SAAB 96F de Luxe 1960 (nybörjarrenovering)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96F de Luxe 1960 (nybörjarrenovering)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #470259
    Stefan
    Deltagare

    Hej på er!
    Jag har velat fram och tillbaka länge om jag ska skapa en projekttråd eller inte. Nu blir det en projekttråd trots att jag inte kommer fylla på så mycket om det som händer med bilen då jag redan har en blogg för det, https://saab96tt.blogspot.com/. Tanken är att det ska bli en nära original men finner jag någon anledning att inte göra original så blir det så.

    Jag har aldrig tidigare renoverat en bil, håll det i minnet 😉

    Den 4 augusti 2019 åkte jag 115 mil till Umeå-trakten med bilsläp tur och retur för att hämta upp min svarta Saab 96 av årsmodell 1960 och därmed en tvåtaktsmotor.

    En bild på bilen kan ju vara på sin plats.

    Saab96F-de-Luxe

    • Detta ämne redigerades för 8 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 8 månader sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #470264
    Janne Hagnell
    Moderator

    Heja på!💪🏻
    Vi ser fram emot fortsättningen!
    Svaret på frågan om att starta en projekttråd är för övrigt alltid ”ja”.😊😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #470266
    farmerson
    Deltagare

    Lycka till, följer.

    #470282
    Lilln
    Deltagare

    Kul med en till nybörjartråd 😃. Alltid roligt och inspirerande att följa renoveringstrådar 👍

    #470290
    puttputt91
    Deltagare

    Ser ut som ett spännande objekt av en tidig 96a. Lycka till.

    #470292

    Blir kul och intressant att följa din renovering. Jag själv har precis fått igång min 96’a -65, som varit avställd i garage i 41 år.

    • Det här svaret redigerades för 8 månader sedan av .
    #470387
    Stefan
    Deltagare

    Kul med lite respons. Jag vet inte hur jag ska göra med mina frågor som kommer. Ska jag posta dem i projekttråden eller i modellspecifika delen av forumet? Vilket blir bäst? Å ena sidan är det kul att ha frågor relaterat till denna bil i projekttråden men det kanske är bättre att ha dem i modellspecifika delen av forumet?

    #470388
    Stefan
    Deltagare

    Blir kul och intressant att följa din renovering. Jag själv har precis fått igång min 96’a -65, som varit avställd i garage i 41 år.

    Det är ju kul att de går att få igång. Min verkar hyfsat komplett men vi får se vad som har gett upp 🙂

    #470442
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kul med lite respons. Jag vet inte hur jag ska göra med mina frågor som kommer. Ska jag posta dem i projekttråden eller i modellspecifika delen av forumet? Vilket blir bäst? Å ena sidan är det kul att ha frågor relaterat till denna bil i projekttråden men det kanske är bättre att ha dem i modellspecifika delen av forumet?

    Både och, tycker jag fast mer detaljerat i det modellspecifika.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #470443
    Stefan
    Deltagare

    Kul med lite respons. Jag vet inte hur jag ska göra med mina frågor som kommer. Ska jag posta dem i projekttråden eller i modellspecifika delen av forumet? Vilket blir bäst? Å ena sidan är det kul att ha frågor relaterat till denna bil i projekttråden men det kanske är bättre att ha dem i modellspecifika delen av forumet?

    Både och, tycker jag fast mer detaljerat i det modellspecifika.

    Ja, det är nog rimligt.

    #472423
    Stefan
    Deltagare

    Lite återkoppling på hur det går. Nu har jag fått den att gå på startgas i allafall 🙂

    http://saab96tt.blogspot.com/2020/07/kop-en-lott-plotsligt-hander-det.html

    #472456
    Stefan
    Deltagare
    #472457

    👏👏👍

    #478027
    Stefan
    Deltagare

    Liten uppdatering (mer finns i bloggen http://saab96tt.blogspot.com).

    Golvet till bagageutrymmet är bortplockat och jag har svetsat i kanten som bakre delen av bagagerumsgolvet ska fästas mot. Har fått bort det mesta av underredsmassan i höger hjulhus bak för att kunna svetsa upp den längsgående karossplåten som bagagerumsgolvet ska punktas mot. Bakaxeln ska ner sen. Jag börjar bakifrån och jobbar mig framåt. Har ju lite mer utmaningar framöver.

    Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska låta tillverka ett helt golv eller om jag ska köpa de ekonomiplåtar som finns. Fördelen med ett helt golv är att det blir mindre svetsning och att det blir helt och fräscht. Fördelen med ekonomiplåtarna är att jag inte måste beställa golvplåtens utseende. Har ju lite tid att vela på. Kanske bör motorn ur först för att helt kunna bedöma området mot torpeden, det är ju lite kexigt där.

    Svårast är att få tid till att arbeta med bilen. Har en stående kvällstid varje vecka men man hinner inte så långt på 3 timmar och ofta får jag ställa in den för andra familjeaktiviteter. Fick renovera bakre bromsoket på min T8 Special för det läckte. Det visade sig att handbromsarmen var felmonterad, förmodligen från fabrik (ej original). Har även fått lägga tid på vår og9-3 som behövde en hel ABS-ring.

    Men det blir kanske bil av tvåtaktaren vad det lider 🙂

    #478044
    Stefan
    Deltagare

    Vad är det för storlek på kronmuttern på fram- och baknav på min bil (verkar vara samma storlek t.o.m. -64)? Ca 28,7mm i nyckelvidd. Tänkte köpa en krafthylsa till när den ska lossas. Jag kanske googlade dåligt men om någon kan hjälpa mig vore det bra och jag utgick från att det inte är en vanlig metrisk.

    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.