Saab 96 -62 Helrenovering med eget stuk..

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -62 Helrenovering med eget stuk..

Detta ämne innehåller 54 svar, har 21 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-08-05 17:06.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #124488

    leif g
    Deltagare

    Nej det har jag inte gjort, vad blir det för skillnad när man byter ut trummorna mot audioken?

    Bakbromsarna måste väl endå reduceras för att det ska bli rätt?

    #124490

    fredrik
    Deltagare

    Svar nej! Även om du sätter på V4 skivor så måste man ta bort reduceringen.

    Alla V4:or saknar reducering. Stefan kan nog förklara bättre.

    Bromsarna brukar bli svampiga & ta väldigt skumt är min erfarenhet.

    /Fredrik

    #124491

    Martin
    Deltagare

    Oavsett innehållet i bromsreduceringsventilen ser det mycket prydligt ut! :applause:

    #124494

    På min 93:a med V4-bromsar runt om och enkelkrets, var jag tvungen att använda reducering bak för att förhindra tidig bakhjulslåsning.

    #124498

    leif g
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Svar nej! Även om du sätter på V4 skivor så måste man ta bort reduceringen.

    Alla V4:or saknar reducering. Stefan kan nog förklara bättre.

    Bromsarna brukar bli svampiga & ta väldigt skumt är min erfarenhet.

    /Fredrik

    Okej låter som en grej att kolla upp. Tack för info

    Martin wrote:
    Oavsett innehållet i bromsreduceringsventilen ser det mycket prydligt ut! :applause:

    Tack! 🙂

    Sten-Arvid Larsson wrote:
    På min 93:a med V4-bromsar runt om och enkelkrets, var jag tvungen att använda reducering bak för att förhindra tidig bakhjulslåsning.

    Ja det va precis min tanke. Men jag får testa och se.. Har en reduceringsventil extra.

    #124511

    fredrik
    Deltagare

    Sten Arvid! Jag hade Problem med detta på min 57:a också men ingen annan 2T som jag har konverterat till skivor har ställt till med sådana problem. Däremot har pedalen blivit svampig samt knappt någon bromsverkan alls i bak.

    /Fredrik

    #124517

    stefan
    Deltagare

    Som ren info i allt om reducerventilen så är den helt öppen i normalt läge, det borde alltså inte spela nån roll om man tömmer den eller inte. Den stryper bara trycket till bakre kretsen när man panikbromsar alltså den förhindrar att bakändan låser före fram. Den har alltså ingen linjär reduceringsfunktion.
    Om man har problem med den så kan det ju hända att gummit löst upp sig och korkat igen den så att den inte fungerar som den ska. Kom också ihåg att repsatser och delar till dem är mer eller mindre omöjligt att få tag på så släng ingenting i onödan……..

    #124518

    Per-Erik
    Deltagare

    ser grymt bra ut – åh, önskar jag var färdig med jubben så jag kunde ta tag i mitt ”eget stuk” projekt 😉

    #124519

    emul
    Moderator

    Du är ju snart klar ju! 😉

    Leif, vad använder du för kamera? Nåt utöver det vanliga eller har du bara väldigt många lampor i garaget? =) Väldigt bra ljus i alla bilder iaf!

    #124575

    leif g
    Deltagare
    emul wrote:
    Du är ju snart klar ju! 😉

    Leif, vad använder du för kamera? Nåt utöver det vanliga eller har du bara väldigt många lampor i garaget? =) Väldigt bra ljus i alla bilder iaf!

    Hehe, ja precis 😉

    Jag använder en Nikon D300 med 30/f1,4

    / Daniel

    Stefan wrote:
    Som ren info i allt om reducerventilen så är den helt öppen i normalt läge, det borde alltså inte spela nån roll om man tömmer den eller inte. Den stryper bara trycket till bakre kretsen när man panikbromsar alltså den förhindrar att bakändan låser före fram. Den har alltså ingen linjär reduceringsfunktion.
    Om man har problem med den så kan det ju hända att gummit löst upp sig och korkat igen den så att den inte fungerar som den ska. Kom också ihåg att repsatser och delar till dem är mer eller mindre omöjligt att få tag på så släng ingenting i onödan……..

    Tack Stefan för infon.

    Per-Erik wrote:
    ser grymt bra ut – åh, önskar jag var färdig med jubben så jag kunde ta tag i mitt ”eget stuk” projekt 😉

    Tack, ja det här sista är ju det roligaste 🙂 Men tidsödande

    #124580

    perhaninge
    Deltagare
    Leif G wrote:
    Nu har jag fått hem fälgar från pulverlacken.

    / Daniel

    Hej!

    Ville bara fråga var du har lämnat in fälgarna för pulverlack samt vilken firma du lämnat karossen för lack?
    Ser ut som ett seriöst arbete :applause:

    #124796

    leif g
    Deltagare
    Per/Haninge wrote:
    Leif G wrote:
    Nu har jag fått hem fälgar från pulverlacken.

    http://dg-foto.se/kamera/falgar.jpg

    / Daniel

    Hej!

    Ville bara fråga var du har lämnat in fälgarna för pulverlack samt vilken firma du lämnat karossen för lack?
    Ser ut som ett seriöst arbete :applause:

    Hej Per

    Det är Högdalens Industrilack som lackade fälgarna. Och bilen är lackad av en firma här ute på Hölö (söder om södertälje) där bilen bor. 🙂

    Liten uppdatering:

    kupéfläkten och vindrutetorkarmotorn monterad

    Varför finns det inte beskrivet i VHB om hur friskluftsluckan fungerar? Finns en liten liten bild i min bok. Inte mycket till hjälp. Efter mycket om och men så fick vi dit den.
    Allt småpyssel som tar ohyggligt lång tid :thumbdown:

    Inne i kupén. Börjar bli dags att härja med elsystemet nu. Och snart kan man torrköra lite :hype:

    Instrumentbrädan, Omklädd och borrat hål för avgastempmätaren

    Har målat sidorna av gallret för att sen kunna polera utsidan.

    Lek&Bus fälgarna, lite slipning sen är dom också klara för pulverlack.

    / Daníel

    #125109

    leif g
    Deltagare

    Fler uppdateringar.

    Blästrade sarger och lackat med 2-komp och svart färg. Reflextorn kommer från en Fiat, passar perfekt efter lite modifikation

    Och såhär blev resultatet med grill och lampor 🙂

    Så nu har jag 2 fräsha huvar med olika stuk. Perfekt att kunna växla lite 🙂

    Ett litet tips, tapparna för grillen och huvlisterna är 4mm, perfekt för att gänga och köra med mutter istället för clipsen.

    / Daniel

    #125350

    leif g
    Deltagare

    För att slippa slipa bort så mycket på bromsoken, så gör vi en spacer till bromskivan, som flyttar skivan längre in mot bilen.

    Och så här ser det ut monterat :):)

    Ganska tajt, har slipat bort 3mm från oket. Kanske ska ta lite till för att va på säkra sidan.

    Instrumentbrädan monterad, har lite kvar att koppla dock..

    Vindrutan och sidorutorna monterade 🙂

    / Daniel

    #125351

    exceller8
    Moderator

    Imponerande snyggt och grundligt jobbat!!! Ska bli kul att se den färdig!!! :applause:

    Snygga foton också!!!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 55 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng