Saab 99 1970 1,7 Triumph

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 1970 1,7 Triumph

• Författare

Hej, jag är nybliven stolt ägare till en Saab 99 med triumph 1,7 l motor. Jag får in olja i förbränningen så jag misstänker att toplockspackningen behöver bytas. Sen misstänker jag att även insuget är lite sprucket för det försvinner kylvätska också, men det är ju en gammal bil.

min fråga är: går det att få tag i topplockspackning + övriga packningar som jag byter i samband med att toppen plockas av.

eller är det mer värt att byta motor till H-motor? Jag har hört att en del har gjort det.

Är det någon som vet vart man kan få tag i en H-motor?

juli 21, 2026 kl. 10:26 #529812

Hej Robin!

Packningar till den Engelska Motorn bör finnas, SAAB-klubben har en del och det dyker också också upp en del på Tradera titt som tätt. Det största problemet, mig veterligen, är att de Engelska motorerna har ”vinklade” topplocks-pinnbultar och kräver ett specialverktyg för Mont/Demont. Dessutom sitter de oftast fast som om de vore svetsade i blocket.

Motorbyte är givetvis lockande, men allt har sina för och nackdelar. H-Motorn är en trevlig motor och man slipper den besvärliga Vattenpumpen som satt i B-Motorn. Problemet är att H-Motorns Vattenpump kräver att man masserar torpedväggen för att den skall få plats (Kika i motorrummet på en 99:a 82-84 eller SAAB 90:a). Vidare sitter Fördelaren i ventilkåpan och kommer eventuellt att krocka med expansionskärlet som sitter framför kylaren på din 70:a. Staget i huven kräver också massering för att denna inte skall ta i Fördelaren.

B-Motorn är ett bättre alternativ, men att finna en fräsch B-motor är lite svårt, sen är Vattenpumpen ett lotteri, ibland håller de 10000 mil till men kan lika gärna hålla 10000 meter. När B-Motorn ändå är ur bör man byta Packboxarna Fram och Bak. På H-Motorn bör man också byta O-Ringen till Oljepumpen.

Jag är osäker på hur främre Växellådsfästet ser ut på en 70:a och om de nyare växellådorna (1978 och framåt, motsvarande de som sitter ihop med H-Motorn som kom 1982) passar.

Från vad jag vet så är Framvagnen den samma 1969/70-74. DVS. Samma drivaxlar. B-Motorn kom Hösten 1972, så en B-Motor med tillhörande Växellåda årsmodell 72-74 borde passa i din 70:a om Växellådsfästet stämmer.

Lite ”trist” med Växellådor 72-77, är att de har en fast utväxling i Primärhuset, 78 och framåt har en Kedjeprimär som går att byta, så man kan växla ner och få lite behagligare varvtal på långturer.

Jag hade hade satsat på en tidig B-Motor, trots Vattenpumpen, om du inte hittar någon kunnig mekaniker som kan hjälpa dig med Triumph-motorn.

B-moton är i princip oförstörbar, går fint med bra drag. Finns fortfarande att få tag på här och var, likaså delar till de och så är de enkla att arbeta med.

Vore givetvis kul att bevara Originalmoton i en så pass ovanlig årgång, men det finns givetvis begränsningar för hur långt man kan ta saker och ting. Det är din bil så du får göra vad du vill med den!

Mvh

Oscar

juli 21, 2026 kl. 10:33 #529813

Tack för svar!

givetvis är B-motorn ett bättre alternativ, det var jag som snurrade till det mellan H och B.

vad jag hört om min befintliga motor är att det är precis som du skriver, besvärligt att få isär den.

han jag köpte bilen av hade ett verktyg som jag gärna fick låna om jag behövde lyfta toppen. Men frågan är om det är värt det jobbet eller om det är mer värt med motorbyte?

juli 21, 2026 kl. 11:03 #529814

Om du har verktygen till det, prova att göra så gott som du kan med Triumph-motorn först. Risken är ju att man köper grisen i säcken och får en dålig B-Motor och/eller en dålig Växellåda.

Olja i förbränningen kan vara många saker.
            Prova att göra ett kompressionstest för se om Kolringarna är slitna. Om dessa är dåliga får du svag kompression på drabbade cylindrar och olja kan läcka förbi ringarna in i förbränningsrummet. Stöt i en liten skvätt olja för att se om det blir bättre komp, blir det bättre så är det kolvringarna. Om bilen bara ryker vid uppstart kan det vara dåliga ventilstyrningar då oljan läcker igenom när bilen står.

Man kan även göra ett leakdown test för se hur täta cylindrarna och ventilerna är.

Försvinnande Kylarvätska kan vara Topplockspackningen, du kan köpa ett Test-kit för att se om det är avgaser i kylssystemet. Kolla även om det är Olja i Kylarvätskan eller tvärtom (Mjölkig olja). Annars kolla efter läckage när systemet är trycksatt/varmt.

Topplockspackningen är en svag länk på dessa, så man kan ju börja där.

Om du inte redan är det så kan jag rekommendera att du går med i SAAB-klubben så du får tillgång till Reservdelarna och deras digitala arkiv med verkstadshandböcker.

Om motorn är helt slut så kan du ju börja undersöka möjligheterna för att byta motor helt och hållet. Om du stoppar i en B-Motor i framtiden så har du ju det åtminstone lättare för dig att skruva och laga än med Triumph-spisen! 😉

Mvh

juli 21, 2026 kl. 17:40 #529818

Hej. Goda råd. En av många svagheter med Triumphmotorn var att övre kolvringen satt för nära kolvtoppen och gick för varm vid stor belastning. Om man då stängde av motorn innan den hade kallnat lite så koksade olja i ringgapet och så småningom fastnade kolvringen med dåligt komp som följd

juli 21, 2026 kl. 19:10 #529819

Tjena, misstänker att kolvringarna inte är bra, så ska kika på det med

tack för goda råd!

juli 22, 2026 kl. 14:04 #529823

Hej!

Man ska inte tro det värsta, man ska kolla vevhusventilationen och då finns det ett membran på insugningsröret som ska vara helt.

Sedan är det här med gammal motorolja, så kan vara ide att byta, och jag tycker du ska köra med bilen ett tag och se vad som händer,

försvinner det kylarvatten, är det oljerök. Jag tror att bilen inte är så mycket körd på sista tiden, så kör ett tag.

Motor har sina brister som topplock, vattenpump.

MVH Sören

juli 23, 2026 kl. 00:42 #529835

Håller helt med Sören.

Efter ett liv (pågående 🙂  ) inom test och felsökning, både privat och i arbetslivet, så är lärdomen  att man tenderar till att leta efter det mest utmanande felet när man borde börja i andra änden med de enklaste. Naturligtvis ska man dra nytta av andras erfarenheter men inte måla faan på väggen.

— ….lyssna här på vänster fram…. kan det vara en drivknut (1000SEK) eller ett hjullager (1200SEK) eller har det nåt med bromsen att göra (???SEK)……

Vad det var som var fel ? Hjulbultar, vänster fram, som inte var fastdragna/ hade lossnat (=0SEK )

Jo så kan det vara….

Lycka till / Kenth

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.