SAAB 96 -62 Motorrenovering (Org.++)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -62 Motorrenovering (Org.++)
- Detta ämne har 34 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-24 11:30 av
lars2t.
-
FörfattareInlägg
-
Tackar!
Tips har jag egentligen inga sådär, jag har gjort det här på den långa vägen. Många papper, ännu fler timmar.Jag har tyvärr inte lyckats hitta något bra skydd för att kapsla in metallen mot tiden. Jag fick tips om ett medel som heter POL men jag tycker inte det fungerar bra.
Så om någon där ute har något bra tips får du gärna dela med dig.ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
Visste att jag sett information om polering. Intresserade, se http://www.poleringsguide.se
Låter ju vettigt att klarlackaMojje wrote:Jag har tyvärr inte lyckats hitta något bra skydd för att kapsla in metallen mot tiden. Jag fick tips om ett medel som heter POL men jag tycker inte det fungerar bra.
Så om någon där ute har något bra tips får du gärna dela med dig.POL är väl enbart för poleringen? Det innehåller väl inget direkt skydd tror jag?
I ett inte allt för avlägset nummer av tidningen Classic Motor så använder Jim silikonspray för att skydda den polerade ytan mot nya oxidationsangrepp. (Inte den trevligaste produkten att hantera i ett garage, så gå utomhus en låååång bit bort ifrån allt du någon gång skulle vilja måla igen.)
Jag har iaf testat detta på ett TT-topplock och en förgasare på en kundmotor i våras, så nu får tiden utvisa hur det gick.Avgaspackningarna köpte jag i på Gistadmarknaden och insugspackningen kommer från tradera.
Jag vill inte klarlacka dels av den anledningen som står i guiden (risken för skador) och dels för bensinen i motorrummet, de lackerna jag använder ska vara bensin- och slagtåliga. Sedan får vi ju se om det blir mer detaljer närmre motorn som jag polerar och isf tål inte klarlacken värmen.
Ja jag tror nog att POL var för poleringen för det har inte skyddat metallen. Silikonspray kanske är bra, du får uppdatera oss om du får höra något från kunden.ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
Haha, ja det blir en helt annan budget att gå på som student.. 🙂 Trevligt med habo, inte så långt härifrån!
Hade hoppats på att kunna åtminstone grunda blocket men det är mycket i skolan nu med projekt o tentor som löser av varandra. Snart också ex-jobb.
Har dessutom en faslig ryggvärk som sätter stopp för det mesta.Sen pysslas det ju med konstiga sidospår lite då och då.. Här är bara senaste idiotin..
Seriöst oseriöst
Ursäkta den dåliga skärpan men det är svårt att ta bild med mobilkameran på så små saker, men det föreställer en saablogga i aluminium och en vanlig enkrona.ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
Det är tentatider. En projektredovisning idag, fick även ut en hemtenta. Tenta imorgon förmiddag och projektredovisning imorgon eftermiddag.
Då hittade jag helt plötsligt tid för att lägga ett första lager grund på blocket och bottendelen..!
Första lagret lagt. Sen blir det att slipa jämnt och torka bort där det inte ska vara, lägga ett lager grund till och slipa igen.
Sedan blir det förhoppningsvis en härlig topplack!! :hype:Konstigt vad som kan hinnas med när det egentligen borde pluggas tenta..! 🙂
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
Äntligen har det släppt lite i skolan, har varit grymt mycket ett tag nu med tunga kurser och avancerade projekt i Matlab (som är ibland är ett ytterst bångstyrigt program).
Så nu är det ”bara” examensarbetet som ska göras fram till examen i maj.. Men det är väldigt spännande projekt, dock fyrtakt men ändå avancerad motorteknik!Det har även varit mycket bekymmer på det personliga planet med fortsatta problem i ryggen. Men det ska bli nu troligen bli operation till sommaren, så jag får se om det kanske inte blir någon examensfest ändå..! 🙂
Men med lite extra tid så nu har jag (till slut!) lyckats få blocket honat!! :hype:
Naturligt glömde jag ju ta bilder i stridens hetta. Men jag har även hunnit ner i labbet i skolan och börja lite grovt att slipa på cylinderhuvudet.
Tanken är att polera upp det på samma vis som värmeplåtarna och fläkten, men det är grymt mycket porer och spår efter sanden vid gjutningen. Så det kommer nog bli en såndär aldrig igen grej..!Har även tvättat rent kolvarna och plockat bort de gamla kolvringarna, har också rivit vattenpumpen på bilen som havererat för tredje gången, den här gången ska jag vara mer noggrann så jag kan få åka lite mer i sommar!
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
mars 30, 2010 kl. 23:44 #155727ser riktigt fint ut! vill ha tag på en 2-taktsmotor själv och renovera sen när jag är färdig med 95an och 99an! se om man kan hitta något rolig att sätta den i!
Det händer inte mycket med motorn just nu, det blev en del fest efter SM-guldet men framförallt har ex-jobbet tagit all tid som finns och lite till.. t.o.m. mer än vad som egentligen finns på ett dygn! Men i utbyte har vi fått ett enastående resultat!!
Lite händer ändå, jag fortsätter på evighetsprojektet med topplocket.
Som maskiningenjör får man ju någon sorts materialfetisch så jag fastnade för att lacka vakuumklockan till förtändningen med kopparlack, blev riktigt nöjd!
Vad tycks?ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.