Saab 96 De Luxe, 64.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 De Luxe, 64.

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-18 22:07.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23896

    esak
    Deltagare

    Hallå Saabvänner!

    Jag har sedan några år varit djupt försjunken i Saabträsket i allmänhet och i og900 i synnerhet. När nu jobb och inkomst ger lite bättre förutsättningar för en utökad vagnspark var det hög tid för en tvåtaktare kände jag!

    Bilen i fråga är en 96 De Luxe, 64 med fyrväxlad låda. Ursprungligen var den glaciärblå (eller är det ishavsblå?) men den är omlackad under början av 90-talet enligt bild. Serviceboken är ifylld till 6250 mil, men mätaren står på 4180, så den går lite långsamt kan man säga. Är rätt säker på att den inte gått mer än 10000 mil iaf.

    Bilen siktades på blocket utanför Nyköping och efter påseende gjordes affären upp. Bristande kunskap parat med platsbrist och tidsbrist gjorde att jag lämnade bort den till en kunnig Saabmek utanför Katrineholm direkt när vi hämtat den. En gedigen översyn utfördes som omfattade följande:

    -Ny fördelare inkl lock, rotor, brytare, stift, kablar osv. Den gamla fördelaren glappade för mycket axiellt varpå stiftet i locket bara höll två, tre mil.
    -Helt nya bromsok fram, inkl nya skivor. (Bilen har V4-bromsar).
    -Nya bromsbackar bak.
    -Nya bromsslangar runt om.
    -Grenrörsbyte då det gamla var sprucket.
    -Byte av växellådsolja.

    Jag hämtade bilen för nån vecka sen och har hunnit greja lite med elen, dvs fått igång alla lampor, ny tuta, väckt liv i spolarpumpen osv.

    Så här såg den ut innan avhämtning.



    Efter lite bromsöversyn.

    Med sin yngre bror i vårsolen.

    Nyss fått på breddade plåtisar. 185/65 är rätt tajt bak, misstänker också att däcket lite grann tar emot fjädern på högra sidan (monterades igår kväll och sen bara körd 1km), så det ska jag ut och begrunda nu snart.

    Planen med bilen är en långsam renovering i mån av tid och resurser. Kommer inte att köra strikt originalstuk, bl.a. kommer jag sannolikt att ha grått skinn från 9000 mm.

    En notering: Jävelberg vad långsam den är! 😉 Antar att man inte kan vänta sig några hisnande fartresurser av en 38hk stark (svag) motor, men ändå. Minsta backe och den sackar.

    Det var nog allt för nu!

    EDIT: Besiktning idag också, hoppas på att få bilen ut på vägarna igen. Senaste godkända var 1999!

    /Isak.

    #171910

    Morten S.
    Moderator

    Trivelig prosjekt! Aldri feil å ha en totakter :applause:

    4 trinns kasse er fint på langkjøring, men du får det igjen i bakkene. Lavere turtall og lavere dreiemoment sammenliknet med en 3 trinns. Ryker den mye? Har du sjekke eksosanlegget? Dersom bilen har stått i mange år kan det være delvis tett av gammel oljegegge. Begynn f.eks med å ta av bakre potte og se om den drar bedre.
    Jeg byttet mellomrørene på min for noen år siden, og de var dobbelt så tunge som de nye! (Kjører med Sport/MC anlegg med doble rør hele veien).

    Lykke til med prosjektet.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #171914

    Härlig bil. lycka till med besiktningen idag.

    #171917

    hans h
    Deltagare

    Lycka till. 🙂

    #171925

    Lollo
    Deltagare

    Tycker det låter lite konstigt, visst går det tungt i backar men det vill till väldigt mkt till backe för att mina ska sacka, visst får man gasa mer men sackar gör de inte mkt.

    Kolla tändning och som Morten sa, avgassystemet.

    Mkt trevliga bilar är det dock

    Lycka till med bilen.

    #171959

    esak
    Deltagare

    Sackar gör den, men sen beror det ju på vad man jämför med. Blir 2″ system inom kort, så det borde väl hjälpa en del tycker jag.

    Vidare är bilen nu polerad, blev riktigt bra faktiskt. Lacken är inte den bästa men poleringen gav ändå nytt liv till bilen. Skönt att få bort all mossa som växte på skärmar och tak! Nästa steg är att byta till läderratt. Vann en på tradera så den borde komma i veckan.

    Besiktningen gick för övrigt bra! Endast en tvåa på att blinkersen inte funkar, men det var väntat. Har bytt relä och lampor och putsat upp kontaktstyckena och mätt med voltmeter, men jag får bara konstant tolv volt fram! När man har blinkersspaken ner (eller upp) och bromsar så slocknar respektive bakljus, och så ska det väl vara? Men det blinkar ingenting. Till saken hör att innan bilen blev i kördugligt skick fungerade fram – och bakblinkers på högra sidan, men de blinkade med långa mellanrum / långsamt. Jordfel säger magkänslan, men var? Fler felkällor?

    Tack på förhand!

    / Isak.

    #171965

    Dajje
    Deltagare

    Fel sorts lampor kan ge dessa utslag.

    #172015

    esak
    Deltagare
    Dajje wrote:
    Fel sorts lampor kan ge dessa utslag.

    detta tips gav en kompis mig också, och jag ska naturligtvis testa detta. Lamporna som sitter där nu är dubbelpoliga med ovala kontaktpunkter, är detta rätt?
    Min tanke är väl ändå att reläet borde blinka frenetiskt när lamporna inte sitter i, men icke. Är inne på att det är nåt glapp i själva spaken. Ska undersöka snarast.

    Tack!

    /Isak

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng