Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 96 -62, Renovering
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2019-09-29 18:31 av .
- FörfattareInlägg
- 3 juli, 2019 kl. 22:46 #460775
holmberg
DeltagareDen här tråden kommer handla om renovering av en nedgången och isärplockad Saab 96 ifrån 62.
Jag har haft flera Saabar, men aldrig någon såhär gammal och jag har varken kört eller ens suttit i en tvåtaktare. Jag har dock alltid gillat dem och velat ha en så när jag fått en plats över i garaget, hittade ett objekt inte allt för långt hemifrån och frun inte sa bestämt nej så passade jag på.
Pappa ställde upp med sin 900 aero som dragbil, alla andra tillgängliga bilar var för tunga för att få dra släpet med B-kort. Här lastar vi bilen efter köpet.
Bilen var betydligt sämre än jag trott när jag pratat med säljaren. Men det var pengar jag hade råd att spendera och vissa fina delar följde med så det blev affär. Det visade sig att någon tidigare ägare hade haft en dieselmotor i bilen och därför har det kapats bort en del plåt i motorrummet (jag söker därför mellanväggen vid kylaren och främre golvplåt där motorfästena är). Det saknas även en hel del delar, vissa grejer har inte sparats och det har antagligen plockats lite reservdelar från den också.
Rost finns det gott om. Främre golvet är det hål i och likaså plåten under instrumentpanelen, bagagegolvet har inga hål men är kexigt och måste bytas. Nedkanten av dörrarna behöver bytas, men det mesta av detta verkar finnas nytt hos klubben. Sen är det lite rost överallt och säkert en del jag inte sett ännu (förutsätter att det är rost i hjulhusen).
En anledning att jag köpte bilen var för att lära mig svetsa lite bättre, men jag vet fortfarande inte om projektet blir för stort för mig eller inte. Jag tänker att jag börjar och tar det sakta och utan någon press och om det blir för tråkigt så får någon annan ta över.
Projektet kommer gå i långsam takt och jag kommer inte börja förrän i höst som tidigast, men jag börjar leta lite delar redan nu. Hör gärna av er om ni har eller vet något till salu, även dåliga (men användbara) delar är intressant för att försöka hålla nere kostnaderna innan bilen är igång.
Det jag vet att jag saknar för att få bilen körbar är:
Plåt i motorrummet, mellanväggen, batterihyllan och främre golv.
Bränslepump
Avgassystem, allt efter grenröret
Stolsskenor (eller kompletta röda stolar)
Styrstång för 3-växlat och även växelknut mellan styrstång och lådan.
Termostat
Tändkablar och fördelarlock
Backspeglar
med mera…3 juli, 2019 kl. 22:57 #460780holmberg
DeltagareFörsta målet med bilen, innan helrenovering med lack osv., är att den ska bli körbar och gå att besikta. Tanken är att byta främre golv och bagagegolv och fixa motorrummet. Hitta alla delar och bygga ihop en motor. Renovera bromsarna och skarva ihop elsystemet eller byta ut det om det går att gå tag i nytillverkat.
Vid köpet var bilen full med lös inredning som luktade illa och verkade vara i dåligt skick. Väl hemma plockade jag ur allt för att kunna bedöma rosten och även inredningen. Det uppenbara är att det är fel stolar (v4 kanske?) som dessutom saknar skenor. Högerdörren är bytt mot en v4-dörr och har även fel dörrsida. Baksäte, hatthylla och övriga dörrsidor verkar vara original men det mesta i dåligt skick.
Såhär såg det ut i bilen när jag precis fått hem den.
Plockade ur allt och tvättade lite lätt. V4-stolarna är rätt fina, fast såklart fel för bilen. Baksätet är rätt trasigt men går nog att rädda.
Det är lite kul med vad man hittar i en bil. Några enkronor finns det ju alltid. Här fanns även en skrivet vykort, lite bra-att-ha saker i form av verktyg, skruvar, muttrar och fjädrar, men även något jag inte förväntade mig i en tvåtaktare: en öppen back med spillolja som låg under inredningen.
Till bilen medföljde en hyffsat komplett motor i delar. Enligt vad som sades ska den vara portad och åtminstone ha nya kolvringar. Ska bli kul att kolla igenom och sätta ihop den framöver.
Senare köpte jag även en extra motor (som sitter fast) för att kunna ta delar ifrån eller för att se om den går att få loss. Jag saknade växellåda men kom över en treväxlad som stått still länge, men som förhoppningsvis är ok efter ursköljning och oljebyte. I bilen sitter en rattstång för 4-växlat så en annan sådan behöver jag också. Alla jag pratat med säger att det är 4-växlat man ska ha, men jag är lite sugen på att testa 3-växlat, om inte annat för att själv förstå varför man ska ha 4-växlat.
3 juli, 2019 kl. 23:31 #460790Regin
DeltagareFrisk vågat är hälften vunnit 👍
4 juli, 2019 kl. 05:39 #460795Andreas Hermansson
DeltagareHeja på!
Ta det med delmål, så känns det inte övermäktigt.4 juli, 2019 kl. 16:12 #460830Morten S.
ModeratorGratulerer med en totakter!
Det finnes godt om deler både på klubbens lager og blant medlemmene.
Det arrangeres i løpet av året også flere rene Saab-delemarkeder rundt i Sverige.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC- Det här svaret redigerades för 7 månader, 2 veckor sedan av .
9 juli, 2019 kl. 17:59 #460944sandborg
DeltagareKul lycka till men ta det i lugn takt!
Använd den fyrväxlade lådan du har det är mycket roligare köra en TT med fyrväxlat än treväxlat!
Jag håller själv på med en 62a och har av och till svetsat golv, hjulhus, bakskärmkanter etc. i snart treårs tid men det går framåt!
Om du vill bli riktigt inspirerade kolla in rejsa.nu sök på Glassbilen, man kan gå hur långt som helst i perfektion eller bar göra det användbart!
Ställ frågor här på forumet eller på Facebook någon av Saab renoveringssidorn och du får många svar där en del är bra eller riktigt bra medan en del svarar utan att veta.
29 september, 2019 kl. 18:31 #463515holmberg
DeltagareKul med lite kommentarer i tråden, tack!
Har fortfarande inte börjat med bilen men köpte på mig lite delar på saabmarknaden i Norrköping. En del felköp, men lite användbara delar hoppas jag.
Främre och bakre dämpare, någon sa att rören fortfarande fanns att köpa på mekonomen, men hittar inget där, någon som vet?
Köpte även ett rattställ, vet inte om det är rätt för min bil (3-vxl). Ser ut att vara hål för nyckel, isf är det fel. Vet någon vilken modell den är till?
Spolarvätskebehållare, verkar vara fel även här. Passar det här fästet på långnos kanske?
Bränslepump och renoveringskit, termostat och lite diverse smågrejer.
Hittade även en 2T-dörr att ersätta min v4-dörr med och på ett annat ställe fanns en dörrsida. Köpte även en baklucka som var något bättre än min.
Sonen på fyra år tycker det största felet på bilen är att den har röd dörr och blå baklucka, så det är lite ironiskt att även de nya delarna hade samma färg.
- Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av .
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.