Saab 96 -65 isbil/åka grusvägsbil

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -65 isbil/åka grusvägsbil

Detta ämne innehåller 34 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-19 15:06.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23337

    2takt_nicke
    Deltagare

    Hej

    tänkte lägga upp lite bilder på vad som händer i garaget när de väl händer någe =)

    Bilen i nuläget är en 65a tvåtaktare
    enkelförgasarmaskin sitter i nu som är helt org tillsammans med en diffad original låda, går som en dröm!
    men håller på och bygger en filad maskin, kommer lite bilder på den någon dag:)



    Hade rakt rör till en början men de lät väl lite väl mycket, sen gick den inget vidare..så byggde om de så röret gick ut därbak:)

    Uploaded with ImageShack.us


    hade isär och svetsa diffen, fick bli nya lager till differentialen och nya packboxar + Quakerstate olja.

    Gillade inte att motorn rörde sig, så har stummat båda nedre fästena och de övre.

    Fick göra mig ett verktyg till att rika axlen, den hade vissst blivit krokig av ngn anledning:)
    Uploaded with ImageShack.us

    återkommer med lite motorporr bilder snart.

    #166964

    benny
    Deltagare

    Härligt Nicke, upp med lite bilder på motorn.

    Lite konbana till sommaren kanske..?
    Borde inte göra ont med diffat där,

    Hur mycket skall denna maskin prestera?
    Handelsbensin/E85?

    Behöver ja vara orolig???

    #166970

    vinkel4
    Deltagare

    Kul med en ny projekttråd att följa!!
    Ville du ha knuten förresten?

    /Per

    #167031

    2takt_nicke
    Deltagare

    Benny – mm, fast blir inge konbana eller dylikt,dom inre drivknutarna håller inte för asfalts åka, har redan fått erfara det.
    skulle vilja ha en 60 drivhjuls hästar.

    denna ska gå på vanliga 95/98okt. har redan provat E85 men de funkar inte till mitt ändamål.

    men jo, om jag hade varit dig Benny hade jag sovit oroligt om nätterna!;)

    Per – ja, en knut hade väl inte skadat, har du demonterat eller får jag äran?

    Lite motorbilder

    började med att kolla igenom mitt lager på vevar, den bästa fick hamna i maskin..


    Petade i kolvarna o veven.


    just då kom jag inte längre för att jag väntade på packboxarna till fördelar växlen.


    Här så planades toppen 2mm, man hade ju kunnat ta mera men detta är min första motor så vill ha lite marginal mot knack.
    Tack till Pär Hörberg för planingen:)


    Svänhjulet vägde för mycket, så jag anlitade en annan polare till att fräsa bort lite överflödigt matrial.
    Hade ju kunnat handla xp hjul till denna med men fattig student som man är fick de bli budget alternativet:)


    de färdiga resultatet:)
    Tack till NUDE.A!


    Alltid drömt om att kunna åka med moderna stift, så jag offrade 3st org stift och svarvade ett par adaptrar:)
    Uploaded with ImageShack.us

    Sopex fuggarna som sitter på har jag bestämt att dom får förpassas till någon antik hylla.. kommer att par modernare fuggar:)
    Klämspalten hamnar på 1mm.

    de vart nog allt tror jag…

    #167035

    vinkel4
    Deltagare
    2takt_nicke wrote:
    Benny – mm, fast blir inge konbana eller dylikt,dom inre drivknutarna håller inte för asfalts åka, har redan fått erfara det.

    Per – ja, en knut hade väl inte skadat, har du demonterat eller får jag äran?

    Knuten är demonterad, bara att hämta. Om du är snäll kan du få den i en påse. Annars kan jag ge den till Pär Hörberg. Ska nog till hans jobb och bygga om maskiner nästa vecka.
    Ska du inte åka med V4-knutar i stället om det inte håller med gummiknutarna?

    /Per

    #167037

    benny
    Deltagare

    Ser fint ut!

    Blir lite avis där på svänghjulet :schpöstraaff:

    Får konvetera till stålknutar när nya motorn ska i.

    Var blir det för förgasare nu då?

    #167843

    2takt_nicke
    Deltagare

    Vinkel4 – du har inte 2 drivknutar mot en rimlig summa pengar? skulle behöva förstärka 2 tror jag..

