämde vi oss för att öka till 15/inlägg och se vad som händer. Vad jag kan se så verkar det fungera utan att allt går i bröt.

Janne Hagnell
    Moderator

Härligt att du är tillbaka i sadeln efter allt strul! Jag säger som jag sa på fb: Ta INTE bort lagningarna på skärmarna!
    😀

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

oskarforsberg
    Deltagare

Vilket kap! Jag håller med Janne! Bara putsa upp och lite fräsch soppa i tanken så du kan ut och puttra 😉

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Ja, grymt mysiga! Bakskärmarna är dock så dåliga så att jag inte tror att de håller för landsvägsfart!! Vänster fram får nog vara kvar men de andra blir nog utbytta. Vi får se! Jag skall göra ett ryck med den imorgon!

oskarforsberg
    Deltagare

du kan ju också flytta över lapparna till nya frächa skärmar för att behålla looken 😀

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Haha, ja det hade ju varit en lösning! Vi får se. Kommer INTE att slänga dem iaf!

Janne Hagnell
    Moderator

Det är ju inte bärande delar så det är väl bara att fortsätta med popnit och galvplåt! Under lär du få svetsa, dock.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

>@Regin; Tidigare har det vart en begränsning på 4-5 bilder/inlägg då vi varit rädda att databasen inte skulle orka med. Men i samråd Webbmaster så bestämde vi oss för att öka till 15/inlägg och se vad som händer. Vad jag kan se så verkar det fungera utan att allt går i bröt.

Aha där ser man 🙂

Nice fynd du gjorde där 😀

Idag tog jag och gjorde ett ryck med bilen. Men gick ordentligt bet på att få loss bromstrummorna fram!

Hur i hela friden justerar jag tillbaka backarna??? Hittar inte ngn justerskruv på baksidan av trumman och inte heller inuti när jag lyser igenom hjulbultshålen i trumman!!

Hilfe!!

saab-bo
    Deltagare

På en -64 har du självjusterande bromsar!
    För att släppa tillbaka backarna sätter du en skruvmejsel genom det extra hålet i trumman, och in i hålet i änden på Bromsbacken.
    Ta sedan spänntag mot navmuttern med en kraftig mejsel e.dyl. , och pressa,( mot den första mejseln), trumman, och backen mot den normala rotationsriktninen.
    Då ska spärrhaken släppa.
    Hoppas du förstår hur jag menar!?

/ Med vänlig hälsning Bosse

Meeen! Det bara lyser av entusiasm i Dick å Christians ögon! Detta kan ju inte gå fel!

Lilln
    Deltagare

Grattis! Det är något speciellt med ladufynd och ovissheten hur bilen kommer se ut när man öppnar dörrarna ?

Aha, då förstår jag nog tror jag! Hade jag aldrig listat ut på egen hand! Får testa det!

Haha, Dick är nog mest glad att vi åkte i motsat riktning som banjomusiken kom ifrån!

Ja, visst är det spännande!! Hade intalat mig själv att det bara var skrot och att jag inte skulle bli besviken! Och sedan var den bättre än jag trodde! Riktigt kul! Perfekt busbil!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng