Saab 96 61/62 TT

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 61/62 TT

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 61/62 TT

  • Författare
    Inlägg
    • juli 15, 2008 at 19:41 #18258

      Köpte bilen i förra veckan och den är kanonfin utanpå men behöver lite snyggare inredning. Den är nylackad utanpå, nytt krom, nya lister etc. Bagageutrymme och motorutrymme är också helt nyrenoverat och nylackat! Bilen har gått ca 5 000 mil och stått avställd i 30 år!

      Har lite blandade frågor:

      1. Däcksidorna (i alla fall en av dem) gnisslar och låter…kan man smörja med något innanför dessa för att de inte ska gnissla? Har hört att de förflyttar sig lite i förhållande till däcket.

      2. Någon som har fräscha inredningsdetaljer som passar, se bilder? Behöver gummimattor och om det finns överdragsklädsel – annars hade jag tänkt fortsätta klä om stolar + soffa, det var påbörjat av förra ägaren och jag fick med mer tyg.

      3. Har fixat batterifrånskiljare men den passar ju inte på den smala polen på batteriet! Har någon en adapter som man kan sätta på så att det blir en stor pol i istället? Hittade en sådan här (Nelco, sök på rp100) men de säljer tydligen inte till privatpersoner :crying: (mejlade och frågade) Går väl i och för sig att lösa på något annat sätt, men detta känns som den enklaste lösningen…

      Har även problem med att tutorna och sidopositionsljusen inte fungerar (de funkar bara när man blinkar). Även tankmätarn står konstant på full tank…kan nog vara ett elfel någonstans?!

      Kanonkul bil att köra och väcker enorm uppmärksamhet! Folk applåderar och står och stirrar med öppen mun när man puttrar förbi! 🙂

      Sticker till Dublin imorgon f.m. och är tillbaka på måndag (21 juli) nästa vecka så kanske inte svarar på några dagar!

        juli 15, 2008 at 19:52 #124057

        Några fler bilder…

        …och en till fråga…ska det vara vita (8A) säkringar på alla utom 2 blå till höger i säkringsdosan? Jag har nämligen en röd bland de vita och blev lite fundersam, saknar nämligen något schema över säkringarna…

          juli 15, 2008 at 19:59 #124059

          Snygg! Fasen vad sugen jag är på att få ut min på vägarna igen…

            juli 16, 2008 at 06:56 #124076

            Grattis med fin totakter, Mats!
            Du har vel 99 fremdeles også?

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

            Today I have:
            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2009 9-3 SC tid

              juli 21, 2008 at 13:41 #124358

              99:an fick jag sälja…har inte tid eller plats för två bilar, men jag kommer säkert att sakna den för det var en häftig bil i riktigt bra skick! :crying: :worshippy:

                juli 21, 2008 at 14:14 #124360

                Mmm det var en tjusig bil! Hoppas man får se den IRL nån gång.

                Många frågor var det… 🙂

                “Har även problem med att tutorna och sidopositionsljusen inte fungerar (de funkar bara när man blinkar). Även tankmätarn står konstant på full tank…kan nog vara ett elfel någonstans?!”

                Konstant full tank, det är väl perfekt? 🙂 Njae, kolla att alla jordanslutningar är rena och fina.

                Vad är det för frånskiljare du skaffat?

                “…och en till fråga…ska det vara vita (8A) säkringar på alla utom 2 blå till höger i säkringsdosan?”

                Enligt VHB är alla säkringar 8A (vit?). De två platserna längst in är för extrautrustning så där kan det sitta nått annat.

                  juli 21, 2008 at 14:21 #124361

                  Den röda var ju den vi bytte ut hos kalle när vi skulle kolla din tuta mats, hur är det med minnet 😉

                  Saab 93B -59 (Blå)
                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                    juli 21, 2008 at 17:58 #124372

                    Jo, jag vet men det var nämligen 2 röda…den som Karl bytte ut bytte jag mot vit, snackade med han som renoverade bilen och det är tydligen bränslepumpen som fick proppen att gå hela tiden så han bytte mot en röd.

                    Batterifrånskiljaren är en sådan vanlig som man hittar på Jula och Mekonomen, men den är gjord för stora poler så den passar inte på batteriet som har små poler… :crazy:

                    Heter förresten alla tidiga 96:or De Luxe eller är det något speciellt med dessa?
                    Och ska det vara sådana där vindavvisare i plast i fönstren?

                      juli 21, 2008 at 20:02 #124384

                      Alla 92,93,95 och 96 t.o.m. 1964 kallades De Luxe, utom några få Standard i förserien från 1949. Philipssons som sålde bilarna fram till början av 60-talet beställde enbart De Luxe och Standard lades då ner. Från 65 kallades bilarna Sedan respektive Herrgårdsvagn i marknadsföringen, men även 96 och 95 lite på sidan om.
                      Det ska vara vindavvisare i dörrarna.
                      Snygg bil förresten.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.