Saab 96 -65 (busbil/banbil)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -65 (busbil/banbil)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -65 (busbil/banbil)
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2007-07-24 10:24 av mikael jardstam.
-
FörfattareInlägg
-
juli 22, 2007 at 20:19 #16404
Bil: Saab 96 1965
Trim: Saab tvåtaktsmotor borrad till 890cc. 1966 års motorblock med trippelförgasare, filat på insug, överströmmare och avgaskanaler. Planat topplock med omfrästa squishband. Original trippla 34mm Solexförgasare med avfilad spjällaxel och borttagna halsringar, Pipercrossfilter. Avstämd avgaspipa, 2,5″ rör bakåt.
Växellåda: Tätstegad, hög etta (special2 7:38) diffbroms.
Fälgar: Breddade tvåtaktsfälgar. 6×15 med Toyo 888 195/55-15
Fjädring: Fram: Kapade Saab 99cc bakfjädrar. Bak: Kapade Saab v4 framfjädrar. Ställbara AVO oljedämpare runt om, 22 klick
Bromsar: Saab v4 skivbromsar fram, original trummor bak.Bilen har blivit mer och mer renodlad som banbil ju mer jag har jobbat på den. Den har blivit riktigt effektiv på Mittsverigebanan i Härnösand, lite av min hemmabana 😀
Lägger till en filmsnutt med konbanekörning på en asfaltsträcka i skogen (SS kopia)
juli 23, 2007 at 13:32 #109366Tackar!
Kinnekulle var roligt. Lite mycket trafik på banan bara, och väldigt varmt. Orkade inte bestycka om så bilen varvade inte ur på eftermiddan.juli 23, 2007 at 20:18 #109397Tack för förtydligandet fuling. Själv kommer jag inte riktigt ihåg . Bara att den var den lite klenare sorten men det gjorde inget eftersom det var en 2t 🙂 .
Är oerhört fränt att åka i svängarna med, har man lagom pådrag så styr det väldigt fint. Framänden dras in i kurvan, utan pådrag så understyr det istället. Det är väldigt påtagligt faktiskt.juli 23, 2007 at 22:04 #109403B-400 wrote:Vad använder du för diffbroms?
Lite nyfiken då jag tänkte börjar leta lite efter en till min.Tänkte även jag testa SS, har ju bara 4mil till orginal banan (Emmaboda)
Det är nog störst chans att få tag i en diffbroms om man köper en hel växellåda från en rally V4. Dock sitter det ofta 6:35 i dom, och det funkar ju inte om man ska ha åka på gatan med grejorna. Men 7:38 slutväxel borde ju inte något större problem att få tag i. En sak att komma ihåg att fråga om bara, är om frihjulet har blivit svetsat av någon illvillig filur. Det är inte bra. 🙁
Det är ju klart att du ska testa SS. Själv har jag drygt sex mil till skogen där turbopojkarna här hemma åker. Då har man varmkört i alla fall 🙂
juli 24, 2007 at 10:24 #109415Arild U wrote:Hei Mickael!Takk for sist.
Skal du selge Raceren din? Noe nytt på gang?
Hva er prisleget?
Mvh
ArildHej. Tack själv. Jag hoppas ett er resa hem gick bra.
Nej, jag ska inte sälja bilen. Jag vet inte vad den kostar heller 😀
Jag har inte något nytt på gång, än. Det räcker så bra med bilarna som står bredvid varandra så länge. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.