Saab 96 v4 ´75b

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 ´75b

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 ´75b

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 183 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 11, 2013 at 20:35 #58391

      “Nya” motorn är ihop, imonterad och provstartad. Lätt portade toppar, 7,6 kam, Weber 36 DCD, brytarlös tändning och
      lättat svänghjul blev det, på en orörd 1500 underdel. Har monterat oljekylare också. Givare för oljetryck
      och oljetemp sitter där, så det blir att montera lite mätare i bilen.
      Varvräknare har jag också införskaffat, skall monteras.

      Imorrn ska det konstrueras gasreglage!

      Söker luftburk/filter till DCD:n, finns det någon som har som vill sälja..?

        augusti 18, 2013 at 19:28 #58620

        Motorn har snurrat några mil nu, den verkar funka bra, lite förgasarjustering behövs dock. Var ju en chansning med underdelen, den är orörd av mig.
        Har hämtat hem en reservdelsbil, ska flytta över lite grejer från den, bl.a kofångarna då kromet var skapligt på dessa. Har bytt bakre kofångare och monterat backljus:


          augusti 21, 2013 at 13:09 #56889

          Nu krom även fram! Vi får se om ögat vänjer sig vid kombinationen krom/topasgul… 😕


          Har fått tag på luftburk till Weber´n, tack Sven gruva!

            augusti 21, 2013 at 17:02 #58707

            En riktig pärla :AP

              augusti 22, 2013 at 05:00 #58729

              Tack! …även om det är en sanning med modifikation… 😉
              Ser bra ut framifrån iaf!

                september 5, 2013 at 20:27 #59130

                Uppdaterar tråden med ett par helt omotiverade jämförelsebilder…

                Då:

                Nu:

                Har börjat fundera på ökning av slagvolymen i v4motorn, vi får se om mina ideer funkar. :wrench

                  september 18, 2013 at 20:48 #59499

                  Bilen har varit på sin första träff utanför Dalarna, veteranmarknaden i Eskilstuna:

                  Hösten har börjat visa sig här i södra Dalarna med dimmiga och fuktiga morgnar:



                  Nu väntar vi på vintern, snö och frusna sjöar! :race

                  Reservdels-96v6:an visade sig ha lite användbara grejer när motorn kommit ur:

                  Båda dörrarna på reservdelsbilen är riktigt bra, så vänsterdörren ska målas Topasgul. Dessutom var ena framskärmen räddningsbar, så jag plockade fram svetsen. :weld
                  Kan vara bra med en reservskärm till vintern… 😳


                  Har blivit några hundra mil nu med “nya” motorn. Haft lite strul med skit i förgasaren, men annars går den finfint! Köpte nytt oljefilter idag, så det blir oljebyte i dagarna.
                  Värmekranen har börjat läcka lite, så den byter vi mot reservdelsbilens kran och hoppas den är tät… 🙂

                    september 18, 2013 at 20:56 #59500

                    Det är så att man så smått känner suget efter en V4 tycker jag 😎
                    Har inte meckat V4 sedan morsan’s sista 1987 😕

                    Men det går inte,garaget är upptaget och har ändå endast plats med 1 bil där…….

                      september 23, 2013 at 19:33 #59640

                      Plankan; v4:orna är smala, så det får säkert plats en… 😉

                      Har monterat ett till Bosch Knick 180, så nu är de tre:


                      “HEDEMORA”-dekal monterad ovan vindrutan:

                        oktober 9, 2013 at 16:49 #60022

                        PERFEKT!! stuk på en V4:a

                          januari 5, 2014 at 22:33 #62477

                          V6-toppar för demontering:

                          42/36:

                          Skillnad ventilfjädrar:

                          Saab v4 1,5 stdfjäder:
                          Tråddiam. 4,1 mm
                          Obelastad längd ca 48,5 mm
                          Min. längd ca 28,5 mm

                          Ford v6 2,9:
                          Tråddiam 4,6 mm
                          Obelastad längd ca 53,3 mm
                          Min. längd ca 28,5 mm

                            januari 6, 2014 at 13:53 #62495

                            Tar du ventilerna ur v6 topparna?

                              januari 6, 2014 at 17:57 #62519

                              Sölve; Japp, ventilerna skall i v4an.

                              Saab96; Ja, bara att montera. Kommer köra med v4ans “fjäderbricka” då den är märkbart lättare än v6ans. Om den håller? Tja, det lär märkas… :wrench

                                februari 25, 2014 at 20:35 #173536

                                Nu äntligen har jag monterat v6-fjädrarna i v4an. Motorn varvar nu över 6500 vid tomgasning, lite skillnad mot ca 5000 innan. Dock avtar effekten vid 6000 så det finns ingen anledning att varva mer. :race

                                  mars 26, 2014 at 12:12 #174409

                                  V4:an fick lite service förra veckan, nya stift, ventiljustering med nya ventilkåpspackningar. Justerade tändningen lite och drog efter insugsplattan, den satt oroväckande löst… Nu sticker inte tempmätaren vid hårdgasning plus att de irriterande småryck som funnits har upphört…

                                  Gjorde rent fotbollarna “så gott det gick” inför däckpåläggning också:

                                  Nya Vredestein Sprint Classic 155sr:

                                  …åsså monterades de på bilen…

                                  …och naturligtvis såg det ut så här i morse när jag skjutsade dottern till skolan:

                                  Jag har börjat slipa/spackla en förardörr från donatorbilen så jag kan byta ut den dåliga:

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 183 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.