Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 96 1964 "Logfyndet"
- Detta ämne har 40 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2017-07-17 11:49 av .
- FörfattareInlägg
- 27 juni, 2015 kl. 19:57 #376132
Christian Haugsöen
DeltagarePlötsligt händer det!
Allt började med ett meddelande från en gammal skolkamrat; I en lada någonstans utanför Sågmyra i Dalarna. Jag fick ett nummer till en äldre släkting och efter att pratat med denne så stod följande klar;
Bilen var en ljusblå -64 som stått i en lada sedan tidigt 80-tal, då var den rostig i skärmarna men gick bra.
Sedan dess hade inget gjorts med bilen. Den kunde vara i vilket skick som helst.
Efter lite fundering och diskussion med ägaren så beslutades det att vi skulle åka upp.
Dick mutades med löftet om hamburgare och snacks på vägen så vi gav oss iväg vid fredag lunch. Efter en lång resa med en klart undermålig dragbil (Carisma -03) och släp så kom vi fram till ägarna. Ett mycket charmat äldre par hoppade in i sin saab 9-3sc och blåste iväg. Längre och längre in i skogen åkte vi på sämre och sämre grusvägar.
Till slut kom vi fram till ett mindre hus i skogen med tillhörande lada. I den stog bilen! Då paret bestämt sig för att åka och titta till bilen kvällen innan och jobbat hårt med spett och slägga så var det bara att rulla ut bilen och lasta upp den på släpet. En extra motor och ett takräcke betalades en slant extra för och fick således också följa med. Nu bar det av hem till de tidigare ägarna för att skriva papper. Väl hemma hos dem bjöds där på Falukorvsmackor, kakor, kaffe och historier om bilens tidigare liv. En hög med gamla dokument fanns kvar, original köpekvitto, i stort sett alla gamla besiktningsprotokoll fick jag med i köpet. Mätta och belåtna gav vi oss av hemåt igen. Ca kl 02.30 var vi hemma i Karlstad igen och fick in bilen i garaget! Så nu återstår bara otaliga timmar med att få fart på godbiten!27 juni, 2015 kl. 20:05 #376144Regin – Stängt
BlockeradSe, nu vill jag jo inte vara negativ mot din tråd i sig –
men hur kommer det sig att du kan lägga in mera än 4 bilder pr inlägg/medl ??27 juni, 2015 kl. 20:30 #376146Christian Haugsöen
DeltagareTyvärr så strulade autofokusen på lite grann så de flesta bilderna är ganska oskarpa.
@Regin; Tidigare har det vart en begränsning på 4-5 bilder/inlägg då vi varit rädda att databasen inte skulle orka med. Men i samråd Webbmaster så bestämde vi oss för att öka till 15/inlägg och se vad som händer. Vad jag kan se så verkar det fungera utan att allt går i bröt.
27 juni, 2015 kl. 21:01 #376148Janne Hagnell
ModeratorHärligt att du är tillbaka i sadeln efter allt strul! Jag säger som jag sa på fb: Ta INTE bort lagningarna på skärmarna!
😀96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”27 juni, 2015 kl. 21:12 #376150oskarforsberg
DeltagareVilket kap! Jag håller med Janne! Bara putsa upp och lite fräsch soppa i tanken så du kan ut och puttra 😉
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbil27 juni, 2015 kl. 21:24 #376151Christian Haugsöen
DeltagareJa, grymt mysiga! Bakskärmarna är dock så dåliga så att jag inte tror att de håller för landsvägsfart!! Vänster fram får nog vara kvar men de andra blir nog utbytta. Vi får se! Jag skall göra ett ryck med den imorgon!
27 juni, 2015 kl. 21:30 #376152oskarforsberg
Deltagaredu kan ju också flytta över lapparna till nya frächa skärmar för att behålla looken 😀
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbil28 juni, 2015 kl. 00:24 #376166Christian Haugsöen
DeltagareHaha, ja det hade ju varit en lösning! Vi får se. Kommer INTE att slänga dem iaf!
28 juni, 2015 kl. 12:06 #376176Janne Hagnell
ModeratorDet är ju inte bärande delar så det är väl bara att fortsätta med popnit och galvplåt! Under lär du få svetsa, dock.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”28 juni, 2015 kl. 12:38 #376181Regin – Stängt
Blockerad>@Regin; Tidigare har det vart en begränsning på 4-5 bilder/inlägg då vi varit rädda att databasen inte skulle orka med. Men i samråd Webbmaster så bestämde vi oss för att öka till 15/inlägg och se vad som händer. Vad jag kan se så verkar det fungera utan att allt går i bröt.
Aha där ser man 🙂
Nice fynd du gjorde där 😀
28 juni, 2015 kl. 18:59 #376198Christian Haugsöen
DeltagareIdag tog jag och gjorde ett ryck med bilen. Men gick ordentligt bet på att få loss bromstrummorna fram!
Hur i hela friden justerar jag tillbaka backarna??? Hittar inte ngn justerskruv på baksidan av trumman och inte heller inuti när jag lyser igenom hjulbultshålen i trumman!!
Hilfe!!
28 juni, 2015 kl. 20:48 #376202saab-bo
DeltagarePå en -64 har du självjusterande bromsar!
För att släppa tillbaka backarna sätter du en skruvmejsel genom det extra hålet i trumman, och in i hålet i änden på Bromsbacken.
Ta sedan spänntag mot navmuttern med en kraftig mejsel e.dyl. , och pressa,( mot den första mejseln), trumman, och backen mot den normala rotationsriktninen.
Då ska spärrhaken släppa.
Hoppas du förstår hur jag menar!?/ Med vänlig hälsning Bosse
28 juni, 2015 kl. 22:18 #376211Andreas Hermansson
DeltagareMeeen! Det bara lyser av entusiasm i Dick å Christians ögon! Detta kan ju inte gå fel!
28 juni, 2015 kl. 23:08 #376214Lilln
DeltagareGrattis! Det är något speciellt med ladufynd och ovissheten hur bilen kommer se ut när man öppnar dörrarna ?
28 juni, 2015 kl. 23:14 #376215Christian Haugsöen
DeltagareAha, då förstår jag nog tror jag! Hade jag aldrig listat ut på egen hand! Får testa det!
Haha, Dick är nog mest glad att vi åkte i motsat riktning som banjomusiken kom ifrån!
Ja, visst är det spännande!! Hade intalat mig själv att det bara var skrot och att jag inte skulle bli besviken! Och sedan var den bättre än jag trodde! Riktigt kul! Perfekt busbil!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.