SAAB 99 1969 . . . Bilder igen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 99 1969 . . . Bilder igen

• Författare

Ja då gör jag ett nytt försök med bilderna eftersom de försvann ur tråden förra gången.
      Jag prövar den andra metoden, bifoga filer, efter vänliga tips från Morten och Dicst . . .

Alltså:
      Några trevliga bilder på 99an jag köpte av Karl för ett par år sedan . . .
      En riktigt tidig bil, ch. nr 3615, med original 1,7 litare och frihjul.
      Går fantastiskt behagligt och riktigt användbar om man inte har bråttom.

. . . F

februari 15, 2012 kl. 21:29 #39600

Snyggt! Fin bil i fina miljöer. :AP

februari 16, 2012 kl. 06:57 #39615

Ibland funderar man på om man sÅlt en bil till rätt person. Men i detta faller behöver jag inte fundera. Du har verkligen tagit hand om den. Det är alltid kul att se den.

februari 16, 2012 kl. 11:35 #39642

Tjusigt! Lite Amerikastuk med smal vit rand på däcken…
            Har förövrigt minilite på min sjögröna ´70 (såg inte riktigt vad det var på din på dom andra bilderna).
            Vi har ju dyftat ämnet tidsenliga tillbehör till 99 i någon tråd här tidigare, appropå det så funderar jag på om inte Saab/Nardi ratten i trä kunde fungera då den är väldigt lik dom som fanns i ”sportarna” (96)…? (tycker jag iallafall 😳 ).
            mvh
            Andreas

februari 16, 2012 kl. 14:26 #39647

Fälgarna vid Råda säteri är GBs Minilitekopior. Jättesnygga och väger ingenting . . .
              De hamnar på rally-V4an nu . . .

I min bil har jag Moto-Lita men inte den svarta som var SAAB Sport & Rally utan en lite större med blanka ekrar.
              Blir riktigt bra till den gamla instrumentpanelen och väldigt tidsenligt.
              Dessa kan man hitta på Tradera eller marknader då de var vanliga i Amazon och dylikt och så tar man navet från SAABs svarta

Nardiratt i trä provade jag två olika men jag tycker det blir helfel i 99an . . . däremot blev det kanon i långnos66an. Den är ganska lik sportens i modellen men mindre och mycket bättre att köra med.

Har inte någon bild i denna datorn på Moto-Litan i 99an men det fixar jag nog ikväll . . .

. . . F

februari 17, 2012 kl. 00:14 #39674

Så . . . Jag tog vägen om vintergaraget och knäppte en bild på Moto-Litan i 99an.

Denna tycker jag, som sagt, gör sig mycket bra med tanke på tidsenlighet. . . Fattas bara . .
                Den är ju från tiden vilket syns nu . . . Den skall få lite läderbalsam 😳

När jag ändå var där så tog jag bild in i Sonetten också. Där har satt en svart Nardi Classico (nyköpt 2009) och den tycker jag passar grymt bra till den bilens krymplackade 70-taliga panel . . . 😎

. . . F

februari 17, 2012 kl. 10:24 #39686

Jaa, din 99 e ju svart innuti så din ratt passar jättebra där gämfört med den du har i 66an :AP Min 70a har bruna mattor och säten vilket jag tror kommer funka bättre med ratten i trä. Men jag har ju inte testat än… 😕
                  hejsvejs

februari 17, 2012 kl. 11:28 #39691

Ja det kan säkert bli bra. Nardi är väldigt trevlig att köra med och grymt snygg.

Navet till 900an passar men man måste ta bort stiftet/klacken för blinkersåtergången. 99an har ju det på rattstången.

Nav och tillbehör och även Nardis rattprogram finns att köpa här: http://www.seabeach.se

. . . F

februari 17, 2012 kl. 13:34 #39693

Tack för tipset om nardis utbud :AP , för jag saknar nav som passar 99 (ratten sitter på ett 9000 nav nu) 🙄 .
                      mvh
                      Andreas

februari 18, 2012 kl. 12:02 #39732

Du kan modifiera 9000-navet också. Axeln är samma. Det handlar bara om blinkersåtergången och signalkontakten.

Är Det ett MOMO-nav Du har ? . . . dvs det som SAAB sålde till 9000 tillbehörsrattarna . . .

. . . F

februari 18, 2012 kl. 12:55 #39734

Är det samma axel på 99/900 och 9000!? Detta visste jag inte, jag ska se vad det är för nav men ratten
                          Kommer troligtvis från saab… får försöka fixa en passande centrumknapp med den gamla loggan. 😕

februari 28, 2012 kl. 09:39 #40159

Ännu en väldigt trevlig bild tillsammans med en årsbroder av ett annat ädelt märke.

BMWn är en 1800 och om möjligt ännu mera sällsynt . . .

. . . F

februari 28, 2012 kl. 10:03 #40161

Mkt fint! Jag kan bara hålla med om Nardi, underbara rattar att köra med. ”Ökar känslan” som det så fint heter. Tänkte själv prova den läderklädda varianten vid tillfälle, hara bara testat de med trä hittills.

februari 29, 2012 kl. 08:50 #40189

Ja, den svarta ”classicon” som jag har i Sonetten är nog den skönaste ratt jag nånsin kört med.

. . . F

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.