Saab 96 -62 Reservdelsbil som skrotas

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 Reservdelsbil som skrotas

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 Reservdelsbil som skrotas

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • november 12, 2019 at 23:01 #465063

      Detta blir en lite annorlunda tråd där bilen istället för att renoveras är inköpt för att plockas isär och skrotas. Det känns lite vemodigt att ge upp hoppet på en gammal bil, men jag anser att den är bortom räddning och att delar gör större nytta på andra bilar.

      Tanken är att plocka bort de delar jag behöver eller tror är bra att spara, sen kapas bilen och skrotas i delar.

      Bilen stod ca en timma hemifrån men blev ett litet äventyr att få hem pga bland annat dimma och årets första halka. Här lastar vi av och är rätt nöjda när bilen kommer in i garaget.
      51E1F8DD-CE66-49CD-9CDD-1B3BBB2E2CDD

      Idag har jag granskat bilen lite, det uppenbara är höger bak, men det mesta på bilen verkar svetsat och blivit dåligt igen.
      6C273836-FAA1-4709-8413-AECAF1308943
      0F6B577E-7AB7-45FE-97DA-3C7E1C8CA80A

      På flera ställen verkar det som att plåten klätts men någon form av tyg som sedan lackats över. Det släpper rätt bra så antagligen är det väldigt rostigt under.

      Bagagen
      270D8D60-48BD-4DC3-A3A5-3AB3DABFAD7D
      Höger hjulhus inifrån kupén.

      A94621F3-5890-4C70-8A1D-28AB1E67270B

      Lite användbara delar fanns inne i bilen, fälgar, dörrsidor lysen mm. Även en fin brun v4-stol.
      3B13609A-C696-467E-A530-9ACC86C28821

      Motorn verkar ganska komplett men det saknas fläkt och värmesystem med mera. Motorn går runt och ska provstartas innan urmontering. Jag behöver lite plåt ifrån motorrummet och den verkar kunna vara ok.
      86230073-E7A3-4D7D-9428-DB98F468E587

      Vet någon vad detta är? Gissar att kablarna som är skarvade flera gånger har gått till ett batteri någonstans bak i bilen, men vad är det som är skruvat in i instrumentpanelen?
      5508A769-ABC9-4BCB-A9EE-6A7AD18E3E70

        november 12, 2019 at 23:10 #465076

        Den här generatorn låg i bilen men hör ju inte till den, är det till någon Saab eller något helt annat?
        4A5B10E2-2A31-4362-9EFF-AD4413E910EA

          november 14, 2019 at 01:07 #465130

          Aha….. låg bakom dej på Åtvidsvägen till du svängde av mot Hackefors…. Nu vet jag vad som stod på släpet ditt 😉
          Satt nyfiket å grunnade på planen för objektet…. Nu vet jag.

          / Kenth

            november 16, 2019 at 16:24 #465218

            Ja många lär ha undrat vad planen med bilen var…

            Jag la en halvtimma på bilen igår, tog ur stiften och kände med fingret att det fanns kompression på alla cylindrar. Kollade igenom elsystemet och den där grejen jag frågade om i första inlägget verkar vara startanordningen, det verkar varit ett batteri i bagagen och om man trycker på grejen går 12v till startmotorn, som gjort för att få sig en stöt. Ser ut att finnas chans för en provstart inom kort.

            I övrigt blir jag inte klok på vad bilen använts till. Någon har tagit bort värmepaketet och kupéfläkt och till och med lagt igen gallret under vindrutan, så det är ändå ganska seriöst gjort.
            240ACA51-AA9E-4646-AEA1-48C638F238B8
            Sen saknas kylfläkten och jag ser inga spår av någon elektrisk fläkt, då borde ju bilen överhetta rätt fort. Kan den ha gått som isbil kanske, klarar de kylningen då?

            4BC22D95-7301-48B3-9524-DE0DC21E58FB

            Om någon känner till bilen får ni gärna berätta. Reg plåt FFU

              november 17, 2019 at 18:26 #465274

              Slog i lite bensin i varje cylinder och kopplade in ett batteri. Den tände direkt! Även med en skvätt bensin direkt ner i förgasaren fungerade motorn.

              Testade även bensinpumpen och den funkar men jag vet inte vad som är i tanken så jag vill inte ha in det i motorn.

              Ska koppla pumpen till en annan tank så att motorn kan gå lite längre, det var riktigt inspirerande att höra lite tvåtaktsknatter.

