Saab 96 V4´79 Super, Puts och finlir.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4´79 Super, Puts och finlir.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4´79 Super, Puts och finlir.
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-04 08:50 av Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
mars 29, 2011 at 18:39 #23788
Tänkte att det kanske borde vara dags för en liten projekttråd för “Evert”, en Alabastergul Saab 96 V4 Super från 1979.
Bilen köptes förra försommaren i Hofors och har inklusive mig haft två brukare dock 5 ägare. Den första ägaren köpte bilen Ny, och hade den fram till 2009 när han gick bort. Bilen hade då gått 10800mil sedan ny. I och med förse ägarens bortgång så skrevs bilen över till hans änka som tänkte börja köra bilen. Men så blev inte fallet, utan skrevs i sin tur över till dennes son, som skulle få äran att sälja bilen vidare. Så blev det inte riktigt, utan bilen såldes till förste ägarens bäste vän, som i princip endast bytte däcken och besiktigade bilen. Därefter köpte jag den.
Bilen var vid det här tillfället i ett mycket gott bruksskick, aldrig renoverad och endast rostlagad vid ett ställe (3x3cm i bakre innerskärm). Bilen hade även nedsuttet förarsäte + en massa mindre småfel. Alla dessa är inte åtgärdade än.Undertill är bilen rostfri, detta troligen pga ngra vettiga rostskyddsbehandlingar under åren.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
mars 29, 2011 at 18:45 #171124Härlig bil!
Hoppas på allt går bra med den! Får jag min i närheten av ditt skick så blir jag kanon nöjd!
mars 29, 2011 at 19:30 #171126Bilen har även originalmonterad radio, en Phillipsbandare. Är dock fundersam på om det skall vara någon belysning på själva frekvensfönstret.
Med bilen hemma började jag med att laga den ursuttna förarstolen.
Efter att förarstolen var fixad följde en 2 månader med testkörningar för att säkerställa att bilen faktiskt fungerade och att det gick att “lita på den”
Bilder från detta:
Sedan blev det Saabfestivalen 2010
Som tur var så vart det inga missöden, dock upptäcktes det jag misstänkte innan avfärd, termostaten var dålig. Väl hemma blev det byte av denna. Nu håller bilen prefekt temperatur. I och med detta så spolades hela kylsystemet rent.
Har även noterat att jag har “fel” backspeglar. Sådana är jag på jakt efter. Samma gäller bättre bakljusglas, bättre grill m.m. Är även på jakt efter en extra inredning i mycket bra skick samt stötfångarhöljen fram.
Det som skall fixas inom kort är att byta växellådsoljan, göra rent motorrummet, och även om det finns att få tag i, den tunna plastlisten vid b-stolpen som på min bil är extremt spröd och har börjat spricka upp.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
mars 29, 2011 at 19:42 #171127Fin bil! Fick du nån nytta av instruktionerna till sterion som jag skickade via mail för en tid sedan?
Ang Belysningen i sterion så kan jag kolla det imorn i min om den lyser, har ju samma sterio i min.
mvh
mars 29, 2011 at 19:58 #171128Lars Söderlund wrote:den tunna plastlisten vid b-stolpen som på min bil är extremt spröd och har börjat spricka upp.Dessa letar även jag efter så om du hittar någonstans där säljer de säljer dem får du gärna säga till 😀
mars 30, 2011 at 08:47 #171155Andersson__ wrote:Fin bil! Fick du nån nytta av instruktionerna till sterion som jag skickade via mail för en tid sedan?Ang Belysningen i sterion så kan jag kolla det imorn i min om den lyser, har ju samma sterio i min.
mvh
Jadå, Fick reda på lite saker, stereon urmonteras inom kort för att få sig en genomgång.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Verkligen en fin bil och ett så fräscht underrede. Tröskelbalkarna brukar ju vara mer eller mindre angripna av rost i de allra flesta fall men inte på denna.
Blev nyfiken på ditt termostatbyte då jag tycks behöva göra det också.Gick det att genomföra bytet utan att ta bort förgasaren?Jag har aldrig provat göra det på en motor med dubbelports solex.Måste väl vara sämre med utrymme på en sådan?
april 4, 2011 at 08:50 #171443Jaaa, det går att göra utan att förgasaren tas bort. Dock är det lite trångt. Ngåra kylslangar måste man även avlägsna. Men annars är det som vanligt. Ett tips är väl att när du ändå plockar bort förgasaren, spola rent kylsystemet…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.