Saab 99 1970 – justera förgasare

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 1970 – justera förgasare

• Detta ämne är tomt.
  • Författare

Hej på er. Jag håller liv i en Saab 99 som min morfar köpte ny 1970. Är det någon här som vet om någon verkstad eller privatperson som är duktiga på att justera förgasare på en gammal Saab? Gärna i Småland. Verkstaden jag brukar anlita har förlorat den kunskapen, tycker jag. Tack på förhand. / Anders

december 19, 2021 kl. 20:58 #490904

Hej

Var i Småland bor du?

En fundering bara har du förgasare som kräver att man kollar oljan i förgasaren?
          Om då är fallet, har du gjort det?

december 26, 2021 kl. 21:30 #491030

Hej. Alla 99:or hade zenith-Stromberg konstanttrycksförgasare. Innan man justerar är det nog bra att ta isär och kolla flottörhusnivå, membran etc. Blandningsförhållandet justeras med skruven under förgasaren. Varvtalet med stoppskruven för trottelarmen. Jag brukar justera ner blandningen tills den svarar dåligt på gaspådrag sedan tillbaka tills den svarar bra igen. Slitna nålar är vanligt och då kan man justera in bra CO på tomgång men den svarar dåligt på gaspådrag. Lycka till!

december 31, 2021 kl. 12:17 #491142

Hej. Jag tackar för svar och förslag. Har försökt göra ungefär som saabgunnar beskriver. Det blir bättre men inte riktigt bra. Jag tror det är bättre att någon med rätt kunskap gör ett försök.

Jag bor mitt i Småland.

Gott Nytt År förresten!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.