Saab 96 -64 (nästan rostfri)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -64 (nästan rostfri)

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-14 17:50.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22860

    turbo-johan
    Deltagare

    Tjohej!
    Jag har gått o blivit med ett projekt, ett ganska trevligt sådant också. En toreadorröd 96 -64 som stått i ett hönshus sen slutet av 70-talet. De senaste 7-8 åren har den dock stått i VÄL ventilerad lada. Frun som körde bilen då råkade ut för en lite mindre krock, blev skada vä fram, därefter ställdes den av. Mätaren står på ca 9900 mil och jag har väldigt svårt för å tro att den gått runt ett varv. Känns som att denna bilen kan rulla några mil till om man säger så…
    Det fina med den är att den är till kanske 90-95% rostfri! Dock är den i stort behov av en ny lack, hönsadynga e knappast ett bra polermedel 😉
    Jag lägger upp några bilder så får de tala för sig själva.









    Det hålet får man givetvis lappa igen


    Såna här saker e alltid kul att spara, liksom…

    …sånt här




    Org domkraft e alltid kul att spara.

    Skadan där vet jag inte riktigt hur jag ska åtgärda för att de ska bli bra. Någon som har förslag? Är främst hjulhuset jag tänker på, huven går alltid att byta om de e så.

    Vad är tanken med projektet då? Först och främst fixa karossen, med lack o allt. Men även bromsar, hjulupphängning osv ska få sig en översyn.
    Jag ryker även på att reg-besikta bilen, då den trillat ur registret. Men jag har gamla papper på den så det ska nog gå.

    Over and out för denna gången!

    #162956

    filbrun2
    Deltagare

    Ser ut som ett mycket fint objekt! Hur fick du nys om den? Går motorn runt?

    #162968

    turbo-johan
    Deltagare

    Far köpte bilen för 7-8 år sen, men det blev aldrig av att han gjorde i ordning den. Nu gör jag slag i saken o börjar.
    Motorn e den ja hade som projektarbete i 3an på gymnasiet, å sitter just nu i den 62a som ja o far har tillsammans.
    De enda maskinella som sitter kvar i bilen är växellådan, men den ska bytas ut mot en annan. Jag vill ha 4-vxl istället 😛

    #162969

    emul
    Moderator

    Trevligt mer fler östkustare!! Inte tänkt på att det står Torsås på dig tidigare. Kul! Ser väldigt friskt ut förutom det tillknycklade då.. 😉 Vet inte om någon här har riktgrejer?

    #162997

    tobias
    Deltagare

    säg bara till så ska jag hjälpa dig.
    Jag ska upp snart och fixa det sista på min saab så kan jag ju komma förbi.

    #163103

    turbo-johan
    Deltagare

    emul: Ja den är faktiskt oerhört frisk! Bara det spar ju mycket tid istället för att laga rost osv.

    svensson: Tack, det vore bussigt isf. Riktarbeten o sånt e inte min grej, ja gick ju inte karosseri som du.
    Hojta till när du kommer upp så ska ja försöka se till att va ledig då.

    #163351

    turbo-johan
    Deltagare

    Tectyl, tectyl, tectyl…. De e bra när det sitter på plats, men när det ska bort är det inte lika roligt;) Det känner säkert de flesta till redan vid det här laget. Men faktum är att den (vad jag stött på än så länge) är så gott som kärnfrisk i plåten!
    Är det någon som har bra tips på vad man kan använda sig av när man skrapar? Just nu använder jag värmepistol och huggmejsel, det funkar men är kopiöst drygt.
    Lite bilder…



    Nej, det är inte hål!


    Aningen skitigt 😉

    Perfekt att bygga bo i spolarbehållaren

    Faktiskt riktigt fint innertak

    Så ser det ut just nu, finns att göra om man säger så.

    #163360

    Dicst
    Deltagare

    Det är bitumenbaserad underedsmassa original på de där saabarna. Jag har kört med varmluftspistol och spackelspade i första rundan och sedan roterande stålborste på det som blir kvar. Angreppsvinkeln på stålborsten är viktig för avverkningen; vinkelrätt ska det vara, annars blir det bara varm smet av den gamla underedsmassan.
    Sen kan jag rekomendera VARM (ca 50-60 grader C) MacPrickbort som får stå och dra en stund innan högtryckstvätten får göra sitt…

    #163365

    saabcustom
    Deltagare

    Värm med en gasolbrännare (en riktig, inte nån billig leksaksbrännare) istället för varmluft, betydligt mer lättjobbat. Möjligen mer brandfarligt men det är ju bara till att vara lite försiktig. När du skrapat bort så mycket du kan så värm en gång till och torka bort det sista med avfettningsmedel på en trasa. Så slipper du köra en ”sprättande” stålborste som skitar ner nåt alldeles förb—. Jag rensade 4 hjulhus och d:o skärmar på detta sätt och det funkade utmärkt.

    Du ska alltså bara värma så massan mjuknar INTE så den bränns (fast)!

    Lycka till, vilken metod du än väljer
    / Kenth

    P.S. Gasolbrännaren är en bra investering för allehanda andra arbeten oxo. Ett måste i garaget om man nu inte har gassvets…..

    #163392

    tobias
    Deltagare

    thinner körde jag med efter att jag har skrapat. Blir riktigt rent.

    #163417

    saabcustom
    Deltagare
    svensson wrote:
    thinner körde jag med efter att jag har skrapat. Blir riktigt rent.

    Jo…tro f–n det :wiiiiiieeeehhhhaaww: :wiiiiiieeeehhhhaaww: å kul vad det.

    Nä skämt åsido, thinner kräver mycket bättre ventilation av arbetsplatsen än avfettning gör….

    / Kenth

    #163434

    tobias
    Deltagare

    ja jag gjorde det nu i sommras utomhus. Men visst, mask är nog inte fel att använda.

    #163531

    turbo-johan
    Deltagare

    Hej o tack!
    I lördags blev ett hjulhus i stort sett färdigt, jag håller inte på varje kväll dock för det hinner jag inte.
    Men men, såhär ser det ut just nu iaf. Har plockat bort fjädrarna, stötdämparna och balataremmarna oxå.



    En lite halvrisig rem…

    När jag kom hem från jobbet i fredags låg det ett paket framme till mig. Vad kunde det innehålla? Jo…

    …två nya hjulcylindrar och bromsslangar bak, samt nya balataremmar och bultar.

    Denna veckan som kommer är det bara en kväll som jag har möjlighet att greja med bilen som det ser ut nu, det har blivit väldigt mycket på gång samtidigt. Lite tråkigt på ett sätt att man inte hinner med bilen som man hade tänkt sig från början, men vad gör man… Jag får givetvis ta de tillfällen som kommer.

    Hej hopp sålänge!

    #163535

    benny
    Deltagare

    När är det tänkt denna skall va klar då?

    Ja börja så smått på min vita -64a som bör va klar på 2år kanske.
    Nästan så man borde ta en tur o kolla in den om nån helg..

    #163668

    turbo-johan
    Deltagare
    Benny S wrote:
    När är det tänkt denna skall va klar då?

    Jag hade tänkt försöka sikta på nån gång nästa sommar, sen återstår att se om det blir så.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.