              Bra att veta att jag har en reservmotor som åtminstone startar.

                december 20, 2019 at 17:31 #465736

                Hade igång motorn häromdagen för att kolla att generator och vattenpump funkar. Kopplade bränslepumpen till en petflaska med bränsle. Mätte spänningen vid batteriet och den varierade snabbare än vad det gick att läsa av. Misstänkte slirande rem eftersom den är dålig, motorn har ingen kylfläkt så en kortare rem är monterad.

                Köpte en ny rem och tänkte att jag ska montera en fläkt så motorn kan gå lite längre tid. Upptäcker då att någon har fräst bort kylfläktens fästen från toppen.

                C6770EC3-18CB-4394-9DDA-B2FA1AAC4A78

                1FFAFA83-DDD9-44BC-8E00-060E167448F9
                Någon har som tidigare sagts lagt mycket jobb på att modifiera bilen, det hade ju varit enklare att bara ta bort fläkten. Kan någon förstå vad bilen använts till, det verkar inte suttit någon elfläkt, den borde ju överhetta? Funkar de som isbil utan kylfläkt?

                • Det här svaret redigerades för 4 år, 3 månader sedan av holmberg.
                • Det här svaret redigerades för 4 år, 3 månader sedan av holmberg.
                  december 20, 2019 at 18:53 #465741

                  Känns ju som ett rätt så onödigt jobb att fräsa bort fästena. De är väl inte i vägen för något?

                    februari 9, 2020 at 19:35 #467137

                    Känns ju som ett rätt så onödigt jobb att fräsa bort fästena. De är väl inte i vägen för något?

                    Nej visst undrar man varför det är gjort, skulle vara kul om någon vet.

                    Har fortsatt plocka ner bilen lite då och då, hela bakaxeln med fästen är bortkapat, dvs lite mer än på bilden nedan.
                    ECF50996-E04A-498C-9F59-7080B942F2A8

                    Samtliga rutor är uttagna och idag lyfte jag motorn.
                    4CF3360A-3209-45C1-9CBB-4B7B80231DD8

                    Det hade varit betydligt enklare att ta växellådan samtidigt, men först visste jag inte hur man delade växelknuten. Till slut förstod jag att det var en konisk skruv och gick att gänga ut mha muttern, men i andra änden är en annan typ, vet någon hur jag får ut den? Har provat slå från andra hållet men vet inte om det är rätt taktik.
                    C63D122C-80EB-403A-956F-3450E69BF8FA

                    Behöver man dra ur drivaxlarna eller släpper de att ändå när växellådan kommer fram lite?

                    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av holmberg.
                    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av holmberg.
                      april 18, 2020 at 20:41 #469123

                      Nu har jag gjort ett litet ryck igen.

                      Efter några dagars bankande och behandlig med krypolja släppte den komiska pinnen till växelknuten. Nu är även växellådan med mera borta från motorrummet.
                      1C47E137-0F37-4F03-B6FA-5448B3E01D55

                      Här är ratten med stång på väg ut, de ska nog användas i bilen som ska renoveras.
                      E438DED1-9760-423B-9711-6D1FB2C2D36F

                      Bakaxeln bortkapad och ska plockas isär för att se vad som ska sparas.
                      1E4538BD-DA7F-417C-8128-7FE0A9B5D97D

                      Allt på bilen är väldigt insmort med fett så allt, inklusive verktyg, blir kladdigt. Impulsköpte en ultraljudstvätt för att kunna rengöra skruvar och smådelar som demonteras och det som är värt att spara märks upp.
                      15DC00AC-E7AE-4CC9-88BC-25DAA89C89DA

                        april 23, 2020 at 19:10 #469289

                        Idag rök taket och golvet och lite till.

                        9AB111AC-C4BD-420F-8682-2E2FB4C9262F

                        A86E2A50-E0C9-402A-B342-BBF03965D584

                        Intressant lösning med en träkloss som bärande del under stolarna.
                        160DE707-6268-49FA-BD9B-5FE38C29502D

                        Trösklarna släppte i princip av sig själva under A-stolparna.
                        BE4D8D17-917D-4931-A860-D8485632E1D5

                        A9E3E8E4-8849-47E1-A557-1B51478FEBC6

                          april 23, 2020 at 20:16 #469300

                          Tycker det är synd att skrota den. Sätt ihop allt igen och renovera istället 🙂

                            april 24, 2020 at 08:21 #469304

                            Tycker det är synd att skrota den. Sätt ihop allt igen och renovera istället ?

                            Nyttig övning med svetsen! ☺️

                            900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.