    Benny – tack, men hjulet är inget och vara avis på =)
    hittar jag ett par stålknutar någonstans så kanske man skulle försökt byta till de ja
    du har en diffbroms jag vill ha!
    fuggarna kommer de bild på nu(;


    Man är ju aningen handikappad när man pluggar 33 mil ifrån garaget, men samla på sig lite delar tills de finns mekartid funkar ju suveränt..


    Fuggarnsas cc mått stämmer inte redigt 100, så ska flytta ihop fuggarna.
    Här bild på hur fuggarna sitter nu jämnfört mot cylindrarna, men som ska flyttas ihop som sagt:)
    Uploaded with ImageShack.us

    har ännu mera onda planer i görningen…hoppas du är nervös nu Benny.

    #167851

    vinkel4
    Deltagare
    2takt_nicke wrote:
    Vinkel4 – du har inte 2 drivknutar mot en rimlig summa pengar? skulle behöva förstärka 2 tror jag..

    Gummiknutarna från 93an kan du få gratis, plastpåsen kostar 1:50kr.

    #168315

    2takt_nicke
    Deltagare

    Per – hehe, de är taget! får åka uppom någon dag..

    dagens wooork

    ett stycke aluminium och en bult? undra vad man kan göra med dom med lite fantasi..

    så här blev det! behöver ha vaccum till min bränslepump, man hade ju kunnat ta vaccum direkt från insuget men nu när de ändå är uttag för de på blocket..



    Började och titta på insug med, puh, mycket jobb =) men har iaf fått hem alu rör och plattjärn för att kunna bygga.

    Meka desto mera imorn! =)

    #168330

    Lollo
    Deltagare

    Snyggt Nicke.
    Spännade.

    #168636

    2takt_nicke
    Deltagare

    Tack Lollo! (-:

    denna lilla updateringen kallar jag how-to-do-a-intake-flange

    Börjar med en alujumjum bit


    Spänner fast org insuget ovanför, tar sedan största möjliga borr och petar ner i pinnbultshålen och knackar till med en hammare, så inte borret springer iväg när man borrar bultmönstret sen:)


    Bulthålen borrade! här har jag även ritat hur jag ska kapa alu biten så den stämmer med packningsytan.

    Hård som man är så kapade jag det med bågfil =)


    Lägga på en packning så man vet vart man ska borra/fräsa upp lite hål, ganska smart och ta en körnare här och markera var man kan borra..


    efter denna bilden så tog jag självklart några större borr och också borrade så man slipper och fräsa så mycket.

    Efter lite fräsande med en handfräs


    Fladdade lite rör med för att matcha mynningen mot blocket…
    Återkommer när jag köpt mig en ny gaskåpa till tigen så jag kan svetsa ihopa grejerna:)
    (vet att motorn är lutad och därav behöver vinklade insug)

    God natt

    #168946

    2takt_nicke
    Deltagare

    meka meka!

    1st topp med injusterad klämspalt, asså jäklar vilken tid det tog att få alla cyllarn exakt, kan ju säga att de dröjer innan jag bygger en ny maskin.


    Fattig student som man är så blev de att tillverka en egen topplockspackning i 1mm koppar. (=

    Något som mamma inte gillade men som behövdes innan montering för att få den mjuk, kasta den i kallvatten efter uppvärmnningen.

    fick ihop maskinen och kastade i, håller på och smider insug nu, inte helt lätt.
    Har lite krabb med svetsen med så jag ska åka till grannbyn och låna en någon kväll.

    Får ta och mäta lite durationer efter maskinen startas och räkna på pipor:)

    #168950

    Karl Ask
    Moderator

    Ser bra ut. 😀

    Du är inte sugen på att ha en värsting tändning till den då? 😛

    #168952

    2takt_nicke
    Deltagare

    Danke!

    Jo klart jag är det =)

    #168983

    benny
    Deltagare
    2takt_nicke wrote:
    meka meka!
    1st topp med injusterad klämspalt, asså jäklar vilken tid det tog att få alla cyllarn exakt, kan ju säga att de dröjer innan jag bygger en ny maskin.

    Ehh känns igen, skaffar du inga barn under tiden, tar det ca 2 år innan man vill bygga ny maskin (värre)

    Ser bra ut, snart dags för uppstart då, du bör väl ha kontakter på munstycksbiten med tanke på alla hoj handlare runt omkring..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.