Saab 96 -76 (purister kan läsa en annan tråd)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -76 (purister kan läsa en annan tråd)

  • Detta ämne har 38 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-02 16:01 av .
Visar 9 inlägg - 31 till 39 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #170709
    metanolic
    Deltagare
    Jappmannen wrote:
    Har en 5-petad växellåda från en VW-transporter 1985 – 1991 som jag har monterat en sprängkåpa på så att denna växellåda passar rakt av mot en Subaruboxer till salu.

    Hör av dig om detta kan vara intressant, vilket det borde vara om du ska montera en Subarumotor i bagageutrymmet. Alla kopplingsdetaljer medföljer självklart.

    Om du trots allt fortfarande vill köra med Subaruväxellådan så borde du kolla in den här sidan: Subarugears

    ska hålla detta i minnet om inte subarulådan uppfyller kraven på något sätt..

    tack för länken, har visserligen redan läst den men ändå 😉

    #170728
    metanolic
    Deltagare

    har mätt motorrummet nu.. det är 73cm på det allra vidaste stället, alltså längst upp..
    sen blir det bara mindre och mindre plats ju längre ner man kommer..
    övre bärarmar, förstärkningsplåtar osv. är i vägen..

    #170737
    janneh
    Deltagare

    Mao är den enda boxer som går in där sådan från BMW (mc)? 🙁

    #170761
    metanolic
    Deltagare

    jepp 🙁 om inte en vw-motor är smalare men jag tror inte det är någon större skillnad mot en subaru-motor..

    en annan rolig motor man kan ha är en VR6’a.. jag tänkte ha en VR6’a och audilåda först..
    adapterplatta mellan VR6-motor och audilåda finns att köpa hos VW-handlaren för 1000-1200kr 🙂
    denna kombination borde få plats fram, möjligtvis måste man flytta kylaren till bagaget om motorn är för lång..
    dom säger att en VR6-motor är ungefär ”4,5” cylindrar lång så mät en vanlig rak 4’a och lägg på 12,5%..

    #170764
    fjurre
    Deltagare

    ta sen från syncron så får du 2,9 190Hk sitället för 2,8 174Hk

    #171120
    metanolic
    Deltagare

    växellåda + en jävla massa grejjer.. blir snurrig av att bara se skiten..

    tyvärr verkar det inte lika lätt att konvertera en automatlåda till FWD som dom manuella men tydligen ska det räcka med att rycka nån säkring för att få den framhjulsdriven (bakhjulsdriven i mitt fall) så nått måste man ju kunna modda i lådan..

    stolar.. inte mycket att ha men bättre än skitstolarna som sitter i bilen original..

    #171206
    jesperlann
    Deltagare

    Hur brett är det där bak? Går det att ha en tvärställd saabmotor eller är det längsmonterat som gäller?

    #171238
    vidar
    Deltagare
    JanneH wrote:
    Mao är den enda boxer som går in där sådan från BMW (mc)? 🙁

    Borde inte vara helt omöjligt. Den ger ju en bit över hundra hästar. Det där med MCmotorer i bilar kan bli bra ibland. Far experimenterade med Blackbirdmotor i en Caterham han byggde byggde åt en kund för några år sen. Lite strul med att få Mc-växellådan att hålla för greppet som två Avonslicks ger även om bilen vägde under ½ton. Vill minnas att den sjöng rätt vackert när den varvade på rakan. 🙂

    Stellan Egeland har byggt en rätt läcker hoj baserad på en sån motor med turbo på också, säger att den ska ge drygt två hundra hästkrafter.

    #171363
    metanolic
    Deltagare
    Jesperlann wrote:
    Hur brett är det där bak? Går det att ha en tvärställd saabmotor eller är det längsmonterat som gäller?

    det är runt 68cm mellan bakre hjulhusen.. kom inte åt att mäta riktigt..
    låter som rakställning.. inte för att jag vet hur bred en felställd motor är men ändå..

Visar 9 inlägg - 31 till 39 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng