Saab 96 V4 -67

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 -67

Detta ämne innehåller 53 svar, har 17 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-11 20:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 54 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21329

    anderskarlsson
    Deltagare

    Köpte bilen för någon månad sen. Tänkte att det skulle vara skoj att fixa till en gammal saab som bruksbil.
    Den hade inte gått igenom bes 2007 pg.a rost och bromsarna,
    ägnade några helger till att svetsa upp bilen.

    Innanför det röda, och ända ner till golvet bestod det bara av glasfiberspackel

    Har tyvärr inga bilder på hur det högra hjulhuset såg ut, men det var värre än det vänstra! 🙁

    Nu är bilen besiktigad, utan anmärkning!
    Men höll på att få en 2a för att bromsljuset inte funkade (bromsljuskontakten hade gått sönder på vägen upp) Men som tur var så fick jag tag i en ny kontakt 🙂

    #150093

    mattias e
    Deltagare

    Det var ingen dålig välgärning du har gjort. Kul med folk som räddar bilar ifrån skroten och ger dem ett andra liv som bruksbilar. Finns redan många fina som enbart rullar några få sommarmil, men knappt några alls oavsett skick som rullar året runt.

    Går att med enkla medel som t ex en spolhall hålla en bil undan rosten under vintern. Det och lite förebyggande arbete under sommaren så har man en bil som tål att brukas året runt.

    #150103

    fredrik.a.
    Deltagare

    Inte dåligt med en tidig V4, inga bilder på lagningarna? Är lite nyfiken!

    #150126

    hans h
    Deltagare

    Vefyror är ju underbara på vintervägar. Och det där ser jätteskoj ut!

    Nu måste jag nog faktiskt fixa någon av mina också… 🙂

    #150197

    m l norrkoping
    Deltagare

    Grattis Anders!

    Jättekul att den lämnade mitt garage och kom till en sann Saabman som på en månad säkert lagat ganska mycket rost och fått den genom besiktningen utan anmärkning.

    Jag är imponerad och glad att den nu är ute i trafik igen och önskar härliga handbromssladdar med den under vintern.

    Minst lika kul att det är tillväxt av yngre förmågor som tar sig an V4:or som är dubbelt så gamla som dom själva!

    Bravo Anders!

    Magnus

    #150240

    ove jonsson
    Deltagare

    Roligare att vänsterbromsa än att sitta rycka i handbromsen!!

    #150732

    anderskarlsson
    Deltagare

    Här kommer bilder på hur bakre hjuhusen ser ut nu. Tog inga kort när jag höll på att svetsa, för att ta kort när det snöade och var -10 grader ute var inte något man tänkte på 🙂
    Kanske inte blev så jättesnyggt överallt, men det är iallafall hållbart och med tanke på hur bilen ser ut i övrigt (rost) så är det rättså okey.

    M L Norrköping:
    Tackar så mycket! Man hade ju lite att pyssla med om helgerna iallafall, fast en vettig person hade väl skrotat den direkt 😀
    Men det är ju kul att ytterligare en veteranbil kommit ut på vägarna igen som bruksbil.
    Sladdar har det redan blivit en del, slutade i ett dike härrom kvällen!

    #150744

    fredrik.a.
    Deltagare

    Men det är ju trots allt en -67:a, enda V4:an med låga rutor, tycker det ser bra ut lagningarna, och på tal om rost så skulle du sett min -78 hur den såg ut och är fortfarande, har en del provisoriska lagningar på den som ska fixas när man får tid!

    #150747

    m l norrkoping
    Deltagare

    Anders, du ska veta att vi Saab”tokar” inte riktigt kanske sorteras in under begreppet vettiga personer.
    Personligen ser jag det som en fjäder i hatten och trivs gott med det!

    Han som sålde ”gatans skräck” till dig. Ett begrepp som grannarna myntade i somras.
    Magnus i Norrköping

    #151936

    anderskarlsson
    Deltagare

    Har hållt på lite till med saaben nu, men har tappat lite av lusten då jag måste hålla på
    ute.

    Tänkte iallafall att vi skulle byta den högra bakskärmen (så lätt har jag aldrig fått loss en skärm) men vilket bilden bevisar, det var ju inget kvar av skärmen!

    Och sen så hängde halva hjulhuset med, jag visste att det var spackel här, men inte så mycket!
    Så det blev 1 rosthål 😉
    Det konstiga är att besiktningen sade inget om detta.. Men då var det ju ioförsej inga hål

    Med andra ord satt inte ens skärmen fastskruvad. Den var ditspacklad..

    #151940

    William
    Deltagare

    usch usch :hug: bara kämpa på! 🙂

    #151943

    mattias e
    Deltagare

    Han var skicklig med spackelspaden… det måste du erkänna…

    Förstår om du tappar lusten, men att skicka en nyss besiktigad och godkänd bil på skroten är mot naturlagarna. Var ju inte motorn som trillade igenom golvet iallafall….

    #151952

    anderskarlsson
    Deltagare
    Mattias Edeslätt wrote:
    Han var skicklig med spackelspaden… det måste du erkänna…

    Förstår om du tappar lusten, men att skicka en nyss besiktigad och godkänd bil på skroten är mot naturlagarna. Var ju inte motorn som trillade igenom golvet iallafall….

    Jo kan man inte säga något annat om. Fast det satt ju glasfibermatta där över. Men det är klart man blir ställd när det blir ett sådant rosthål..
    Det är inte M L Norrköping som gjort såhär proffsiga lagningar! :hammer: Magnus hade köpt den av en äldre herre som använt den som bruksbil i många år, och troligtvis inte haft tillgång till svets.

    Jag har faktiskt börjat med att svetsa det hålet (tur att jag sparade taket från en duett -64 jag skrotade = mycket plåt)

    #151955

    anderskarlsson
    Deltagare

    Hittade en liten rolig grej på hitta.se

    #153499

    anderskarlsson
    Deltagare

    Har skaffat mig lite mera jobb, får se om jag hinner göra klart det kommande vecka. Tror det bästa och enklaste vore om man kunde hitta en annan sidofyll/framdel av hjulhuset från en annan v4 och skarva på, är bortrostat 3cm på utsidan av karossen.

    Hade ingen vidare lust att börja med karossen idag (-8 grader). Så byggde om en bakskärm istället!
    Eftersom att det ska sitta högt tanklock på denna, och sådana skärmar är svåra att hitta så gjorde jag såhär

    Blev helt OK tycker jag 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 54 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng