Saab 96 V6 -70

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V6 -70

  • Detta ämne har 29 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-27 08:47 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #122379
    Karl Ask
    Moderator
    Saabcustom wrote:
    Karl wrote:
    Okey, tack så mycket. Då kanske jag kan ta rallyfjädrana (14mm) jag har och satsar på nya dämpare från speedparts. Men hur mycket är din bil sänkt, känns den sänkt?

    Det är 165 mm mellan främre bogseröglans nederkant och garagegolvet. Sen sticker tyvärr avgasrörena (dubbelt 2″) ner en bit till. Om den känns sänkt är svårt att säga. Taket är ju sänkt 100mm … Men rent allmänt så ska jag försöka få ner den en bit till eftersom den ser alldeles för hög ut nu. Där bidrar tyvärr de (i standard) uppdragna kaross-sidorna till den looken. Tänkte göra som Toni Tonis projekttråd och göra sparklådor. Skulle helst vilja kunna lägga ner den på backen m.h.a. luftfjädring… Hur den känns att köra vet jag inte. Det har jag aldrig gjort i denna konfiguration. Men den förre ägaren pratade nåt om strykjärn vill jag minnas…

    Då är det bara att testa, kanske skall börja me 1,5 varv? Bättre att ha kvar lite, måte komma hem också… Inte lätt att bo i skogen.

    Saabcustom wrote:

    Fråga Åke… Han påstår att jag varvade mer än det. Jag såg det aldrig, när det är en TT låda i så känns den så tätstegad. Man kommer snabbt upp till 5500 varv. Men man har verkligen vrid i den, lätt att burna med den. 😉 OBS, jag har inte gjort det!

    Ere inte svårt att med den utväxlingen och så mycket vrid låta bli att burna/övervarva 😉

    Har du en reservlåda ”på lut” ?? Det kan nog behövas / vara en god idé…. :crazy:

    / Kenth

    Jo det är det verkligen, man måste växla ofta och tätt. Det tar ett tag innan vanan sitter inne.

    Jag har några lådor liggandes, men det får nog bli en nyrenoverad och lite förstärkt. 😉

    Tack för hjälpen!

    #122530
    janneh
    Deltagare

    Jag skulle avråda dig från att kapa fjädrarna, det enda roliga med det är när bilen står still och ser låg ut. Fjädrarna är utprovade för att ha den längd de har och kan funka helt oberäkneligt när man sågar i dem. Satsa du på rallyfjädrarna med bra dämpare och släng på en hyfsat grov kränghämmare istället, tycker jag. Blir fjädringen för stum får du sämre väghållning, lite krängning är bara bra och överskottet tar hämmaren hand om.
    Synd att jag inte fick se underverket i lördags, men min fru såg i alla fall Saabkaravanen när hon var ute och åkte!

    #122665
    Karl Ask
    Moderator
    JanneH wrote:
    Jag skulle avråda dig från att kapa fjädrarna, det enda roliga med det är när bilen står still och ser låg ut. Fjädrarna är utprovade för att ha den längd de har och kan funka helt oberäkneligt när man sågar i dem. Satsa du på rallyfjädrarna med bra dämpare och släng på en hyfsat grov kränghämmare istället, tycker jag. Blir fjädringen för stum får du sämre väghållning, lite krängning är bara bra och överskottet tar hämmaren hand om.
    Synd att jag inte fick se underverket i lördags, men min fru såg i alla fall Saabkaravanen när hon var ute och åkte!

    Det var en tanke. Vad säger ni andra? Har blästrat fjädrarna nu och de skall målas innan montering. Så passa på att ge tips.

    Har gjort en motortvätt så nu ser den bättre ut. Tänkte även byta termostat och självklart gick alla skruvar av. Och det hade kalle P varnat för innan och har varit med om det innan så jag tog det lugnt och lossade de med alla knep. Men de hade satt sig så att det inte gick. Fram med borrmaskinen och borra ur de och sedan gänga. Men passade på att blästra termostathuset när man hade tid på sig, så nu börjar det se snyggt ut. Nya slängar behövdes också. På de gamla hade ståltråden rostat bort… Så nu börjar det hända saker i motorrummet. Men det roliga var att det inte satt någon termostat där… Satte inte tillbaka någon heller. Skall ju ändå inte köra på vintern.

    Har även hittat felet varför inte huven går att stänga, expationskärlet, spolarvätskeburken och alla slangar till luftburken. detta skall göras om så man kan stänga huven. Skall även byta förgasare, så det kommer på ett misabfilter.

    #122683
    saabcustom
    Deltagare

    Hur många varv fjäder har du nu ? Jag har som sagt 6.5 och de e inte för lågt. Skulle nog kunna tänka mej att ta av ett varv….

    Men tipset är att (jo de e jobbigt om man inte har en fjädersax, ja vet) montera fjädrarna och se hur det ser ut. Kapa sen efter behov…

    Du får INTE kapa så mycket att fjädern hänger löst när bilen är upphissad, bortsett från att det är tråkigt att tappa fjädrarna i ett gupp, så blir ASB inte jätteglada.

