Saab 96 -61 "Projekt Trubbis"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -61 "Projekt Trubbis"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -61 "Projekt Trubbis"

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 21, 2012 at 08:44 #5516

      Hemma från portilla utanför Grums med “trubbis” Saab 96 de luxe -61 komplett men rutten i golvet ( resan hem gick bra Kari, i säng halv 12).
      Önskar kommentarer från forumet angående projektets slutmål Patina eller “nyskick”.
      Bifogar bild på “trubbis” och v4:an.
      Mer bilder kommer

        januari 21, 2012 at 08:53 #38186

        Grattis! Spanade lite på den där annonsen eftersom jag har en svart -62:a själv. Den har varit ute på annons en gång tidigare också minns jag. Lycka till iaf!

          januari 21, 2012 at 13:34 #38201

          Lite bilder……på original reservhjul “Trelleborg Safetyre ” med vit rand rullbälte m.m

            januari 21, 2012 at 14:46 #38198

            Snygg! 🙂

            Då bilen är svart tycker jag absolut att du ska ha den i fint skick med röda plåtfälgar, whitewalls och fräscha navkapslar. 😉

              januari 21, 2012 at 16:12 #38211

              Där satt den……….
              Kederlisterna på trubbis har varit röda en gång i tiden. original?

                januari 21, 2012 at 16:58 #38217

                Svarte 93er hadde rødt farge på instrumentbord, rattstang, felger og kedjerlister. Det samme med 96 1960
                Fra og med årsmodell 1961 ble alle felgene sølvgrå. Da ble nok også kedjerlistene grå.

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  januari 21, 2012 at 17:14 #38219

                  Även om skicket inte är det bästa så är det en väldigt snygg bil, på uppfarten står en syster till din i form av en 61:a. Med röda kederlister och röda fäljar. 😉

                  Johan

                  P.S Jämför regnummret på trailern och bilen. Ganska lika… 😉

                    januari 22, 2012 at 01:05 #38235

                    Jodå jag har själv reagerat på reg. nummret :ROLF
                    “rullbältena” på bilden extra eller original?
                    Någon som har en bild på ett snyggt motorrum, gärna 3 förgasare.
                    😯

                      januari 22, 2012 at 15:19 #38241

                      Jag kan ej svara för om rullbältena fanns eller om de är eftermoterade men i vilket fall så har varken vår “likadana” -61:a eller -63:a sådana.
                      Vad är det för tillverkare av bältena?

                      Johan

                      P.S Här är våra/mina bilar! http://www.garaget.org/Djungeltrumman

                        januari 22, 2012 at 16:55 #38244

                        Denne Johan har også rødt instrumentbord og rattstamme. “mas1” sin har antakelig ikke hatt dette da den også har det lyse instrumentbordet.

                        @Djungeltrumman wrote:

                        Även om skicket inte är det bästa så är det en väldigt snygg bil, på uppfarten står en syster till din i form av en 61:a. Med röda kederlister och röda fäljar. 😉
                        …..

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                          januari 22, 2012 at 20:40 #38261

                          Ja Morten Instrument brädan är ljus och fälgarna är silver så det är nog rätt.
                          Men kederlisten på höger fram visar lite röd färg i dörröpningen, de andra har jag inte kollat än
                          Röda lister och röda fälgar är SNYGGT men blir det fel?
                          Går det att montera 3 förgasare på 61:an?
                          “rullbältet” någon?

                            januari 23, 2012 at 05:23 #38268

                            Ut i garaget och kolla in bältena, trodde inte det var sant märket är ” VATTENFALL”
                            bilder kommer senare i veckan :ROLF

                              januari 23, 2012 at 08:05 #35320

                              @Morten Strandmoe wrote:

                              Svarte 93er hadde rødt farge på instrumentbord, rattstang, felger og kedjerlister. Det samme med 96 1960
                              Fra og med årsmodell 1961 ble alle felgene sølvgrå. Da ble nok også kedjerlistene grå.

                              Det är väl en bit in på 1961 som panelen blev grå?
                              Min 61:a är blå med blå panel, blå signalknapp och eleganta vita knappar och den är registrerad första gången i April 1961.
                              Jag är fascinerad över dessa snygga karossmatchade paneler som verkar ha funnits några år. Det kom väl på 93:an – då alla 92:or jag sett har haft grå panel – och fanns bara ett år i 96:orna (och 95, antar jag 😉 )

                                januari 25, 2012 at 06:26 #38417

                                Fin bil!

                                Ang. 3 förgasare så går det väl om man bygger en adapter för insuget, kolla in ett block från 65 så ser du skillnaden vid insuget.
                                Däremot är väl många eniga om att du får nästan ingen effekt men mer soppaförbrukning.
                                Rätta mig gärna om jag har fel.

                                  januari 25, 2012 at 10:10 #38422

                                  De så kallade rullbälterna var ett tillbehör för att undvika smuttsiga bälten. Minns att den vita 96 -62 vi hade på 60-talet hade ett sådant tillbehör på förarplatsen. En risk finns att bältet inte justeras in riktigt när ett sådant tillbehör används. Tillbehöret skall enbart rulla upp bältet efter användning och saknar helt de bromsande funktioner ett riktigt rullbälte har.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.