SAAB 96 TT elproblem, några tips?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 96 TT elproblem, några tips?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 96 TT elproblem, några tips?

  • Författare
    Inlägg
    • maj 17, 2009 at 22:25 #20132

      Hej,
      Problem med min SAAB 99 -64 förra weekenden, då jag skjutsade några från familjen til konfirmation. Bilen dog när jag på ett tidspunkt trampade gasen i botten efter att ha kommit förbi ett samhälle, var litet efter tiden. Laddlampan började lysa och benzinen tycktes ta slut.
      Efter bogsering efter brorsans gamla Citroen (nederlag!) blev alla man sammankallade (se bild) och litet av varje blev kollat. Massor av benzin kvar. Fin tändning, men inte mycket benzin till motorn blev dommen. En provlampa visade att benzinpumpen inte fick ström, men med en snabbkoppling (direkt ledning mellan batteri och pump) gick pumpen och motorn gick att starta. Tyvärr stannade pumpen så fort motorn gick i gång och körde endast intills benzinen i slangen från pumpen till karburatorn var slut… Jag har just varit en vecka utomlands, så nu får jag felsöka litet mera. Har någon några ideer, eller hört om liknande?
      Tror det är tomtar i elsystemet, säkert inte bara fel runt benzinpumpen, för blinkersna fungerade tx inte längre, trots att inga säkringar har gått…
      mvh Sören

        maj 18, 2009 at 05:53 #140224

        Hej.

        Hmm, låter som ett klassiskt jordningsfel. Känner igen problemet med blinkersen som ibland slutar fungera på min bil. Då är det rullande av säkringar och kontroll av jordanslutningar som brukar hjälpa tillfälligt.

          maj 18, 2009 at 08:03 #140229

          Hej Sören,

          kanske har du en dålig jordförbindelsen till pumpen ? Kolla den svarta kabeln nr.48 på el-pumpen. Som svart kabel nr.47 går den vidare till generatorn.

          mvh.Hubert

            maj 20, 2009 at 21:38 #140371

            Tomtarna är kvar i SAAB’en! Har provat at ge jord via batteri minus från bränslepump och generator, men det gör ingen skilnad. Har också kopplat ur bränsepumpen helt, men blinkers mv funkar ändå inte. Har provat att plocka ur alla säkringar, och sätta i enkeltvis. stoppljus, p-ljus, halv/helljus funkar, men ej mittengruppen där alla säkringarna får ström från ledning 5 (horn, mätare, vinderutetork, bränslepump). Hmm, dette borde väl betyda att man ska interessera sig för antingen dessa sakerna, eller också ledning 5, eller hur?
            mvh Sören

              maj 20, 2009 at 22:07 #140373

              Skruva loss säkringsdosan & kolla om någon brygga har ärgat sönder. Det är inte helt ovanligt fel.

              /Fredrik

                maj 21, 2009 at 00:15 #140374

                Det låter ju som det mestadelsrör funktioner som är tändlåsberoende. Kolla tändlåskontakten, felen tyder på att den glappar. Det är den lilla plattan som sitter med två stjärnskruv på undersidan av tändlåset, lätt åtkomlig.

                  maj 21, 2009 at 07:00 #140376

                  Hej Sören,

                  om blinkers inte fungerar, kontrollerar jag först om alla 4 blinkerslampa har jordföbindelse.

                  Mvh.Hubbe

                    maj 22, 2009 at 19:06 #140442

                    Problem löst. Ledning 5 går till tändlåset, och där var det riktigt nog glapp. Det är eftermonterat en varvräknare och monteringen på ledning 5 var inte så bra. Det borde jag kanske ha tittat på litet tidigare, men å andra sidan så har jag nu lärt mig ledningsnätet så någonlunda och hittar allt under huven. Så nog inte helt spilda kvällar i garaget. Tack för alla tips, dom var bra!
                    mvh Sören

                      juni 1, 2009 at 22:40 #140846

                      Nja, inte helt löst. Har löst elproblemet, men en annan klassiker tycks ha träffat Bruno (namnet passar bilen, eller hur) samtidigt: bränslepumpen. Pumpen tickar inte som den ska och bilen är mycket svårstartad. Man kan få i gång den, och köra någon minut, så tappar den orken. Den kan då startas igen och historien uprepar sig. Pumpen tickar bara någon enstaka gång innan motorn startar och förmodligen inte alls när den sedan är i gång (svårt att höra med 2 tums avgasen 😉 Har läst lite trådar på forum, och det värkar som pumpen ofta är skurken. Min ser lite risig ut med sprukken bakelitkåpa, så skulle villa skaffa en ny. Vet någon om något från tx biltema eller merkonomen passar i en SAAB TT -64? Alternativet är att prova ett renoveringspaket till pumpen.

                        juni 2, 2009 at 06:12 #140850

                        Brytarspetsarna i pumpen är nog inte fel att byta om den inte tickar som den ska.

                          juni 3, 2009 at 16:06 #140923

                          Jo, brytarspetsarna ska nog bytas. Plockade isär pumpen och tittade på dom, dom var sotiga och ser ganska dårliga ut. Har rensat dom, så nu klickae pumpen lustigt igen för en tid. Pumpen ser dock fortfarande något risig ut med sprucket bakelitlock mv, så jag vil fortsarande gärna ha tips om någon vet vilken ny benzinpump som ger rätt tryck osv ifht en 96TT.

                            juni 3, 2009 at 16:27 #140925

                            Prova att byta brytarna först, pumpen behöver ju inte vara felande bara för att den ser risig ut.

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              juni 3, 2009 at 18:46 #140929
                              Sören Aldenryd wrote:
                              …… så jag vil fortsarande gärna ha tips om någon vet vilken ny benzinpump som ger rätt tryck osv ifht en 96TT.

                              SU for Saab Burlen, England selger SU pumper. Jeg kjøpte en med elektronisk innmat til min 93. Ellers er det som de andre sier, at den ikke ser pen ut, har ikke noe med funksjon å gjøre. Nye stifter og evt pumpemembran er ofte det som skal til. Justering av korrekt trykk for membranen er også viktig.

                              Been a Saab owner since 1987.
                              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                              Today I have:
                              1960 93F
                              1967 96 Monte Carlo 850
                              1975 96 V4
                              1989 900i 8V 5 dørs
                              1992 900S 5 dørs
                              2009 9-3 SC tid

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.