    Hur du bestyckar din hjulupphägning är naturligtvis helt upp till hur du tänker använda bilen. Ska det göras rätt/optimalt så är det en hel vetenskap. Det är hela tiden en avvägning. Men det är t.ex. inte fel att se till att ha hjulen i backen d.v.s. INTE för biffig kränghämmare. Sen är det ju oxo problemet att din bil är ännu mer understyrd än innan V6an, så att satsa på svängegenskaper känns inte riktigt som ”din väg”. Raktfram-åka och crusing kanske är det som gäller förutom eventuell bruksåkning…

    Att sätta dit stenhårda fjädrar & dämpare samt å-hej-å-hå-kränghämmaren är INTE ett recept som funkar överallt.

    Kan bara önska lycka till 😉 / Kenth

    (Skulle du kapa för mycket för dina vägar så är det ju bara att montera en has-plåt så är ju det problemet ur världen 😉

    #122684
    Karl Ask
    Moderator

    Jag har inte räknat men kan kolla imorn. Tänkte testa med 1 eller 1,5 varv först och se hur det ser ut. Har tyvärr ingen fjädersax.

    Ang. krängningshämmare så har jag plockat bort den på min busbil, fast det är en TT.

    Tack så mycket.

    Har du en has-plåt till övers? 😉

    Sedan kan jag säga att en lack inte ligger så långt borta… Och en ombyggnad av huv och front ligger ännu närmare. Kan säga att den kommer bli snygg! Kan säga att det inte kommer bli en jubbe denna gång. 😉 Lite dyrt att skaffa fram fälgarna.

    #122967
    Karl Ask
    Moderator

    Blästrat fjädrarna och kapade bakfjädrarna ett varv. Det är 95 fjädrar så det borde inte bli något problem. Jag får se hur det blir, annars kapar jag senare istället. Lackade fjädrarna också, ville inte att de skulle rosta.

    Framdämparna såg lite taskiga ut så de fick färg också.

    Bak behövdes inte lackas.

    Skall nu låna fjäderspännare, sedan skall det bytas. Sedan blir det nog en trevligare väghållning. Har även lämnat in en kyl för omcellning, den skulle vara klar om 1 vecka.

    #123002
    janneh
    Deltagare

    Du kapade inte fram alltså, utan det blev hårdare fjädrar där? Ska bli intressant att höra vad du tycker om kapningen.

    #123265
    janneh
    Deltagare

    Har nu sett underverket – ett härligt hemsnickeri som dessutom låter helt rätt. Som en V4 – fast MER!

    #123283
    Karl Ask
    Moderator

    Idag har jag äntligen kunnat börja med v6an. Var tvungen att bes. min bruksbil, 9000. Och det fick vara viktigare än denna bil. Måste ju kunna ta mig någonstans, så med några skruvar för att hålla fast strålkastaren så gick den igenom utan anmärkning.

    Lossade framdäcken och upptäckte att det satt riktigt tjocka fjädrar där, tjockare än mina rallyfjädrar så de fick sitta kvar. Men dämparna var helt slut…. Så det byttes. Och sedan blev det en underredsbehandling av hela bilen under. Köpte en sådan där spruta på Feltema och den fungerade förvånansvärt bra, för att kosta 89kr. Det gick riktigt smidigt och snabbt med en sådan. Men det var bäst att skydda bromsskivan, hade ingen lust att riva de också.

    Blev snyggt där bak med.

    Svart blev det under också.

    Passade även på att lacka trummorna så nu ser det bättre ut när man har fälgarna på!

    Lite pinsamt när jag skulle sätta på det sista bakdäcket så skulle jag visa pappa och en granne att det visst gick at få dit det utan att bruka våld. Men det gick inte, fick böja ut skärmen lite för att få det på plats… 😉

    Idag gick det faktiskt att jobba utomhus, var värre när det regnade. Bättre blir det inte när taket blåst sönder i stormen i vintras…
    Men nu skall jag iväg och jobba… Hatar denna vecka, ons, tors och fredag natt. Den är inte roligt.

    #123322
    Karl Ask
    Moderator

    Tog en tur idag. Och vilken skillnad det var när nya dämpare kom på, det är ingen båt i 90 längre. Man klarar även kurvor i höga hastigheter, riktigt roligt! 😀 Körde på småvägar vid Nääs slott och körde om massor av bilar, man kan inte låta bli att gasa med den. Men man märkte när det var lite blött så slirade den riktigt lätt…
    Nu kokar den inte längre, efter att bytt temp. givaren så visar den 90grader. Tror att bytet av kylslangar och en rengöring av systemet gjorde susen. Riktigt roligt att köra! Nu måste jag ut igen. 😉 Hinner lite till innan jobbet.

    Inte så vacker bil, men vacker utsikt! Den ser inte ut att gå så bra som den gör!

    Nääs slott i bakgrunden.

    #123327
    roger
    Deltagare

    Undrar rätt om det är den här bilen jag såg en gång i början-mitten av 80-talet på väg in på en SS för att kolla på rally. Isåfall satt det USA-front på den från början, vet dum om det gjorde det?

    #123328
    emul
    Moderator

    Citerar första inlägget.. 😉

    Denna bilen är speciell den byggdes om till v6 1982 och då lackades den om som en jubbe, den hade ronalfälgar och en usa front, men lite delar har försvunnit på vägen…

    :duck:

    #123330
    jean
    Deltagare

    Jag höll på att köpa denna för ca 8 år sedan, då satt det USA-front på den.

    #123332
    roger
    Deltagare

    Jag har inte läst alla inläggen.. Men då är det nog samma bil. Då var den skitfin…

    #123345
    emul
    Moderator

    Jo, det ser ut som att den skulle behöva en massa kärlek idag! Verkar ju som att den börjar få det också!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng