Saab 96 1964 "Logfyndet"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1964 "Logfyndet"
- Detta ämne har 40 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2017-07-17 11:49 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 21, 2015 kl. 14:37 #378267
Nu går det undan må jag säga, med en rejäl fart!!! Fortsätt så…
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
augusti 21, 2015 kl. 15:27 #378272Säger som Karl sa till mig angående mina planer på att få Sköldpaddan på vägarna i höst: Kör, bara kör!!
😀96 V4 1975 ”Bollen”
augusti 21, 2015 kl. 16:56 #378275Sulo: ja. Klart bättre än väntat!
Isoderlund, janne: Haha, gäller att smida när järnet är varmt!
september 7, 2015 kl. 09:29 #379205Ojojoj, mycket panikmek blev det!! Men det blev allt ordning på grejerna! Den gick som en kula till Falun och tillbaka!
Dock behövs det fixas en del! Jagar efter en v4låda med drivknutar komplett med drivaxlar, yttre knutar, skivor och ok. Behöver inte vara i bra skick men renoveringsbart.
Så nu blir det lite mysåka i en vecka eller två innan jag börjar riva igen!
september 7, 2015 kl. 10:52 #379210Så du ska behålla trepipen men uppdatera drivning och broms mao? Se upp vid konverteringen till skivbromsar, det sitter tydligen någon ventil i huvudcylindern som ska hålla trycket uppe i bromscylindrarna men som med bromsok monterade gör att dessa låser sig!
96 V4 1975 ”Bollen”
september 7, 2015 kl. 12:03 #379230Växellådan skall inte bytas, är ute efter diffen och de inre stålknutarna. Men det blir uppgradering av bromsar ja! Inte så att de tar dåligt men de mattas ju av lite väl fort.. En del i det hela är att komma ifrån de gamla knivknutarna, de är mer eller mindre slut på min bil och skall det ändå bytas så ser jag inte ngt fel i att uppdatera till ngt driftsäkrare.
Huvudcylindern kommer bytas enligt Kommendör Ström’s recept. Men tack för varningen!!
september 7, 2015 kl. 14:05 #379241Ah, du fortsätter att låta the Dick run your life!
😉96 V4 1975 ”Bollen”
Christian har inget annat val än att låta mig bestämma över hans liv just nu, över 60% av bilens vitala delar kommer från mina förråd…
Vi har skruvat varenda ledig minut i 1½ vecka, så det har kostat på vardagslivet för att få den här belöningen. Man blir ju lite nervös av hjullager och annat rörligt med fett och oljor i som har stått still i över 30 år, men när det väl snurrat igång gick bilen som en raket utan att trilskas. Riktigt rolig faktiskt! Och psykologiskt viktig milstolpe för själen.
Men bilen måste ha fått hemlängtan, för efter en mindre inkörning höll jag i princip stumt 110 på mätaren (ca 100 i verkligheten) uppför alla backarna från Filipstad upp mot Ludvika, Borlänge och Falun. Eller så beror det på bytet av chauffören (*host*).Christian, du måste berätta lite om mötet med tanten och farbrorn.
/D
Attachments:
juli 17, 2017 kl. 11:49 #432877Fortsatt lagning med popnitar.
Sådana finns på Bollen också!?
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.