Saab 96 -76 (purister kan läsa en annan tråd)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -76 (purister kan läsa en annan tråd)

Detta ämne innehåller 38 svar, har 17 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-02 16:01.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23633

    metanolic
    Deltagare

    vi börjar väl lite lätt med bilderna från blocketannonsen..



    ett lagom smårisigt objekt med kass förgasare (spjället satt fast) och hejdlöst slirande koppling..
    köptes för 3500kr..
    dom har gått upp i pris sen jag hade en V4 sist men det var å andra sidan för 13 år sedan..

    det första som hände var som vanligt att tändningslåset gick sönder..

    som tur var hade biltema startknappar som passar perfekt i hålet efter låset..

    orangea blinkers är så jävla fult så det finns inte ord för det..

    i bromsvätska..

    efter.. matta och jävliga men det fixades med en skvätt klarlack..

    baklamporna var genomfärgade så dom får bli ett senare problem.. dom äldre helröda sägs passa om man byter insatsen oxå..
    om någon mer kan bekräfta detta så varsågod..

    ny ful plastfront kan man ju inte ha..
    den snyggaste fronten provisoriskt på plats med stripes.. skruvhålen passade inte riktigt.. senare problem..

    bad-ass front.. fråga mig inte varför blinkersen på förarsidan pekar så konstigt för det vet jag inte 😐

    folkracebur.. 40×2,5mm huvudbåge, 40x2mm i övrigt.. väger inte mycket.. ska dock kompletteras med fler rör..

    gjorde även en fantastisk upptäckt när jag rotade med bilen i samband med frontbytet nämnligen att alla skärmar utom vänster bak är i glasfiber = 4350kr sparade 😀
    fronten har gamla hederliga hella-lampor med ordentlig kupning monterade men tyvärr är dom i för dåligt skick så dom får bytas till moderna platta strålkastare 😥

    en tidstypiskt räser-ratt hittades i gömmorna..

    i helgen var jag och hämtade en ny motor.. slö knackande fordmotor känns ju inget vidare..
    blev en subaru 2,2 liters boxer-4’a på 135hk och 186Nm..
    med tanke på tändföljd osv. låter dom dessutom inte helt olikt V4’or..


    ljudinspiration..
    http://www.youtube.com/watch?v=a8sROGXfd4c&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=2HkVpjyqrYs&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=cH_DJ6BeJxc&feature=related

    denna motor kommer att monteras på rätt ställe, dvs. där det sitter ett baksäte nu..

    lite att reda ut i kabelhärvan till motorn 😐 härvan är till hela donatorsubarun så mycket kan klippas bort..

    inga mätare kommer ju funka sen så har skissat lite på nya mätare helt bestående av lysdioder..

    ja, det var väl så långt jag har kommit hittills.. ska åka och hälsa på den nya motorn nu och ta bättre bilder..

    kommentera gärna mycket!

    #169887

    kg70
    Deltagare

    Tja, vad ska man säga? Annat än att den tråden kommer blir förbannat kul att följa!

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #169889

    Per-Erik
    Deltagare

    Coolt – gillar skarpt!

    #169890

    Melwin
    Deltagare

    Häftigt! Bra val av motor.

    #169893

    William
    Deltagare

    coolt!

    vad blir det för drivning?, bak? 🙂

    #169899

    metanolic
    Deltagare

    jepp, drivningen blir bak via en transaxel från en FWD-subaru om jag hittar någon sådan..
    tänker ha automatlåda.. dels för att lättare kunna ha kvar rattväxeln och dels för att jag hatar att sitta och veva med armen och stampa i golvet med vänsterfoten..

    lite bättre motorbilder.. motorn väger gissningvis nånstans under 100kg.. helt i alu och låg tyngdpunkt 🙂


    här ser det lurigt ut.. startmotorn ska sitta bakvänd, precis som på V4’an..
    det har suttit en 4WD-automatlåda på denna motor innan..

    hur mycket väger en V4-motor?

    #169902

    Martin
    Deltagare

    Läckert!

    Gillar boxermotor i en V4. Kaxigt med 300 kmh på mätaren! En detaljanmärkning på mätaren bara.

    När yttertemperaturen växlar från +15 till +20 tror jag att det finns en risk att man med det perifera seendet först uppfattar det som en temperaturvarning för olja eller motor.

    #169906

    noclaf
    Deltagare
    #169998

    metanolic
    Deltagare
    Martin wrote:
    När yttertemperaturen växlar från +15 till +20 tror jag att det finns en risk att man med det perifera seendet först uppfattar det som en temperaturvarning för olja eller motor.

    det har du rätt i.. tur i oturen att yttertempen sällan går upp till +20 😉

    tack.. rena bojsänket jämfört med den nya motorn då..

    #170014

    fredrik.a.
    Deltagare

    skoj bygge, kommer följas med intresse! 🙂

    #170018

    ingvar k
    Deltagare

    ”denna motor kommer att monteras på rätt ställe, dvs. där det sitter ett baksäte nu..”

    Hur bred är motorn, får den plats i motorrummet fram?

    #170080

    metanolic
    Deltagare
    Ingvar K wrote:
    ”denna motor kommer att monteras på rätt ställe, dvs. där det sitter ett baksäte nu..”

    Hur bred är motorn, får den plats i motorrummet fram?

    vet inte bredden.. ska försöka komma ihåg att mäta när jag har chansen..
    (motorn ligger ca. 2 mil hemifrån..)

    skulle den få plats där fram så vore det enkelt att sno ihop en fyrhjulsdriven bil..

    #170092

    markusp.
    Deltagare

    Fett bygge, och som föregående talare så måste ja säga kul och intressant att följa denna tråd.

    #170497

    metanolic
    Deltagare

    startmotor, 4WD-automatlåda + styrdon, drivaxlar etc. köps i löningshelgen.. det är alltså samma grejjer som satt ihop med denna motor från början, från samma säljare..
    lådan kommer att konverteras till FWD men eftersom motorn blir mittmonterad blir det ju RWD i mitt fall 😀

    kom på att jag har en hel hög med splitter nya mätare över från ett tidigare projekt så jag kommer använda dom istället för att bygga allt från scratch..

    9 runda mätare.. oljetemp motor, oljetemp låda, oljetryck motor, vattentemp, varv, lambda, volt, vakuum/laddtryck, tankmätare..

    på detta vis blir det bara hastighetsmätaren och tankmätaren som får byggas från scratch med lysdioder..
    tankmätaren blir inbyggd i en skrotad mätare precis som jag gjorde med lambdamätaren som redan är byggd..

    #170504

    fjurre
    Deltagare

    Riktigt snyggt !

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng