Saab 96TT -65

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96TT -65

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96TT -65

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 12, 2011 at 18:59 #4938

      Hej lägger upp bilen här då den har blivit ett projekt istället för hobby/nöje.

      Var in till besiktningen och fick 2or på bromsar(ojämn fram och svag bak). Dock inte detta som gör den till ett projekt mer än ett nöje, jag åkte ner till syster för att hennes dotter skulle döpas(fin grej och roligt att åka TT). Jag åkte dit och bilen gick bra tills några mil innan jag kom dit då börjar den bli klen å knappt orka öka hastighet på 4an på plant :S Kollade så stiften såg bra ut och tändningen stod bra och det såg okej ut. Den funkade och gick helgen, sen skulle jag åka hem och det gick bra efter jag tvättat fördelarlocket. När jag kommit ca10mil så fick jag synd på en 145! Ett offer även för TT 😀 Så jag höll den bakom mig 😉 Jag höll då 80-90km/h och då gick den faktiskt bra tills volvon svängt av och jag kom på en raka och jag börjar känna bilen tappar kraft, “åh nej inte krångla nu” sa jag och då dog motorn!! Svängde in på en lämplig parkeringsplats! Provade vrida om motorn, det var stumt! Öppnade huven och skruva upp stiften, 2ans hade nått sorts vit metall på sig och jag kunde se nån liten flisa… Så i desperation så tog jag fram det sista av oljan och hov i varje cylinder och satt mig i bilen. Efter några nöttande på stum motor och snurrade den igång och jag satte fart mot systers håll(hade ringt om hjälp av henne) kom runt och kunde köra mot rätt riktning då den dog efter ca 100m och nu var det verkligen stopp provade med olja igen men snurrade nått varv sen stum.

      Så nu står pärlan hos min syster 27mil från hemmet!
      Men har en skrot där jag sett några motorer som såg ut att kunna gå! Nu har syster sagt att dom kan traila upp bilen så det är bara att handla reservmotor/bil och börja mecka!

      Lite bilder på skönheten:

      Varit omlackad 2004(rinningar osv…)
      7000 ärliga mil
      Bra kaross!
      Mycket reservdelar som lyktor, lampor, tänddelar, skärm osv
      Köpt i Katrineholm och första ägaren hade den i Falun.

      Mer vet jag inte ska se hur mycket som blir gjort iår beroende om dubbelgaraget blir klart!

        september 13, 2011 at 12:49 #32165

        Snygg bil, är själv rätt svag för de vita däcksidorna.

          september 15, 2011 at 19:02 #32273

          Det här var ju maximal otur med tanke på dina andra planer, hoppas att det reder ut sig. Det låter ju som en allvarligare motorskada. Men var inte så säker på att motorerna på skroten är den bästa lösningen, de kan ha tagit skada av tidens tand, lager som rostat etc. Det är nog idé att ta isär den havererade motorn så kan du i alla fall se vad som hänt.

            september 17, 2011 at 12:18 #32355

            Tråkigt de där med motorn..

            Du behöver du tips/trix eller hjälp med lite trimning så får du höra av dig =)

            Lycka till med kärran!

              november 5, 2011 at 14:22 #34601

              hej nu har jag tagit bort toppen och det ser “tråkigt” nog bra ut, så jag måste ur med den och öppna upp för att se vad som hänt.
              Vad hade ni letat efter då jag inte har någon som helst erfarenhet på dessa motorer.

              Mvh
              Andreas

                november 6, 2011 at 15:13 #34645

                Var finns de 2T-kunniga? Sådana borde uttala sig och det är inte jag men jag försöker.

                Att en 2T-motor nyper förekommer ju, liksom att “nypet” släpper när motorn kallnar.
                Det kan finnas flera orsaker, felaktiga tändstift (för varma), för mager bränsleblandning, felaktig oljeinblandning, kanske dålig kylning pga vattenpump, kylare etc.
                Går motorn runt nu? Vilka tändstift? Bestyckning/munstycken i förgasaren? Kanske skall bestyckningen ändras i samband med den moderna bensinen som innehåller etanol.
                Är det kylarvätska/glykol som syns på kolvarnas ovansida? Det är nog ingen fara, har väl kommit när du lyfte toppen.
                Cylindrarna har längsgående repor, kanske inte så djupa, med en lätt honing tror jag att loppen blir användbara.
                Du måste ta isär hela motorn, då får du samtidigt en koll på hur vevaxeln ser ut. Jag tycker att 2-ans kolv ser lite misstänkt ut, det finns risk att kolvarna har börjat smälta vid kolvringsspåren, med lite tur – INTE

                  november 8, 2011 at 13:48 #34740

                  @Ingvar K wrote:

                  Jag tycker att 2-ans kolv ser lite misstänkt ut, det finns risk att kolvarna har börjat smälta vid kolvringsspåren, med lite tur – INTE

                  Ja det är 2ans jag är orolig över, och ja det är glykol som är kvar sen jag lyfte toppen. Visste inte om jag skulle behöva ta ut motorn så tömde aldrig systemet. Jag får ta ur den och kolla vidare då, får länka den här tråden så att det syns att jag behöver hjälp =)

                    november 9, 2011 at 10:12 #34782

                    Om det är samma gråa spån som ja tänker på är det stor riska att du drabbatts av samma fel som ja gjorde på min motor, då var det hållarn till rullarna på lagret i storändan som gett upp.

                    Aluminiumet åkte upp i spolportarna och till slut så blev det för tajt i loppet å den nöp/ skar.

                    Min hosta till nga gånger då stiftet sattes igen, den var det stopp, en ny vev och en kolv kosta det.

                      november 9, 2011 at 10:32 #34783

                      Hej.
                      Ingen idé att sitta här och gissa. Det finns bara ett sätt, och det är tyvärr den hårda vägen att dela på allting. Först då ser man vad som hänt och hur illa det är.

                      Mvh
                      /D

                        november 9, 2011 at 10:43 #34785

                        Låter tyvärr som en trasig lagerhållare i storändan på vevstaken. Aluminiumet spricker/smälter i haveriet och det åker upp genom överströmmarna. Brukar även kombineras med att man slår sönder underdelen i motorn då staken tar i där när centreringen försämras. Det vill säga att rullarna far omkring lite. Mellan tapp och stake.

                        Det är som Dick säger: Det är bara att bita i det sura äpplet och lyfta ur och lyfta isär! Dessbättre är det ju inte direkt någon Cheva 454 Bigblock att lyfta ur.

                        Talar tyvärr av egen DYRKÖPT erfarenhet……

                        Med Vänlig Hälsning

                        Peter Bäckström
                        Saab Car Museum

                          november 9, 2011 at 19:51 #34800

                          aha tack för svaren! Har hittat en motor som har samlat damm i 20år som ska hämtas. Ska lyfta ur gammeln och kolla om det är som ni säger.

                          Nått jag ska tänka på innan jag lyfter i den andra motorn?

                            november 9, 2011 at 21:04 #34808

                            Ja, risken är ju att den får samma resa som den andra. De här motorerna mår inte bra av att stå still. Aluminiumet i rullhållarna tar stryk och blir dåligt med samma resultat som det (troliga) i den motorn som havererat. “Det brukar ge sig tillkänna efter drygt 50 mil hur en gammal vev mår” brukar en bekant säga. Jag brukar säga till folk som vill trimma att alla andra haverier än ett vevhaveri är bättre. I princip allt annat går att byta/laga, men när en vev ger sig slår den sönder precis allting.

                            Om nya motorn går runt utan att kärva, vänd den upp och ned och lyft av bottendelen. Då kan du inspektera rullhållare, vevlager, kolvar, packboxar, fördelardrev, etc. Då har du iaf koll på läget och har kanske besparat dig ett onödigt ras. Sen kan du ju alltid ta ett kompprov för att se hur kolvar, cylinderväggar, kolvringar och topplockspackning mår. Du behöver inte lyfta toppen det första du gör, utan vänta med det.

                              november 10, 2011 at 00:42 #34825

                              @Dicst wrote:

                              Om nya motorn går runt utan att kärva, vänd den upp och ned och lyft av bottendelen. Då kan du inspektera rullhållare, vevlager, kolvar, packboxar, fördelardrev, etc. Då har du iaf koll på läget och har kanske besparat dig ett onödigt ras. Sen kan du ju alltid ta ett kompprov för att se hur kolvar, cylinderväggar, kolvringar och topplockspackning mår. Du behöver inte lyfta toppen det första du gör, utan vänta med det.

                              ok ok gjorde ett komptest på den motor som sitter i när jag fick den att gå på alla 3 och då var det ingen större skillnad, knappt någon. Jag får kika på det och ha i tanke att köra väldigt lugnt, verkar ju inte vara den vanligaste motorn :/

                                november 10, 2011 at 09:10 #34830

                                Jag har en lite trimmad 65:a motor (C:a 50-55hk) ståendes i bra skick. Pris 3000:- för en komplett motor

                                /Fredrik 070-5878801

                                  november 11, 2011 at 19:18 #34852

                                  @Rally wrote:

                                  Jag har en lite trimmad 65:a motor (C:a 50-55hk) ståendes i bra skick. Pris 3000:- för en komplett motor

                                  /Fredrik 070-5878801

                                  Nä nu får det räcka =) Ska hämta 2 motorer imorgon =)

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.