Saab 96 -61 "Projekt Trubbis"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -61 "Projekt Trubbis"

Detta ämne innehåller 23 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-03-03 14:27.

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38428

    Dicst
    Deltagare

    @hans H wrote:

    @morten Strandmoe wrote:

    Svarte 93er hadde rødt farge på instrumentbord, rattstang, felger og kedjerlister. Det samme med 96 1960
    Fra og med årsmodell 1961 ble alle felgene sølvgrå. Da ble nok også kedjerlistene grå.

    Det är väl en bit in på 1961 som panelen blev grå?
    Min 61:a är blå med blå panel, blå signalknapp och eleganta vita knappar och den är registrerad första gången i April 1961.
    Jag är fascinerad över dessa snygga karossmatchade paneler som verkar ha funnits några år. Det kom väl på 93:an – då alla 92:or jag sett har haft grå panel – och fanns bara ett år i 96:orna (och 95, antar jag 😉 )

    I min 93:a från -57 med delad framruta sitter det en ljusgrå instrumentpanel, och den är inte ommålad. Bilen är från början ljusgrön.

    #38434

    hans h
    Deltagare

    @dicst wrote:

    @hans H wrote:

    @morten Strandmoe wrote:

    Svarte 93er hadde rødt farge på instrumentbord, rattstang, felger og kedjerlister. Det samme med 96 1960
    Fra og med årsmodell 1961 ble alle felgene sølvgrå. Da ble nok også kedjerlistene grå.

    Det är väl en bit in på 1961 som panelen blev grå?
    Min 61:a är blå med blå panel, blå signalknapp och eleganta vita knappar och den är registrerad första gången i April 1961.
    Jag är fascinerad över dessa snygga karossmatchade paneler som verkar ha funnits några år. Det kom väl på 93:an – då alla 92:or jag sett har haft grå panel – och fanns bara ett år i 96:orna (och 95, antar jag 😉 )

    I min 93:a från -57 med delad framruta sitter det en ljusgrå instrumentpanel, och den är inte ommålad. Bilen är från början ljusgrön.

    Är det alltså bara 93B från 1958 samt 95 och 96 fram till halva 1961 som har denna vackra färgmatchning?
    Jag har sett paneler i Vitt, beige, blått och rött. Fanns det flera?

    #39363

    mas1
    Deltagare

    Fler bilder…

    #39364

    mas1
    Deltagare

    Det är nu man behöver lite positiva uppmuntringar :AP

    #39365

    anderskarlsson
    Deltagare

    Ojoj här fanns det rejält med rost. Ska du bocka egna plåtar eller blir det ekonomiplåt? Hur gör du med rosten som är mellan plåtarna i motorrummet? 😀

    #39366

    mas1
    Deltagare

    Ekonomiplåt/donatorbil så långt det går.
    Och motorrummet…..det hoppas jag att någon kan berätta för mig!!!!!! :mrgreen:

    #40058

    mas1
    Deltagare

    På trubbis fronten intet nytt…….Jorå
    Har jobbat ganska mycket samt blivit med 2 donatorsaabar, nu ska det förhoppningsvis börja hända lite.
    Går mot ” 7- dagars” så man får väl lite tid för garaget(hoppas jag) 😉

    #40328

    mas1
    Deltagare

    Nu behöver jag lite råd och tips angånde rostlagning.
    61:ans bakdel är extremt dålig och jag har en 72:a med hyggligt fräsch akter.
    Kan man lossa punkterna vid B-stolpen, sidorutorna och bakrutan samt kapa taket vid C-stolpen och golvet efter behov.
    Jag vill alltså behålla insidan runt sidorutor och bakruta men annars byta ut ”hela” bakändan.
    Är detta möjligt?
    Att montera skivbromsar fram samt modernare trumbromsar bak sänker det värdet på bilen eller?
    Nu har jag inte tänkt att renovera bilen för att tjäna pengar på den men det kan ju bli problem vid en eventuell veteran försäkring.
    Hur mycket original ska man vara?
    Bättre bromsar, bättre tillgång till delar samt billigare delar borde ju vara en fördel.
    Funkar det överhuvudtaget med skivbromsar och enkretssystem?
    Många frågor blir det :ID .

    #40346

    Morten S.
    Moderator

    Jeg vet at om flere som har tatt bakparten fra nyere V4 og sveiset inn på kortfront. Eksakt hvilke deler og hvordan de har gjort det kjenner jeg ikke til. Vet om et kortfront karosseri som er ferdigsveiset fra torpedoveggen og bak.
    Mulig det er for salg.
    Å bygge om til skivbroms foran er jo noe som evt er enkelt å bygge tilbake til originalt så det vil neppe påvirke verdien vesentlig. For noen kan det også være et pluss.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng