Saab 96 V4 Turbo 1976 (The Space Banana)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 Turbo 1976 (The Space Banana)

• Detta ämne har 82 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-15 18:22 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 83 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Låter som en god idé!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Ståhlbom
    Deltagare

Tackar! Det är roligt att få bra feedback. Den motiverar mig att jobba vidare med bilen, nu har jag jobbat på den i 13 är och slutet synns inte =)
    Tror dock att när detta skede av bygget blir färdigt (slutligen) ska jag njuta av bilen i några år före jag hittar på något nytt igen….

Jo, jag vet hur det är, har ägt min vita og900 Sedan i 20 år och jag har bara börjat typ… 😀

Det som jag gillar med ditt bygge är att det är lagom hottat, finns ju den engelska Neobrothers 96 byggd på 9-3SS men den är bara för mycket tycker jag.
    Din variant ser ut som klassisk Hot Rod baserat på en Saab.
    Gillar särskilt lösningen med försänkta baklysen, ger ett tufft utseende bakifrån.

Keep up the good work! 🙂

Saab.96
    Deltagare

Tackar! Roligt att du har samma synpunkt som jag. Har nämligen försökt få mera Hot Rod / Custom (amerikansk stil) till Saaben. Då måste jag ha lyckats om någon annan ser det samma.

Skaffade i går ett nytt och bättre takräcke. Den jag skaffade flere år sedan är i så dåligt skick att den får bli…

Gillar så mycket dessa gamla -60 tals takräcken!

www.tonikoskinen.com

Saab.96
    Deltagare

Har pysslat igen lite i garaget….

Fortsätter att fixa upp inredningen. Försökte först att tvättä inner taket men den var allt för svårt att få ren och snygg.
    Bestämmde mig att måla innertake svart!

att putsa och skydda inredningen före jag kunde måla innertaket var jobbigt men värt det!

Svart innertak passar bra. Kommer senare med bättre bilder..

www.tonikoskinen.com

Saab.96
    Deltagare

Man kan se att projecktet börjar vara på slutsträckan när man har tid att göra lite mindre detaljer.
    Denna insug cobra är från en Saab 9-5 2001, den är modifierad att passa SAAB 96.
    Den är unik i hela världen =)

www.tonikoskinen.com

Janne Hagnell
    Moderator

Du målade innertaket på plats?? Shit, vilket slit!

96 V4 1975 ”Bollen”

Saab.96
    Deltagare

Jo, det gjorde jag. Jobbigt som f**n men ändå lättare än att ta den bort för målning.

www.tonikoskinen.com

Saab.96
    Deltagare

Idag morse när jag snabbt var inne i garaget väntade ig en otäck doft av bensin!

All bensin ur tanken hade läckt ut och var nu å golvet. Efter en snabb diagnos och städning hittade jat aat det fattades en klämmare fån bensinlinjen!
    Nu är den också monterad…

Lite update:

Provmonterade cobran och den passar perfeckt!

Sedan började jag med att måla cobran med bottenfärg….

www.tonikoskinen.com

Saab.96
    Deltagare

Efter botten färgen torkade slipade jag ytan och målade ytan med rött och guldflake.

När lacken hade torkat monterade jag luftfiltret i cobran och cobran till turbon.
    Nu ser det ut som om allt under huven skulle vara färdigt! Kan inte tro detta!
    Nästa steget är provkörning, justering och besiktning!

www.tonikoskinen.com

Lilln
    Deltagare

Fränt!!

Saab.96
    Deltagare

NU är Saaben färdig för X-Treme Car Show i Lahtis, Finland den 3-4 oktober 2015. Ska ännu tvätta vaxa mm… med den kan jag göra först när vi kommer fram till lahtis den 2 oktober….

www.tonikoskinen.com

Janne Hagnell
    Moderator

Har du provkört den?? Rapport!

96 V4 1975 ”Bollen”

Saab.96
    Deltagare

Har du provkört den?? Rapport!

Inte ännu. Senare på veckan ska jag ta in pytteliten tur på gården bara för att testä konan o växellådans funktion…

www.tonikoskinen.com

Näää än åker man väl inte skidor….Janne!

Janne Hagnell
    Moderator

Haha! Istället för snökedjor, kanske?

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 83 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng