Saab 96 v4 `77: Projekt Andrabil

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 v4 `77: Projekt Andrabil

  • Detta ämne har 49 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-06 15:35 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18802
    krister k
    Deltagare

    Jahapp, så där då; Då har man införskaffat sig en v4 igen, det var några år sedan man kuskade runt i en sådan.
    Här är annonsen!

    Har lagt eftermiddagen till att få den att starta, det satt ett eftermonterat brytarlöst tändsystem på den. Tyvärr fick jag inte liv i bilen med det systemet, så det kopplades ur, och hederliga brytarspetsar monterades och TJOLAHOPP så startade den direkt! 🙂
    Den går tyst och fint i motorn! :thumbup:
    Kopplingen är ur funktion då det har blivit hål i slangen, men det lät som forumanvändare JRT hade en slang så det lär blir fixat i veckan.
    Elsystemet verkar behöva sig en rejäl översyn, då inget verkar fungera… :confused:
    Rosten då? Jodå, har kollat lite snabbt. Golvet verkar ha klarat sig, bärarmsinfästning v. fram behöver nog lite omsorg. Ska kollas upp mer noggrant någon kväll i veckan.

    BILDER:

    Skärmarna behöver lite jobb:

    Nytt avgasrör samt en del av den hög med hjul som medföljde vid köpet:

    Dragkrok!

    Bromsljus i bakrutan. Jodå, blinkersen ska enligt uppgift också vara inkopplad:

    Fanns lite grejor i kofferten…

    …bl.a. de här, tyvärr bara två av var:

    …ett par sådana här:

    …och ett par sådana här:

    Som styranordning fanns denna:

    Om den inte visar sig vara allt för dålig plåtmässigt så blir det bes snart, efter det så borde man kanske montera lite extraljus, kromade kofångare och grill mm… Vi får se! 🙂

    #128699
    nbottning
    Deltagare

    Hej!
    Dom rätta tillbehören, sportratt och varvräknare! Är det en eftermonterad torkarintervall man ser längst till vänster månne?

    Jag åkte på hydraulfirman och pressade en ny kopplingsslang. Med nån sorts rabatt betalade jag 106:-. Tänkte bara tipsa om det.

    //Per

    #128753
    krister k
    Deltagare

    Tack för tipset ang slangen!

    Stämmer, det är intervalltorkare. Kul om den fungerar!

    #128760
    lsoderlund
    Deltagare

    Trevligt andrabilsprojekt Krister! Skall bli kul att följa detta…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #128811
    krister k
    Deltagare

    Har varit ut och plockat ur skuffen på bilen, och gått igenom lite mer noggrant vad som fanns där.

    Konsoll för radiomontering i handskfacket:

    Ex-ljusskydd, varav de svarta ser helt oanvända ut:

    Ett av ett antal extraljus. Är fästet till Saab..? Någon som har koll på detta?

    VAD är detta för någe..? :confused:

    Letar med ljus och lykta efter en bättre beg hydraulledning till kopplingen. Finns det någon nära Hedemora som har en över..?

    #128812
    nbottning
    Deltagare

    Mycket prylar blir det!
    Har du konstaterat om slavcylindern rör på sig? Jag spräckte min första kopplingsslang (skulle tåla 20-40bar)eftersom den kärvat ihop efter att ha stått i 4 år.
    Gjorde en som tålde 450bar sen, men renoverade slaven innan jag monterade den. Repsatser till slaven finns på mekonomen. Jag passade även på att köpa ett honingsverktyg för hjulcylindrar och dyl. 50:- på Biltema. Funkade.

    //Per

    #128842
    krister k
    Deltagare

    Har tagit en lite tur med bilen ikväll utan koppling… :whistle:
    Bromsarna har nu släppt, men bilen kokade som sautan när jag kom hem igen. En genomspolning av kylsystemet är nog på sin plats, samt termostatbyte.
    Frihjulet ville inte vara med till en början, och vxllådan lät som en stenkross, men när den fått upp lite temp så försvann båda problemen! :applause:

    #128844
    nbottning
    Deltagare

    Ska ha uppstart på mitt bruksbilsbudgetprojekt imorgon, har hunnit köra den några hundra meter utan(!) kylvätska så jag vet att den går uch att frihjulet lirar. Men nu återstår att se om blockpackningar är täta och cellpaket det motsatta osv.

    //Per

    #128928
    krister k
    Deltagare

    Har fixat ny slang till kopplingen, men gjort det samma som du Nbottning, med största sannolikhet har min slavcylinder också kärvat ihop totalt. Jag tryckte på pedalen för kung och fosterland och så small pellen i botten… Slangen hade krupit av det nedre röret… :blush:

    Lekte lite med polermaskinen igår kväll…

    Monterat kromgrill:

    Har gjort klar motorn för urlyft..:

    …för att komma åt att ordna detta på bästa vis:

    Imorrn bitti halv sju kommer fadren min förbi med lyftanordning att hänga i min pensionerade gungställning, så då åker motorn ur.

    #128966
    krister k
    Deltagare

    Halvtidsvila med käk så här mitt i skruvandet.
    Är nu konstaterat att det är slaven som beckat ihop. Står nu upprätt på arbetsbänken, full med tåckendäringa rostlösning. Hoppas den släpper.

    Har lagat (nästan) all rost i vänsterhjulhus. Själva bärarmainfästningarna visade sig vara helt OK, behövde inte åtgärdas.

    Har precis börjat fila upp utblåsen ”när motorn ändå var ur”…

    #128994
    nbottning
    Deltagare

    Om du inte får isär slaven med tryckluft finns ett bra knep. På med en fettnippel och tag fettsprutan, med den blir du stark. Mer än de 8-10 bar kompressorn skjuter på. Och så blir det inte sån fart på kolven när den kommer. Jag sköt ju min med tryckluft tvärs över verkstaden så den fastnade i ett verktygsskår mellan skaftet på en mejsel och skåpdörren. Gissa om jag fick leta mig blå innan jag fann åt den igen.

    //Per

    #129031
    krister k
    Deltagare

    Per; Jag fick loss min med hjälp av tryckluft efter ett par timmar i rostlösningsbad. Både kolven och cylindern var oskadda, så det räcker med att byta tätning så är den i mint condition igen! 🙂

    Bilen är nu nere på hjulen igen och provstartad, så nu är det bara att vänta till tisdag då Mekonomen får hem renoveringssatsen till slavcylindern.

    Blev inte mkt bilder under dagen, men men… Det gråa är där jag lagat:

    #129041
    nbottning
    Deltagare

    Ser bra ut det här. Själv är jag lite orolig. Startade upp min bil och ställde ut den. Med bara vatten i kylsystemet ochhär uppe börjar det vara kallt om nätterna…

    #129077
    krister k
    Deltagare

    Inte fuska med glykolen, Per! 🙂

    Tog en lite tur igen nu ikväll. Bromsarna börjar betta riktigt bra nu faktiskt, tendensen till sneddragning har också försvunnit! :thumbup:
    Tyvärr verkar inte frihjulet lira riktigt, man får verkligen smyga med gasen vid växling till trean och fyran, annars tappar den drivning. Finns det möjlighet att två oljebyten kan göra susen? Första bytet för att ”skölja ur” lådan, sen ett ”riktigt” byte. Andra tips ang frihjulet är välkomna!

    #129079
    nbottning
    Deltagare

    Ja,,,som sagt, jag mår lite illa över detta… några grader kallt ute och rent vatten i motorn. En rejäl tankevurpa. Bara hoppas att det inte sjukner så mkt mer i natt och att värmen från backen inte gör att det blir genomfruset och spränger ngt.

    Men har ju läst här om frihjulet att man ska skölja med fotogen, diesel och sen en sväng med olja för att slutligen hälla i en bra olja. Jag har Mobils 75W/90 på jobbet och tänker byta till den när tid finnes.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng